امروزه صنعت گردشگری به یکی از مهم‌ترین بخش‌های حیاتی و محرک و موتور رشد و توسعه اقتصاد تبدیل شده است. این صنعت آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و امنیتی بسیاری دارد.
احسان رستمی*
گردشگری می‌تواند در حفظ طبیعت و نیز منابع ساخت دست بشر مفید واقع شود. این صنعت نه تنها به هدف تفریح و سرگرمی، بلکه به ابزار شناخت جهان پیرامون، آشنایی با آداب و سنن و تبادل فرهنگ‌ها تبدیل شده است. از جمله آثار اقتصادی آن می‌توان به درآمدزایی، اشتغال‌زایی و ارزآوری اشاره نمود. با توجه به اهمیت گردشگری، تدوین راهکارهای مناسب اعتمادپذیری گردشگران به مناطق مورد بازدید و در نتیجه جذب گردشگر از اهمیت بالایی برخوردار است.
یکی از مناطق ناشناخته‌ای که استعدادهای زیادی برای جذب گردشگر دارد، شهر هرسین -واقع در استان کرمانشاه- است که متاسفانه با جاذبه‌های فراوان گردشگری، هنوز هم در بین توریست‌های داخلی و خارجی، گمنام باقی مانده است.
در نیمه‌های سده بیستم پس از کاوش‌های باستان‌شناسی که توسط پروفسور فیلیپ اسمیت، پروفسور دکستر پرکینز و همکاران آنها در گنج‌دره هرسین صورت گرفت، مشخص شد که ۱۱ هزار سال پیش، مردم این منطقه اولین کسانی بودند که برای نخستین بار در این کره خاکی حیوان را اهلی کردند و نخستین افرادی بودند که کشت غلات را در دنیا انجام دادند. همچنین قدیمی‌ترین اثر معماری دنیا که ۱۱ هزار سال قدمت دارد در گنج دره کشف شد. پس از آن محققان دریافتند که نخستین ظروف سفالی ایران زمین هم در شهر هرسین ساخته شده است. شاید بعد از تحقیقات صورت گرفته در گنج دره هرسین بتوان ادعا کرد که این منطقه اولین تمدن یکجانشینی در جهان بوده است.
از آثار تاریخی در هرسین می‌توان به دخمه‌های سکاوند (اسحاق‌وند) اشاره کرد که گفته می‌شود متعلق به دوران مادها است. از دیگر آثار هرسین که قدرت جذب گردشگر را دارند می‌توان به دروازه (طاق) سنگی، ساعت آبی، پلکان سنگی، قلعه هرسین، فراتاش هرسین، دخمه شمس آباد (گورگئومات مغ) و بسیاری از دیگر آثار تاریخی اشاره کرد که متاسفانه ناشناخته باقی مانده‌اند و هیچگونه محافظتی از این آثار تاریخی صورت نمی‌گیرد؛ آثاری که به مرور زمان به طور دردناکی از بین خواهند رفت. از دیگر مکان‌های بکر گردشگری که می‌تواند آثار اقتصادی به همراه داشته باشد، چشمه گرماب هرسین است که به آن هیچ توجهی نمی‌شود. آب گرم این چشمه علاوه بر خواص آب درمانی ناشی از انرژی حرارتی، به دلیل داشتن مواد معدنی در درمان بسیاری از بیماری‌ها تاثیر شگرف و معجزه‌آسایی دارد. این چشمه با دمای آب ۴۹-۴۷ درجه سانتیگراد یکی از گرم‌ترین آب‌های معدنی دنیا است. این جاذبه منحصربه‌فرد گردشگری به‌رغم وجود پلی باستانی از عهد پیش از اسلام، هنوز ناشناخته باقی مانده است.
راستی چرا باید شهر هرسین با این همه جاذبه‌های گردشگری هنوز ناشناخته باقی بماند؟
*کارشناس ارشد جامعه‌شناسی
دانشگاه علامه طباطبایی