ارائه طرح ضربتی ایجاد اشتغال طی 2 هفته آینده
گروه گردشگری- در پی استعفای محمدعلی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انتصاب مسعود سلطانی فر به این سمت، جلسه شورای معاونان این سازمان، عصر روز شنبه (12 بهمن) با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین محمدعلی نجفی رئیس پیشین سازمان و معاونان و مشاوران آن برگزار شد.
گروه گردشگری- در پی استعفای محمدعلی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انتصاب مسعود سلطانی فر به این سمت، جلسه شورای معاونان این سازمان، عصر روز شنبه (۱۲ بهمن) با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین محمدعلی نجفی رئیس پیشین سازمان و معاونان و مشاوران آن برگزار شد.
به گزارش «ایسنا»، سلطانی‌فر با قدردانی از دستاوردهای محمدعلی نجفی در پنج‌ماه گذشته، اظهار کرد: تلاش ما بر این خواهد بود تا در مسیری که بسترهای آن در این مدت آماده شده است، گام‌های جدی‌تری برداریم و در آینده نیز نیازمند راهنمایی‎های دکتر نجفی هستیم.
رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تقویت جایگاه این سازمان در فرآیند توسعه و تصمیم‌گیری‌های دولت باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در طول ۲۵ سال سابقه‌ مدیریتی، نگاه همه‌جانبه و گسترده به مسائل و مشکلات مجموعه‌های تحت مدیریت خود داشته است، به ارائه‌ سابقه‌ کاری خود پرداخت و گفت: مسوولیت‌های مدیریتی مختلفی نظیر ۱۳ سال به‌عنوان استاندار و ۷ سال به‌عنوان معاون استاندار در ۶ استان کشور داشته‌ام و تا حدود زیادی با وظایف و مسوولیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آشنا هستم.
او خود را «مدیر توسعه» معرفی و اظهار کرد: من مدیر حفظ شرایط موجود نیستم. فارغ از مسائل روزمره، بازدیدها، نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌ها، مواردی به‌عنوان اهداف کمی و کیفی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص خواهد شد که پیگیری‌ این اهداف و دستیابی به آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت. سلطانی‌فر تعامل بین سه بخش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان ارزیابی و بیان کرد: رابطه بین سه بخش سازمان باید به‌درستی تعریف و سازمان‌دهی شود.
او توسعه و ترویج صنایع دستی را یکی از بهترین راه‌‌حل‌های مشکل اشتغال در کشور دانست و ادامه داد: پرداختن به صنایع دستی می‌تواند در حل مشکل اشتغال و ارزآوری بار بزرگی از دوش دولت بردارد.
رویکرد رئیس جدید
وی با تاکید بر لزوم حل ضربتی مشکل اشتغال با توسعه‌ صنایع دستی و گردشگری، یادآوری کرد: با تلطیف فضا، بازشدن گره‌ها و هماهنگی بین‌بخشی میان دستگاه‌ها، توسعه‌ گردشگری و به‌دنبال آن، ایجاد اشتغال ممکن شده و درآمد ارزی خوبی از این محل به‌دست می‌آید. همچنین احیای میراث فرهنگی کمک بزرگی به جذب گردشگری و توسعه‌ فرهنگی کشور خواهد کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه اساس کار، حفظ شرایط موجود نیست، ادامه داد: تغییرات زیربنایی و بسترسازی لازم در پنج‌ماه گذشته آغاز شده است و بنای ما هم‌اکنون تغییر و تحول مدیران نیست، فکر کنیم تا پایان دولت فعلی یعنی سه و نیم سال آینده در این مسوولیت هستیم. بنابراین باید مهم‌ترین محورهای کاری خود را برای تنظیم برنامه‌ سازمان تا پایان دولت تا یک ماه آینده ارائه دهیم.
وی تغییر نگاه مدیریتی نسبت به هشت سال گذشته را مهم ارزیابی و اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی سرگذشت بدی داشته که این دستگاه را با صدمات جبران‌ناپذیری در حوزه‌ وظایف، نیروی انسانی و ساختار مجموعه مواجه کرده است.
سلطانی‌فر تغییر مدل مدیریتی سازمان مبتنی بر استفاده از بخش خصوصی در هر سه حوزه‌ سازمان را به‌طور گسترده مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون حضور مردم و سمن‌ها (NGO) با توجه به محدودیت منابع در سه حوزه‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توفیقی نخواهیم داشت. همچنین تقویت جایگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فرآیند توسعه و تصمیم‌گیری‌های دولت باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در تمام معاونت‎ها و حوزه‌های کاری سازمان استفاده از نیروهای توانمند و نیروی انسانی مراکز علمی و تحقیقاتی و کارشناسان مجرب فرهنگی و تاریخی مورد نظر است، گفت: ارتباطات خوبی که سازمان میراث فرهنگی در دوره‌ جدید با خارج از سازمان و با مجامع بین‌المللی برقرار کرده، در حد مطلوبی بوده است و باید این فعالیت‌ها گسترش یابد و استمرار داشته باشد.
پایش وضعیت موجود
رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تاکید ویژه‌ رئیس‌جمهور در ارتباط با حوزه‌ کاری سازمان میراث فرهنگی و پرداختن به اقدام ضربتی درباره‌ ایجاد اشتغال و ارزآوری، اظهار کرد: معاونان و مشاوران سازمان میراث فرهنگی باید در مدت دو هفته‌ آینده، طرح‌ها و برنامه‌های خود را در ارتباط با طرح ضربتی ایجاد اشتغال ارائه کنند.
سلطانی‌فر ادامه داد: پایش وضعیت موجود و برنامه‌ریزی برای اقدامات آینده از دیگر مسائلی است که معاونان و مدیران سازمان باید در دستور کار خود قرار دهند. ارزش میراث فرهنگی از ارزش مادی تمام ذخایر نفت و گاز بیشتر است، به شرطی که امکانات لازم فراهم و برای بهره‌برداری فرهنگی آماده شود. حفظ هویت ملی و احیای ارزش‌های ملی در گرو احیای میراث فرهنگی است.
معاون رئیس‌جمهور ناهماهنگی بین‌‌بخشی را یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های یک مجموعه دانست و یادآوری کرد: نگاه جزیره‌ای نباید در سازمان میراث فرهنگی حاکم باشد، چون اگر ما توان هماهنگی در داخل مجموعه را نداشته باشیم، در هماهنگی و همکاری با بیرون از سازمان دچار مشکل خواهیم شد.
محمدعلی نجفی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز در ابتدای جلسه‌ شورای معاونان سازمان با خرسندی از انتخاب مسعود سلطانی‌فر برای ریاست این سازمان، اظهار امیدواری کرد که حضور او در این سمت، فصل جدیدی از رشد و تعالی سازمان را رقم بزند.
او با قدردانی از تلاش‌های همکاران خود در پنج‌ ماه گذشته، ادامه داد: امیدوارم همه‌ همکاران از مدیریت آقای سلطانی‌فر بهره‌مند شوند و با همفکری و همکاری صمیمانه زمینه‌ ارتقای جایگاه سازمان را فراهم آورند.
نجفی افزود: در این مدت، همکارانی را برای سامان‌دهی امور سازمان انتخاب کردم که در شایستگی آنها کمترین تردیدی وجود ندارد و همه‌ آنها برای خدمت در نظام جمهوری اسلامی و اعتلای جایگاه سازمان میراث فرهنگی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و مطمئنم که رفتن من تاثیری در پیگیری امور سازمان نخواهد داشت.