گروه گردشگری: سرانجام پس از مدت‌ها عدم تعامل بین وزارتخانه تعیین کننده‌ای همچون وزارت اطلاعات با بخش‌های درگیر صنعت گردشگری، هفته گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین علوی با فعالان توریسم کشور به گفت‌وگو و تبادل‌نظر نشست. این رخداد می‌تواند یکی از مهم‌ترین تحولاتی باشد که از آغاز کار دولت روحانی در سطح کلان گردشگری کشور رخ داده است. در همین راستا، کارشناسان و فعالان صنعت این اتفاق را ناشی از یک تغییر رویکرد در جهت مثبت می‌دانند و ابراز امیدواری می‌کنند که این روند ادامه پیدا کند و به تعاملات بیشتر بینجامد.

وزیر اطلاعات، مطلع است!

به گزارش «ایسنا»، محمدحسن کرمانی - رئیس هیات‌مدیره‌ انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی - در این‌باره معتقد است: برخی این دغدغه را دارند که وزارت اطلاعات، نگاه منفی و امنیتی نسبت به گردشگری داشته باشد؛ اما وزیر اطلاعات صراحتا گفت که این‌طور نیست. نگاه او به موضوع، مثبت و آگاهانه است و حتی گفت، این وزارتخانه پیشنهاد لغو روادید با ۱۲ کشور را داده است. وی سخنان وزیر اطلاعات را نشان از مطلع بودن او از موضوع سفر و گردشگری می‌داند و تصریح می‌کند: ایشان ارزش‌های اقتصادی این صنعت را درک می‌کند. کرمانی البته می‌گوید که باید دید این صحبت‌ها عملا چقدر محقق می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره‌ انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ادامه می‌دهد: وزیر در آن جلسه گفت که دستور داده، هیچ مسافری در ۶ ماه گذشته دیپورت نشود، حالا اگر برای یکی دو نفر بین ۱۰۰ نفر این اتفاق افتاده باشد، کاملا طبیعی است و در کشورهای دیگر هم این مساله دیده می‌شود و ایرادی نمی‌توان به آن وارد کرد. این اقدام واقعا قابل توجه است، ضمن آنکه ایشان اعلام کرد، هیچ مانعی در زمینه توسعه‌ گردشگری از سوی این وزارتخانه ایجاد نمی‌شود و اگر اتفاقی رخ می‌دهد، باید گزارش شود. او در ادامه‌ سخنانش نیز گفت‌: در سه دهه‌ گذشته، چنین دیداری با مقامات وزارت اطلاعات در این سطح نداشتیم. البته گاهی جلسه‌هایی برگزار می‌شد، اما موضوع، بیشتر تذکر بود.

مشکل وزارت اطلاعات نیست!

جمشید حمزه‌زاده - رئیس هیات‌مدیره‌ جامعه‌ هتل‌داران ایران - نیز که در این دیدار حضور داشت، از بی‌سابقه بودن چنین دیداری پس از انقلاب یاد می‌‌کند. وی می‌افزاید: این تصور وجود داشت که وزارت اطلاعات مانع توسعه‌ گردشگری است و این مساله در آن جلسه مطرح شد؛ اما با دیدگاه وزیر اطلاعات، متوجه شدیم نه‌تنها مانعی نیست، بلکه او مدافع گردشگری است. حمزه‌زاده خاطرنشان می‌کند: گردشگری ظاهرا با وزارت اطلاعات مشکل چندانی ندارد و بیشترین مسائل این صنعت مربوط به نیروی انتظامی، وزارت اقتصاد و گمرک است که امیدواریم جلسه‌هایی با مسوولان آنها برگزار شود.

ابراهیم پورفرج - رئیس جامعه‌ تورگردانان ایران - هم از اظهارات وزیر اطلاعات ابراز شگفتی می‌کند و می‌گوید: اصلا فکر نمی‌کردم نگاه وزیر اطلاعات به گردشگری این‌قدر مثبت باشد، درحالی که خیلی‌ها برعکس این فکر می‌کنند و مانع کار هستند.

او می‌افزاید: گردشگری مشکلات زیادی دارد که در آن جلسه مطرح شد. گمان بر این بود که بیشتر آنها متوجه وزارت اطلاعات است؛ اما بعد مشخص شد، این مسائل به حوزه‌ نیروی انتظامی برمی‌گردد که امیدواریم آقای سلطانی‌فر، دیدار موثری را هم با سردار احمدی‌مقدم ترتیب دهد تا آن چالش‌های جدی حل شود.