مائده کاووسی: مسیرمان برای رسیدن به تبریز اتوبان اصلی تهران- تبریز است. نکته جالب توجه اینکه در هر عوارضی باید دقیقا بگویی که قصد ورود به کدام شهر را داری و بر حسب همان، هزینه عوارضی و مقصد درج شده تفاوت دارد. در مسیر خود ابهر را سر راه داریم. در این شهر باید به ترکی آدرس بپرسیم. اگر بخواهیم می‌توانیم در ابهر توقفی داشته باشیم، امابهتر است به راه خود ادامه دهیم تا به تبریز برسیم. حالا جایی که باید دم غروب در تبریز دید ایل گلی، یا به قول محلی‌ها شاه گلی، است. تابلوهای راهنما در تبریز به قدر کافی خوب هستند، ولی ممکن است با راه بسته مواجه و حتی گم شویم. خوب است بدانیم برخی پمپ بنزین‌ها، دارای اینترنت وایرلس است؛ این هم دوایی برای معتادان اینترنت! ایل گلی زیبا و شلوغ است و البته بدون جای پارک خالی؛ عمارت زیبا و دنجی در وسط دریاچه قرار دارد که مردم تبریز حوالی غروب برای تفریح به آنجا می‌روند؛ به‌تازگی شهر بازی جدیدی هم در کنار ایل گلی تاسیس شده است. از پله‌های روبه‌روی ورودی عمارت رستوران ایل گلی که بالا بروید شهر تبریز را زیر پا دارید. نکته جالب توجه در این شهر ترکیب افراد است؛ در مراکز دیدنی تبریز، بیشتر جمع‌ها خانوادگی هستند تا مجردی. به اهر هم برویم و سری به بازار آن بزنیم این را باید بدانید در اینجا حبوبات و لبنیات خیلی ارزان‌تر از تهران است، ولی لباس‌ها تقریبا با همان قیمت به فروش می‌رسند. برای ناهار می‌توانیم به رستوران قانع برویم که کمی ‌بالاتر از راسته بازار است. متاسفانه در آذربایجان، چه تبریز و چه دیگر شهرها، غذای سنتی کمتر می‌توان یافت؛ فقط کباب و اگر خوش شانس باشی دیزی. بعد عازم بازدید از مقبره شیخ شهاب اهری و موزه شعر و ادب می‌شویم.

برنامه بازدید بعدی مشگین شهر است؛ ۲ ساعت تا مشگین شهر فاصله داریم. باغ‌های زیبای سیب و تبریزی این شهر آدم را یاد باغ‌های سرسبز استان فارس می‌اندازد. در مشگین‌شهر تا چشم کار می‌کند دشت و کوه است و درختان سیب. همه دشت‌ها شخم زده شده و در آنها محصول کاشته شده بود. به آب گرم قینرجه که بالای کوهی بلند قرار گرفته نیز می‌رویم که در آن امکاناتی نظیر استخر مجهز و تمیز و روباز موجود است.

کلیبر مقصد بعدی در آذربایجان شرقی است. جنگل‌های انبوه هیرکانی بعد از ۲ ساعت رانندگی از اهر منظره زیبایی دارد. سیب‌های اهر معروف است؛ اما در کنار آن زغال‌اخته هم خواهیم خرید. راستی باید به خوردنی‌های آذربایجان تمشک‌های درشت کلیبر را هم اضافه کرد. این منطقه پر از درخت بلوط است. راستی که آذربایجان سرزمینی پربار و پر محصول است و نمی‌شود به برنامه‌ای کوتاه برای دیدنش اکتفا کرد!