به 79 دلیل ایران را باید دید

فواد شمس: بررسی ایران از زاویه دید یک گردشگر خارجی می‌تواند برای ایرانی‌ها جالب باشد. آن تصویری که از ایران در رسانه‌های غربی برای مخاطب ساخته می‌شود، با آن چیزی که واقعا در ایران رخ می‌دهد بسیار متفاوت است. در چند وقت اخیر فرصت سفر گردشگران غربی به ایران بیشتر فراهم شده است و همین موضوع باعث شده تصویر نادرستی که رسانه‌ها از ایران در غرب ساخته‌اند، در ذهن بسیاری از گردشگران خارجی بشکند. علاوه‌بر این شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها نیز در ترسیم تصویر واقعی ایران برای جهانیان بسیار موثر بوده است. جوا لیتاو یک کارشناس سفر و عکاس است که در مورد خودش می‌گوید معتاد به سفر بوده و از سنین پایین در ۸ کشور زندگی کرده است. او تاکنون ۶ قاره و بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را دیده و ایران را به‌عنوان یکی از ۱۵کشور محبوبش معرفی کرده است. لیتاو از منظر خود ۷۹ دلیل و مکان نام برده که مخاطبان را برای انتخاب ایران به‌عنوان مقصد سفر، ترغیب می‌کند. می‌دانم که دیدگاه عمومی در غرب، ایران را کشوری خطرناک قلمداد می‌کند. اخبار در اروپا و آمریکا به ما در مورد ایران حرف‌های متفاوتی می‌زنند؛ ایران را جایی پر از خشونت توصیف و این باور را تقویت می‌کنند، اما ما دریافتیم که این اشتباه است.

چراکه؛

یکم: ایران یکی از امن‌ترین مکان‌هایی بود که تاکنون دیده‌ام. جرم در آنجا بسیار کمتر از بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکایی بود.

دوم: مردم ایران بسیار دوستانه رفتار می‌کردند و یکی از مهمان نوازترین مردمان جهان هستند.

سوم: ایران بسیار پیشرفته و تمیز بود و مردم آنجا به خوبی از نظر فرهنگ و سیاست آگاه و آموزش دیده بودند.

من دوبار در ایران بودم. آخرین بار برمی‌گردد به سال ۲۰۱۲. من با دوستم بودم و موقع برگشتن اشتیاق به بازدید مجدد داشتیم و امیدوار بودیم که زودتر فرصت بازدید از ایران را داشته باشم.

من مطمئنم که نظر شما در مورد ایران بعد از اینکه این ۷۹ دلیل و مکان را بخوانید تغییر خواهد کرد و ایران تبدیل به مقصد سفر آینده شما

خواهد شد.

خوب است که برخی ایده‌ها در مورد ایران را که باید در آن تجدید نظر کرد، نیز بگویم:

• چیزهایی که تلویزیون‌های غربی در مورد ایران می‌گویند، اکثرا پروپاگاندا است و مطابقتی با واقعیت موجود در ایران ندارد.

• مردم بسیار دوستانه‌تر از آن چیزی بودند که من فکر می‌کردم.

• مسافران زن در زمان سفر در ایران موهای خود را می‌پوشانند.

تمام کشورهای جهان می‌توانند به‌راحتی در عرض ۱۵ روز در زمان ورود به فرودگاه بین‌المللی ویزای سفر به ایران بگیرند، البته این قانون برای برخی کشور‌ها وجود ندارد از جمله: افغانستان، بنگلادش، کانادا، کلمبیا، هند، عراق، اردن، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، سومالی، تاجیکستان، ترکمنستان، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و ازبکستان. کشورهای معاف از ویزا هم شامل: آذربایجان، بولیوی، مالزی، سریلانکا، سوریه، ترکیه و ونزوئلا

است.

به 79 دلیل ایران را باید دید