حکم دیوان عدالت اجرا نشد
گروه گردشگری- هفته پیش بود که بعد از پیگیری‌های مکرر مردم و فعالان محیط زیست، ساخت و ساز مسکونی در باغ معنوی جمشیدیه با حکم دیوان عدالت اداری متوقف شد، اما ظاهرا پیمانکاران باغ معنوی جمشیدیه بدون توجه به لغو مجوز ساخت و ساز در این باغ توسط دیوان عدالت اداری به صورت شبانه‌روز مشغول گودبرداری هستند؛ اگرچه به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، قول جدی داده که جلوی ساخت و ساز در این محوطه را بگیرد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در این شرایط، مردم محل نیز بیکار ننشسته و از گودبرداری مجدد پیمانکاران پروژه عکسبرداری کرده و مدارک را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند. ظاهرا گودبرداری با عمق دست کم ۱۰ متر، در بخش عمده این باغ انجام شده و هنوز ادامه دارد. این گودبرداری و عملیات ساختمانی در حالی انجام می‌شود که چندی پیش، دیوان عدالت اداری مصوبه کمیسیون ماده پنج مجوز ساخت و ساز در این پهنه سبز را لغو کرده بود که مبنای صدور این حکم در دیوان عدالت اداری، «ورود خسارت‌هایی به منطقه و محیط زیست در پی اجرای عملیات ساختمانی» در باغ معنوی جمشیدیه عنوان شده است.
بر اساس این گزارش، مستندات پرونده تشکیل شده درباره باغ معنوی جمشیدیه در دیوان عدالت اداری، نشان می‌دهد که این باغ در پهنه فضای سبز تهران قرار دارد که ساخت و ساز در آن، طبق آنچه در طرح تفصیلی تهران آمده، امکان ندارد.
قول قالیباف برای توقف عملیات
در این میان، محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره سرنوشت نهایی این پهنه سبز، از قول جدی شهردار تهران برای توقف عملیات ساخت و ساز در این باغ خبر داده است. حقانی تصریح کرد: قطعا شهردار تهران، به گفته خود عمل می‌کند، ولی در صورتی که دستور توقف عملیات را صادر نکرد، در صحن علنی شورا تذکر می‌دهیم و به صورت قانونی، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
«دنیای اقتصاد» گزارش می‌دهد که با وجود اظهارات مسوولان، هنوز در باغ معنوی، ماشین‌های گودبرداری به‌کار مشغولند. ظاهرا کار چندانی از اظهارات و قول‌ها برنمی آید، چون پیش از این نیز حتی برخی مسوولان دولتی، درباره توقف عملیات ساخت و ساز و قطع درختان در این باغ، دست به دامان پلیس شده بودند. از جمله نامه یک مسوول سازمان محیط زیست به مسوولان محلی نیروی انتظامی است که امسال درخواست توقف عملیات را مطرح کرده بود. در این برگ از پرونده قطور باغ معنوی، معاون محیط زیست استان تهران، از کلانتری ۱۲۳ نیاوران خواسته است، جلوی ریشه کن کردن درختان و سوزاندن آنها گرفته شود، ولی ظاهرا این تقاضا که حدود ۹ ماه پیش مطرح شده، هیچ فایده‌ای نداشته است.
سه‌شنبه نیز شکواییه‌ای از سوی اهالی محله جمشیدیه به مقامات عالی نظام تقدیم شد تا با ورود سایر مسوولان ارشد کشور، باغ جمشیدیه در پهنه فضای سبز تهران باقی بماند. حال چشم امید مردم که صرفا توانسته‌اند با عکس‌هایی که از محوطه تهیه می‌کنند، برای تخلفات صورت گرفته مستندسازی کنند، به قول شهردار تهران دوخته شده که آیا به سرانجام لازم برای حفظ یکی از مهم‌ترین نمادهای زیست محیطی شهر می‌رسد یا خیر؟
اما آنچه در حال وقوع است، شاید از جایی، دیگر برگشت‌ناپذیر است، حکم دیوان عدالت زمانی که ضمانتی برای اجرا نداشته باشد و نتواند مانع جدی و اساسی برای ادامه این پروژه ایجاد کند، شاید از وعده‌های قالیباف هم نباید انتظار زیادی داشت. مطمئنا درخت‌های جمشیدیه که با اره‌های برقی و... قطع می‌شوند و از بین می‌روند، با حکم‌ها و وعده‌ها دوباره سبز نمی‌شوند. باید کاری کرد!

حکم دیوان عدالت اجرا نشد