چگونه گردشگران چینی را  جذب کنیم؟

مهدی نیکویی: می‌توان ادعا کرد که امروزه اکثر کشورهای جهان به دنبال جذب گردشگران چینی هستند؛ این گردشگران سهم بزرگی از بازار گردشگران را دارند و بالاترین مخارج گردشگری را نیز متقبل می‌شوند. اما برای موفقیت در این رقابت نفسگیر چه راه‌هایی وجود دارد؟ برخی تسهیل ویزا را راهکار مهم می‌دانند، برخی به ایجاد پروازهای مستقیم معتقد هستند و برخی می‌گویند تبلیغات مناسب می‌تواند چاره‌ساز باشد. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره می‌کنیم. تسهیل سیاست‌های ویزا: طی دو سال گذشته بسیاری از کشورها از این شیوه استفاده کرده‌اند. از این رو صدور آسان‌تر ویزا برای آنها و موثرتر کردن و سرعت بخشیدن به روند صدور آن نیز از دیگر راهکارهایی است که منجر به جذب گردشگران بیشتر می‌شود. از سیاست‌هایی که کشورهای دیگر در پیش گرفته‌اند می‌توان به کاهش نرخ صدور ویزا، ارائه خدمات صدور ویزا از طریق موبایل و حتی امکان سفر بدون ویزا اشاره کرد.

پروازهای مستقیم و ایجاد مسیرهای دریایی یا ریلی: طبق مطالعه‌ای که دولت چین انجام داده است، ۷۰/۶۱ درصد از گردشگران چینی عنوان کرده‌اند در صورت وجود پروازهای مستقیم، مسیرهای دریایی یا ریلی به مقاصد گردشگری، سفر به آنجا را مدنظر قرار می‌دهند. در حال حاضر ایران حتی جزو ۲۰ مقصد اول گردشگران چینی هم نیست. در این لیست، کشورهای شرق آسیا به‌دلیل دسترسی آسان‌تر در صدر قرار دارند. اما بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی که حتی امکان پرواز مستقیم به چین را ندارند، در این زمینه از ایران بالاتر هستند. در این مورد سیاست‌های مناسب می‌تواند مزیت نسبی ایران را تبدیل به یک اهرم رقابتی قدرتمند سازد.

شیوه‌های جدید و خاص گردشگری: فرهنگ‌های منحصربه‌فرد و حتی شیوه‌های خاص فروش جذابیت زیادی برای گردشگران چینی دارد. از این رو توصیه می‌شود که بر معماری‌های جهانی و خدماتی که در همه جای جهان ترویج می‌شوند، تاکید نشود. معماری خاص و سنتی، شیوه زندگی و سایر ویژگی‌های فرهنگی باید برجسته شوند؛ با این حال نیاز است که در مورد تفاوت‌های فرهنگی به آنها اطلاع‌رسانی شود. به مکان‌های فرهنگی نظیر موزه‌ها و تئاترها نیز باید بهای بیشتری داد.

در نظر گرفتن تخفیف برای خریدهای گردشگران چینی: ۱۱/۵۲ درصد از گردشگران چینی اعلام کرده‌اند که بهره‌مند شدن از تخفیف‌های مالیاتی و قیمت‌های پایین‌تر محصولات، در انتخاب مقاصد آنها تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت. در این میان کشورهایی مانند کره‌جنوبی کمپین‌های تخفیف خرید ویژه‌ای برای گردشگران چینی در خلال فستیوال بهاره چین، تعطیلات روز کارگر و بازدید تشریفاتی رئیس‌جمهور چین از کره‌جنوبی برگزار کرده است. این تخفیف‌ها منجر به جهش بخش گردشگری کره‌جنوبی شده است. از این رو پیشنهاد می‌شود در فروشگاه‌ها و مراکز خرید میزبان گردشگران چینی، خدمات بیشتری (مانند خرید بدون مالیات، فروش با تخفیف و فروشگاه‌های برند) ارائه شوند.

افزایش تعداد کمپین‌های تبلیغاتی و تعیین بازار هدف: تحقیقات نشان داده است که گردشگران چینی توجه روزافزونی نسبت به نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری، نمایشگاه‌های سفر و تبلیغات بزرگ‌مقیاس گردشگری و کمپین‌های بازاریابی دارند. در چین، گردشگران خروجی تمایل بیشتری دارند که در هر دو نوع فعالیت‌های بازاریابی جامع و هدف‌گذاری شده مداخله داشته باشند. از این رو می‌توان کمپین‌های بازاریابی و استفاده از عکس، ویدئو و انیمیشن‌ها مختلف را برای افزایش آگاهی گردشگران چینی راه‌اندازی کرد. فعالیت‌های ترویجی و کتابچه‌های گردشگری چینی زبان از دیگر موارد هستند. حدود ۸۰ درصد از گردشگران چینی از آژانس‌های گردشگری کشور خود استفاده می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که هدف قرار دادن آنها تصمیمی عاقلانه باشد. اما باید توجه کرد که امروزه، بازاریابی «سنتی» در حال از دست دادن سرعت خود است. برای دستیابی به جامعه ۵۶۴ میلیونی ساکنان اینترنت چین لازم است که راه‌هایی جدید و خلاقانه در پیش گرفته شوند. بازاریابی ویروسی یا همهمه‌ای یکی از گزینه‌های مناسب برای این منظور است. در این روش که یک شکل از بازاریابی دهان به دهان بوده و استراتژی آن غیرسنتی است، اغلب از خلاقیت برای تعامل و جذب مخاطبان استفاده می‌کند. با استفاده از این نوع بازاریابی، شور و هیجان در مورد محصول و یا خدمات در بین مردم معمولا از طریق تبلیغات دهان به دهان منتشر می‌شود. در این روش تلاش می‌کنیم تا شور و اشتیاق مخاطبان را در به اشتراک گذاری محصول یا خدمات با دیگران برانگیزانیم. یکی از مناسب‌ترین این راه‌ها انتشار تصاویر، ویدئوها و انیمیشن‌های جذاب در مورد صنعت گردشگری کشور در چت‌روم‌ها، وبلاگ‌ها، انجمن‌های گفت‌وگو، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های انتشاردهنده ویدئو چین است. البته باید تلاش کرد که نارضایتی گردشگران را به حداقل رساند؛ به‌دلیل آنکه حضور آنها در فضای مجازی قابل توجه بوده و نارضایتی می‌تواند منجر به ایجاد یک «همهمه منفی» شود.

روابط عمومی روزنامه‌ها: برای ترویج یک برند یکی از راه‌های همیشه موفق برای یک شرکت استفاده از روابط عمومی مطبوعات است؛ به‌خصوص خدمات «روابط عمومی آنلاین» مانند پرتال‌های آنلاین اخبار که بیشترین تاثیر را در کشور چین دارند.

ایجاد وب‌سایت‌های چینی زبان: اولین واکنش چینی‌هایی که قصد سفر دارند آن است که به‌طور آنلاین به دنبال اطلاعاتی در مورد مقاصد، اظهارنظرها و توصیه‌هایی از دیگر مسافران می‌گردند و اینکه چه هتل‌هایی رتبه خوبی گرفته‌اند. همچنین چینی‌ها عادت دارند سفرهای خود را در اینترنت ثبت و سازماندهی کنند. آنها همچنین ترجیح می‌دهند که قبل از خرید بلیت، نظر دیگران را نیز در اینترنت مشاهده و بررسی کنند. در بسیاری از موارد آنها یکی از دلایل نارضایتی خود را از سفرهایشان، عدم ارائه اطلاعات کامل عنوان می‌کنند. از این رو بی‌شک فراهم کردن اطلاعات کافی به زبان ماندارین می‌تواند به جذب آنها کمک کند. گرچه طبق سیاست‌های فیلترینگ دولت چین، نحوه عملکرد اینترنت این کشور نسبت به غرب کاملا متفاوت است. به عنوان مثال، فیس‌بوک، توییتر و یوتیو‌ب در چین غیرقابل دسترسی است. بنابراین لازم است که روی شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد چینی تمرکز شود. در این میان شبکه‌هایی را می‌توان یافت که مانند Sina Weibo بیش از ۵۰۰ میلیون عضو ثبت شده دارند یا از شبکه‌هایی مانند Wechat، Microblog و Youku استفاده کرد. از وبلاگ‌ها و انجمن‌های اینترنتی دیگری نیز نظیر

Douban، Qyer و Lvmama نیز می‌توان بهره گرفت.

ایجاد محیطی آشنا برای گردشگران چینی: بزرگ‌ترین دغدغه‌ گردشگران چینی موانع زبانی (مکالمه) است. نیاز است که در مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری تابلوهایی به زبان چینی نصب شود، راهنمایان تور مسلط به زبان چینی برای آنها در نظر گرفت، کارت‌ها و بروشورهای اطلاعاتی، نقشه‌ها، کتابچه‌هایی که تفاوت‌های فرهنگی را برای آنها تشریح کند و غیره با زبان خودشان در نظر گرفته شود. از این رو پیشنهاد می‌شود تمامی مکان‌های میزبان گردشگران ضمن آنکه حاوی بروشورها و ترجمه‌های چینی باشند، از کارکنان آشنا به این زبان نیز استفاده کنند.

استفاده از هتل‌های سطح متوسط و سطح بالا: این هتل‌ها میان گردشگران چینی طرفداران بیشتری دارند و توجه به هتل‌های ارزان‌قیمت و لوکس کمتر است. در هتل‌هایی که میزبان گردشگران چینی هستند، تابلوهای بیشتری به زبان چینی باید وجود داشته باشد. پیشنهاد می‌شود در این هتل‌ها در صورت امکان کانال‌های تلویزیونی چینی و خدمات باب طبع آنها ارائه شوند. نبود تابلو‌های چینی، عدم امکان تماشای شبکه‌های تلویزیون چین و عدم تسلط کارکنان هتل‌ها به زبان چینی، سه مشکل بزرگی بوده است که چینی‌ها در سفرهای خود به دور دنیا داشته‌اند. اکثر رستوران‌های چین ارائه‌دهنده WiFi هستند و آنها عادت دارند که به‌طور آنلاین با دوستان خود در ارتباط باشند. از این رو ارائه ندادن WiFi در هتل‌ها و حتی رستوران‌ها نیز می‌تواند منجر به نارضایتی آنها شود.

ایجاد یک مرکز اطلاعات: دایر کردن یک مرکز اطلاعاتی تعاملی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیازهای گردشگران در زمینه‌های «خوراک، اقامتگاه، حمل‌ونقل، تور، خرید، سرگرمی و غیره» مفید خواهد بود.

بیمه و مدیریت ریسک: مطالعات نشان داده است که ۶۵/۷۳ درصد از گردشگران چینی سفر خود را بیمه می‌کنند و این موضوع اهمیت زیادی برای آنها دارد. به همین دلیل برای حفاظت از حقوق قانونی و منافع گردشگران لازم است یک سیستم مدیریت ریسک برای گردشگران چینی تامین شود.