مانه و سملقان شهر هزارچشمه خراسان شمالی
بخشی از مردم ایران، پیرو کمپینی که آنها را به دیدن ایران در نوروز پیش‌‌رو به جای ترکیه و دبی دعوت می‌کند تصمیم دارند به سفرهای داخلی بپردازند؛ اما مساله این است که بسیاری از جاذبه‌های ایران برای آنها ناشناخته است. از این‌‌رو «دنیای اقتصاد» تصمیم دارد تا نوروز 60 جاذبه عمدتا ناشناخته کشور را معرفی کند. در ادامه سفر به خراسان شمالی و در چهلمین مقصد، سری هم به مانه و سملقان می‌زنیم.

خراسان شمالی با تنوع قومی، زبانی و فرهنگی که دارد جذابیت خاصی برای گردشگران فرهنگی دارد. شهرستان مانه و سملقان یکی از شهرستان‌های این استان است که به تنهایی جاذبه‌های زیادی در خود دارد و به‌دلیل نزدیکی به مرکز استان می‌تواند به‌عنوان مقصد یک روزه‌ای در سفر به استان خراسان شمالی تعریف شود. فاصله مانه و سملقان از بجنورد ۱۲۸ کیلومتر و حدود یک ساعت و نیم است. این شهرستان به مرکزیت شهر آشخانه در ورودی غربی خراسان شمالی و در مرز استان گلستان واقع شده است. جریان دائمی رود اترک از بخش جنوبی این شهرستان و به‌طور کلی وجود منابع آب دائمی و خاک حاصلخیز، این شهرستان را از نظر کشاورزی غنی کرده است. رطوبت نسبتا بالا و چشمه‌های جوشان آن نیز جنگل‌های انبوه و مراتع سرسبز در نوار جنوبی شهرستان و دامنه‌های رشته کوه یایمان‌داغی شرایطی ایجاد کرده که مناظر شگفت و بکری را در برابر چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد. چشمه‌های دره زوی‌جندان، چشمه کهنه ‌قلعه، سولی‌ قباخ، خان‌‌چشمه، سارترنولی، سارآق مزار، اوه ‌پیش و پاش، آق‌سو چشمه، ‌سار اسپاکو، کانی سالان زرد، دره شفت، اورته برن، حسن بک، اورن چشمه، رمضان چشمه، پای جوزا و کورچشمه از چشمه‌های معروف و زیبای مانه و سملقان هستند. وجود رشته کوه آلاداغ و تفرجگاهی ییلاقی درکش، شیرآباد و شیرین‌دره، چشمه آبگرم مهمانک، ارتفاعات بزداغی، ارتفاعات یایمان‌داغی و دره‌های زیبا و سرسبز از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است.

همچنین طبیعت زیبای سولگرد، غار کنه گرم و چشم‌اندازهای بکر و زیبای این منطقه، وجود جنگل سبز بلوط در منطقه درکش، آبشارهای بیار و زوی‌جندان، منطقه حفاظت شده قورخود، روستـای هدف گردشگری درکش در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غربی آشخانه، غارهای طبیعی سولی قباخ، غار آرمادلو و غارهای دره زوی‌جندان نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی مانه و سملقان هستند. همچنین تپه قلعه‌خان در دشت سملقان با قدمت ۸ هزارساله و آتشکده اسپاخو مربوط به دوره ساسانیان از جمله آثار تاریخی این شهرستان هستند که دیدن آنها هم خالی از لطف نیست.