گروه گردشگری: کمبود مراکز اقامتی مناسب برای گردشگران ورودی این روزها در گفته‌ بسیاری از فعالان عرصه گردشگری به چشم می‌خورد. به گفته ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان این کمبود موجب شده است بسیاری از آژانس‌های خارجی به ناچار برنامه زمان‌بندی خود را به تاخیر بیندازند تا اقامتگاه مناسبی برای اعضای تورشان رزرو کنند؛ ورود قطار لوکس عقاب طلایی که در آن تسهیلات اقامتی نیز تعبیه شده بود از دیگر راهکارهایی بود که از سوی این آژانس‌ها به‌کار گرفته شد تا در صف طولانی هتل‌های چهار و پنج ستاره ایران نمانند. در راستای جبران این کمبود که به‌واسطه در حاشیه قرار گرفتن صنعت گردشگری از اقتصاد ایران طی دهه‌ها ایجاد شده بود، معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از همان ابتدای به‌کار دولت یازدهم دست‌ به‌کار شده و تلاش کرده است تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای ساخت این هتل‌ها در ایران تشویق کند، اقدامی که با وجود رکود حاکم بر اقتصاد ایران و فقدان منابع بانکی بسیار دشوار به نظر می‌رسد؛ شاهد این امر برگزاری همایشی برای تقدیر از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در ماه‌های اخیر بود که در آن ولی‌الله سیف آب پاکی را روی دست برگزارکنندگان همایش ریخت و با اشاره به کمبود منابع مالی، حمایت از پروژه‌های مرتبط با این صنعت را با شرط و شروط‌های فراوان همراه کرد.

بهره‌برداری از ۱۰ هتل چهار و پنج ستاره

با این حال سعید شیرکوند معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از بهره‌برداری ۱۰ هتل ۴ و ۵ ستاره خبر داد و گفت: حدود هزار و ۲۰۰ هتل در مناطق مختلف کشور در حال ساخته شدن است.وی یکی از مسائل پیش روی این صنعت را اتکای آن به منابع سنتی مرتبط دانست و افزود: در بخش گردشگری همواره تامین منابع مالی به شیوه سنتی بانک محوری مد نظر بوده است و بانک‌ها نیز به‌دلیل کمبود منابع نتوانستند در بخش سرمایه‌گذاری منظور ما را برآورده کنند.معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بااعلام اینکه برای سرمایه‌گذاری با شرکت‌های بزرگی که شناخته شده هستند در حال رایزنی هستیم، ادامه داد: امیدواریم به واسطه صندوق توسعه ملی، این وضعیت تغییر کند.

مجتمع‌‌های بین‌راهی و مهلت دو ساله

وی تصریح کرد: مساله مهم این است احساس شود سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در ایران به عنوان یک مورد قابل مطالعه توجه کنند؛ در سال‌های گذشته، ایران در زمینه صنعت گردشگری چندان مورد توجه و بررسی سرمایه‌گذاران نبوده است؛ یعنی یک شرکت بزرگ هتل‌ساز انگیزه‌ای برای امکان‌سنجی ساخت تاسیسات مورد نیاز گردشگری در شهرهای مختلف ایران یا حتی بازسازی مواردی نظیر هتل‌های ساخته‌شده نداشته است.

شیرکوند خاطرنشان کرد: در حال حاضر و با توجه به سیاست‌های دولت یازدهم و فضای مناسبی که در عرصه بین‌الملل ایجاد شده است، ما شاهد استقبال گردشگران برای ورود به صنعت گردشگری هستیم. ما نیز در معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حال رایزنی با آنها هستیم و شرایط حقوقی خود را به اطلاع آنها می‌رسانیم. ارائه مشاوره برای امکان‌سنجی ساخت هتل در مناطق گوناگون از دیگر خدماتی است که از سوی ما در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و آنها را قادر می‌سازد تا با دید جامع‌تری تصمیم خود را برای به‌کار انداختن سرمایه‌شان بگیرند.

وی درباره احداث مجتمع‌های بین‌راهی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری که بخشی از آن زیربنایی است دیر‌بازده بوده و اگر با سرعت هم کار ساخت مجتمع‌های بین راهی انجام شود، حداقل ۲سال زمان می‌برد.

شیرکوند درخصوص ساخت سرویس‌های بهداشتی خاطر نشان کرد: ساخت هزار سرویس بهداشتی در دستور کار و بیش از ۴۵۰ مورد آن آماده بهره‌برداری است؛ مشکل ۳۰۰ مورد از سرویس‌های بهداشتی نیز در آینده نزدیک، حل خواهد شد.