رئیس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع‌دستی و گردشگری در روز جهانی موزه‌ها از احیا و افتتاح چند موزه در کشور خبر داد. مسعود سلطانی‌فر در جریان همایشی که به همین مناسبت و آغاز هفته میراث فرهنگی پیش از ظهر دیروز در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: «در نظر داریم موزه فرش تبریز، شهریور یا مهر امسال افتتاح شود. همچنین موزه میراث طبیعی گلستان فعالیت خود را آغاز کرده است. موزه مشاهیر فارس نیز از حالت رکود خارج شده و کارش را شروع کرده است. به این ترتیب می‌توان گفت در هرکدام از شهرهای مختلف یک موزه راه افتاده است. بنابراین دست ما در پیشگاه مردم پر است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با اشاره به دستاوردهای سازمان متبوع در بحث موزه‌ها تصریح کرد:‌ «وضعیت فعلی میراث فرهنگی حاکی از دستاوردهای بزرگی در این عرصه است؛ چه آنکه موزه دوران اسلامی ۱۰ سال خوابیده بود و ما توانستیم آن را افتتاح کنیم. همچنین موزه منطقه‌ای خراسان نیز بازگشایی شد.»

سلطانی‌فر افزود: «زمانی که به سازمان میراث فرهنگی آمده بودم و با پیشکسوتان مشورت می‌کردم، یکی از دغدغه‌هایشان این بود که حفظ میراث فرهنگی یک اصل در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای کشور باشد. امروز می‌توانم بگویم که حفظ میراث فرهنگی نه‌تنها یک اصل نیست، بلکه به یک ارزش در بین تمام مسوولان کشور تبدیل شده و همه مسوولان حفظ میراث فرهنگی و هویت فرهنگی در ذهنشان به‌عنوان یک ارزش درآمده است.» وی خاطرنشان کرد: «این اتفاق یک موفقیت است که توانسته‌ایم شرایطی را به‌وجود آوریم که علاوه‌بر خودمان که وظیفه حفظ میراث فرهنگی را داریم، سایر مسوولان را نیز نسبت به حفظ میراث فرهنگی ترغیب کنیم.» سلطانی‌فر ادامه داد: «یک ماه و نیم پیش کلیپی را در هیات دولت نشان دادیم که ۱۵ مکان تاریخی موجود استان‌ها را نمایش می‌داد؛ این بناها با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی، مرمت شده بود و آن را به‌عنوان یک دستاورد در هیات دولت ارائه کردیم و گفتیم که منابع ما پاسخگوی حفاظت از آثار کشورمان نیست. بنابراین باید به سمتی برویم که با مشارکت مردم و دستگاه‌های دیگر از میراث فرهنگی حفاظت کنیم.»

معاون رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰ بنا با مشارکت بخش خصوصی مرمت و احیا شده، اعلام کرد: «هدف‌گذاری امسال ما این است که ۱۵۰ بنا را مرمت کنیم. غیر از بناهای نفیس که به لحاظ حاکمیتی درمورد آنها مسوولیت داریم، اکنون کمتر روزی است که یکی از مسوولان حتی مسوولان غیر فرهنگی ما را مورد خطاب قرار ندهد و به دنبال یک بنای تاریخی برای مرمت و استفاده از آن نباشند.»

هر ده روز یک موزه

در این مراسم مدیرکل موزه‌های کشور نیز با اعلام اینکه بخش‌خصوصی در سال گذشته با ایجاد ۴۰موزه از بخش دولتی پیشی گرفت، گفت: «می‌خواستیم به جایی برسیم که مردم به‌عنوان صاحبان اصلی میراث کشور، پاسبان و نگاهبان آن باشند و امروز به این توفیق بزرگ رسیدیم.» به گزارش «ایرنا»، محمدرضا کارگر افزود: «تا زمانی که دولت تنها متصدی موزه‌ها باشد به آرمان‌ها نمی‌رسیم. برای همین منظور در سال گذشته با جدیت تمام هر دو هفته یک موزه جدید افتتاح کردیم.» وی خاطرنشان کرد: «در سال جاری هر ۱۰ روز یک موزه و در سال آینده هر هفته یک موزه افتتاح خواهیم کرد تا انشاءالله در سال‌های نه‌چندان دور شاهد افتتاح هر روز یک موزه در کشورمان باشیم، چیزی که کاملا دست‌یافتنی و نزدیک است.» در این مراسم همچنین از ۳۲ موزه‌دار برتر نیز تقدیر شد.