درآمد263 میلیارددلاری گردشگری ماجراجویانه

گروه ترجمه: در شرایطی که سطح درآمد افراد رو به رشد است، تقاضا برای گردشگری ماجراجویانه نیز درحال افزایش است. به گزارش «دنیای اقتصاد» سازمان جهانی جهانگردی UNWTO در تازه‌ترین گزارش خود با اعلام این موضوع از افزایش عرضه و تقاضا برای این نوع توریسم خبر داده است؛ گونه‌ای از گردشگری که در کشورهای در حال توسعه مورد توجه و در بسته‌ سفر اروپایی‌ها قرار گرفته است.

براساس این گزارش، افزایش سطح درآمد مردم در جوامع مختلف موجب افزایش تقاضا برای سفرهای ماجراجویانه شده است، زیرا افراد بیشتری می‌توانند هزینه تعطیلات را پرداخت و فعالیت‌های ماجراجویانه را انتخاب کنند؛ اما تغییر انتظارات مصرف‌کنندگان، پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباطات و تغییرات جمعیتی در بازارهای اصلی گردشگری ماجراجویانه بر ذات این تقاضا تاثیر داشته است. رشد در بخش عرضه، به معنی ایجاد کسب‌وکارهایی برای تامین تقاضا، نیز وجود دارد. موانع ورود به بخش گردشگری ماجراجویانه به‌ویژه در بازارهای نوظهور و در حال توسعه، اندک است و در کشورهای پیشرفته شرکت‌های گردشگری در سبد پیشنهادی خود گردشگری ماجراجویانه را ارائه می‌کنند.

رشد تقاضا برای گردشگری ماجراجویانه

در سال ۲۰۱۲، پذیرش جهانی گردشگری از رقم یک میلیاردنفر عبور کرد. پذیرش گردشگری ماجراجویانه نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های دارای رشد سریع با افزایش روبه‌رو شد. در سال ۲۰۱۰، نخستین تحقیق درباره اندازه بازار گردشگری ماجراجویانه توسط انجمن تجارت سفر ماجراجویانه دانشگاه جورج واشنگتن و مرکز مشاوره اکسولا انجام شد. این تحقیق نشان داد ارزش جهانی گردشگری ماجراجویانه ۸۹ میلیارد دلار است. این تحقیق در سال ۲۰۱۳ دوباره انجام شد و نشان داد ۴۲ درصد از مسافران عازم سفرهای ماجراجویانه شده‌اند و ارزش این بخش به ۲۶۳ میلیارد دلار رسیده است؛ یعنی ظرف دو سال با رشد ۱۹۵ درصدی روبه‌رو شده است. UNWTO در گزارش خود، دلایل این رشد چشمگیر را عواملی همچون افزایش سفرهای بین‌المللی، افزایش مسافرانی که به سفرهای ماجراجویانه می‌روند، افزایش میانگین هزینه و بازارهای نوظهور عنوان کرده است.

براساس این گزارش، ۶۹ درصد از کل سفرهای بین‌المللی به اروپا، آمریکای شمالی یا آفریقای جنوبی صورت می‌گیرد. همین رقم درمورد گردشگری ماجراجویانه نیز صادق است. در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، تعداد سفرهای دشوار ماجراجویانه در آفریقای جنوبی از ۴/۱ درصد کل سفرها به ۸ درصد از کل سفرها افزایش یافت. در همین دوره زمانی تعداد سفرهای ماجراجویانه سبک با افزایش ۵ درصدی رو به‌رو شد. در حقیقت، سازمان جهانی جهانگردی در گزارش سال ۲۰۱۴ خود تاکید کرده است: با افزایش سطح درآمدها، بسیاری از اقتصادهای نوظهور در سال‌های اخیر رشدی سریع، به‌ویژه در بازارهای آسیا، اروپای مرکزی و شرقی، خاورمیانه و آفریقا از خود نشان داده‌اند.

به‌علاوه، این گزارش نشان می‌دهد مسافران چینی هنگام گذراندن تعطیلات بیشتر از دیگران پول خرج می‌کنند. اقتصادهای پیشرفته از ورود گردشگران چینی و روس به‌دلیل نرخ مطلوب ارز برای این گردشگران، منتفع خواهند شد. در این میان، کشورهایی مانند بریتانیا در پی کاهش ارزش پول‌های محلی، وضعیت بهتر گردشگری داخلی را تجربه خواهند کرد. افزایش گسترده ورود گردشگر از چین، روسیه و آمریکای لاتین در سال‌های آتی موجب تغییر شکل جمعیت گردشگران خواهد شد.

به علاوه، UNWTO در گزارش خود خاطرنشان کرده است: بخش گردشگری ماجراجویانه به سمت واسطه‌زدایی می‌رود؛ یعنی واسطه شامل تور اپراتور یا آژانس مسافرتی که به‌طور سنتی مصرف‌کننده را به بازار مبدا به بازار مقصد متصل می‌کند، حذف می‌شود. دلیل آن است که مسافران به‌صورت آنلاین به اطلاعات دسترسی دارند و مستقیما به ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری مراجعه می‌کنند. یک تحقیق انجام شده از بازار سفر ماجراجویانه در ایالات‌متحده نشان می‌دهد ۷۱ درصد از مسافران سفرهای ماجراجویانه در آمریکا خودشان برنامه‌هایشان را مدیریت می‌کنند. روند واسطه‌زدایی در بازارهای ماجراجویی بالغ آشکارتر است، اما در دهه‌های آتی تغییراتی را در زنجیره عرضه کشورهای درحال توسعه ایجاد خواهد کرد.

رشد عرضه گردشگری ماجراجویانه

در شرایطی که اقتصادهای نوظهور در زمینه سفر و صرف هزینه به آهستگی از کشورهای پیشرفته پیشی می‌‌گیرند، سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۱۵ ورود گردشگر به اقتصادهای نوظهور از ورود به اقتصادهای پیشرفته بیشتر خواهد شد. تا سال ۲۰۳۰، ۵۷ درصد از گردشگران ورودی به اقتصادهای نوظهور خواهد بود.

برای تامین این افزایش تقاضا، انتظار می‌رود که عرضه نیز رشد کند. ساختار بخش گردشگری در این اقتصادها عمدتا به‌صورت کسب‌وکارهای کوچکی است که توسط مالک آن اداره می‌شود. در سال ۲۰۱۳ میانگین تعداد شرکت‌های عضو انجمن تجارت سفر ماجراجویانه ۴۴ شرکت بود.

از سوی دیگر مقاصد گردشگری ماجراجویانه در سراسر جهان به‌دلیل مزایای اقتصادیشان در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. بنابراین، آموزش‌های حرفه‌ای برای شرکت‌های ارائه‌دهنده مسافرت‌های ماجراجویانه درنظر گرفته شده است تا از این طریق از مشارکت مردم محلی در اقتصاد گردشگری حمایت شود.

علاوه‌بر این، عضویت در انجمن‌های خصوصی ماجراجویی به‌طور پیوسته درحال افزایش است، زیرا بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در زمینه سفر متوجه شده‌اند خدماتی که هم‌اکنون ارائه می‌دهند می‌توانند به‌عنوان خدمات ماجراجویانه ارائه دهند یا خدمات خود را متنوع کنند و گزینه‌های ماجراجویانه را برای تامین تقاضای رو به رشد در این حوزه به خدماتشان بیفزایند.

از این رو است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ماجراجویانه در آمریکای شمالی و اروپا برای جذب مشتریان جدید، درحال ارائه خدمات جدید و درنظر گرفتن مقاصد جدید هستند.

چشم‌انداز آینده

سازمان جهانی جهانگردی پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۳۰، ۸/۱ میلیارد سفر در سراسر جهان صورت خواهد گرفت. بنابر پیش‌بینی این سازمان، گردشگری بین‌المللی در اقتصادهای نوظهور دو برابر آهنگ کشورهای پیشرفته رشد خواهد کرد.

رشد گردشگری اقتصادهای پیشرفته از ورود گردشگران اقتصادهای نوظهور ناشی خواهد شد، اما آگاهی در مورد گزینه‌های گردشگری ماجراجویانه در این مقاصد اندک است، بنابراین این مقاصد باید برای رشد بازارهای خود سرمایه‌گذاری کنند. اما بخش خصوصی ممکن است به‌دلیل چالش‌های بلندمدت درمورد حفظ کسب‌وکار در کشورهای درحال توسعه، تمایل به سرمایه‌گذاری در این مکان‌ها نداشته باشد. بنابراین، رویکرد مقاصد گردشگری باید با اولویت‌های بازارهای هدف اصلی سازگار شود.