گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: حفظ گونه‌های در معرض خطر تنها یک اقدام زیست‌محیطی نیست؛ چنین گونه‌هایی می‌‌توانند به عنوان نماد یک کشور تلقی شده و قدرت جذب گردشگر را از اقصی نقاط جهان به آن منطقه داشته باشند. با این دیدگاه صرف هزینه برای معرفی، حفاظت و تبلیغات اقدامی عبث تلقی نمی‌شود و توجیه اقتصادی خود را جدا از مباحث اخلاقی و زیست‌محیطی نیز دارد. بسیاری از گردشگران هستند که حیات وحش کشورهای آفریقایی و سافاری را در مناطق مختلف این کشورها دلیل خود برای اقامت و سفر به این کشورها عنوان می‌کنند.‌ نامیبیا نمونه‌ای از این کشورها است که توانسته‌ با حفاظت از گونه‌های خود به رونق گردشگری دست یافته و در کنار آن با توانمندسازی جامعه بومی این مناطق،‌ اقتصاد محلی را رونق دهد. در ایران عمده تمرکز درباره گونه‌های در معرض خطر روی یوزآسیایی متمرکز شده و تاکنون انجمن‌های محیط‌زیستی زیادی نظیر یوز ایرانی، بوم‌پژوهان، حیات وحش میراث پارسیان، طرح سرزمین و... درباره مباحث توانمندسازی جامعه بومی با هدف حفاظت از این گونه فعالیت کرده‌اند. با این حال طرح آرش نورآقایی در استفاده از تصویر این گونه در معرض خطر روی لباس اعضای تیم ملی توانست نام یوز آسیایی را در سطحی بسیار گسترده‌تر مطرح کند.

آرش نورآقایی درباره طرح‌های پیش‌روی کارگروه یوز آسیایی در جام‌جهانی به «دنیای اقتصاد» گفت: پس از قبول استفاده از تصویر یوز آسیایی روی لباس اعضای تیم ملی ما کاتالوگ و دفترچه‌ای را تهیه کردیم که چنانچه در مسابقات تیم ملی ایران گل زد و گفت‌وگویی با اعضای تیم انجام و در آن درباره طرح لباس‌شان پرسشی از سوی خبرنگاران مطرح شد، اطلاعات کافی در این باره داشته باشند. وی همچنین از آماده کردن توپی خبر داد که در آن طرح گونه‌های در معرض خطر ۳۲ کشور شرکت‌کننده در جام‌جهانی نقش بسته است و اظهار کرد: از آنجا که این بازی‌ها ۵/۳ میلیارد نفر بیننده دارند ما می‌‌توانیم با تبلیغات مناسب و ساخت انیمیشن و آهنگ این هشدار را به این جمع علاقه‌مند بدهیم که در بازی‌های بعدی ممکن است نسل این گونه‌ها در جهان منقرض شده باشد.

نورآقایی درباره تاثیر معرفی گونه‌های در معرض خطر در رشد گردشگری نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: معرفی لاک‌پشت‌های پوزه‌ عقابی توانسته است در رشد گردشگری قشم تاثیرگذار باشد و برای این منطقه ارزش افزوده ایجاد کند، یوز آسیایی، گورخر ایرانی، زاغ بور و سایر گونه‌های زیست محیطی نادر ایران نیز این قابلیت را دارند که گردشگران را از هر نقطه‌ای از جهان به سوی ایران بکشانند تا بتوانند ضمن بازدید از این مناطق، اقتصاد محلی را رونق دهند.