رونمایی از اشیای 3هزار ساله خوروین

گروه گردشگری: ۳۴۹ اثر تاریخی- فرهنگی خوروین بازگردانده شده از بلژیک، صبح روز گذشته در حالی با حضور دکترحسن روحانی و معاونش در موزه ملی ایران رونمایی شد که خبرنگاران، غایبان این مراسم بودند؛ این درحالی است که مسوولان دولتی از زمان بازگرداندن این اشیا به ایران، بر اهمیت رونمایی از آنها تاکید داشتند. به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس‌جمهور که در سکوت خبری به موزه ملی رفت، آثار و میراث فرهنگی را چراغی برای روشن نمودن گذشته‌های دور یک ملت دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه‌هایی که آثار تمدنی ملت ایران را به نمایش می‌گذارد، می‌تواند به میزان قابل‌توجهی ایران‌هراسی‌ها را رفع کند.

روحانی در ادامه سخنانش تاکید کرد: این آثار تاریخی امروز ما را به گذشته دور متصل می‌کند و بیانگر نحوه زندگی و تمدن بزرگ ایران است که معرفی آن بسیار اهمیت دارد.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران سازمان میراث فرهنگی و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در بازگرداندن اشیاء تاریخی به کشور، گفت: این اشیاء و آثار، یک مجموعه تاریخی مجسم است و بخش مهم تاریخ ما را به خوبی معرفی می‌کند، زیرا تاریخ را می‌توان از روی اشیاء نیز مطالعه کرد. روحانی افزود: این اشیاء نشان می‌دهد که چند هزار سال پیش ملت ایران چه تمدن گسترده‌ای داشته، چگونه زندگی می‌کرده و یا برای دفاع از خود از چه ابزاری بهره می‌گرفته است و ما هر چه بتوانیم در سطح وسیع‌تر میراث فرهنگی کشور را به جهان معرفی کنیم، افکار عمومی بهتر متوجه می‌شوند که ملت ایران از گذشته چه جایگاهی داشته و امروز نیز باید در چه جایگاهی قرار بگیرد. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این آثار باید در معرض دید نسل جوان کشور نیز قرار بگیرد، گفت: آثار بجا مانده از پیشینیان ما، راه را به ما نشان می‌دهد و به ما خاطرنشان می‌کند برای آینده باید چه برنامه‌ای داشته باشیم و چگونه از تجربه گذشته استفاده کنیم. روحانی تصریح کرد: این اموال که از نظر کیفیت و کمیت قابل توجه است، ذی‌قیمت بوده و اکنون که به کشور بازگردانده شده اند، نشانه اراده ملت، مسوولان و توانمندی بخش حقوقی کشور در احقاق حقوق ملت ایران است. رئیس‌جمهور در پایان یادآور شد: امروز به این نمایشگاه آمدم تا به همه دست‌اندرکارانی که کار عظیم حقوقی و فرهنگی را برای استرداد اموال ملت ایران انجام دادند، خسته نباشید بگویم.

بزرگ‌ترین استرداد

در ادامه این مراسم، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به تلاش‌های حقوقی انجام شده و پیگیری‌های مستمر که بیش از سه دهه برای استرداد ۳۴۹ شی تاریخی به کشور انجام شده، گفت: استرداد این اموال، آثار پیروزی بزرگ حقوقی و سیاسی بوده و این بزرگ‌ترین استرداد یک مجموعه فرهنگی- تاریخی است.

مسعود سلطانی‌فر، با اشاره به وجود ۲۲۸ شی تاریخی از مجموعه تاریخی خوروین در موزه ملی ایران و اضافه شدن ۳۴۹ شی دیگر به این آثار، گفت: این گنجینه که معرف نحوه زندگی ایرانیان در هزاره‌های پیش است به شکل کامل در معرض دید قرار گرفته است. وی ادامه داد: پژوهشگران می‌توانند از این مجموعه که به دو دسته ظروف سفالی و مفرغی تقسیم شده است، استفاده کنند.

به گفته سلطانی‌فر برخی از این ظروف بیانگر چگونگی زندگی مردم در آن مقطع تاریخی خاص است که به شدت مورد توجه باستان‌شناسان قرار گرفته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» این اشیاء و آثار باستانی که مربوط به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد مسیح است، در سال ۱۳۴۴ از ناحیه «خوروین» در استان البرز کشف و به تدریج از طریق یک دیپلمات بلژیکی از کشور خارج شده بودند. پس از اینکه دولت ایران از وجود این اشیاء عتیقه در موزه‌ای در شهر «گنت» در بلژیک مطلع شد، در سال ۱۳۶۰ در محاکم بلژیک طرح دعوی کرد و خواهان بازگشت این اشیاء به کشور به‌دلیل خروج غیرقانونی آن و عدم رعایت قوانین و مقررات کشور مربوط به حفظ آثار ملی و سایر قوانین کشور، شده بود.

دادگاه بلژیک در سال ۱۳۷۷ دعوی ایران مبنی بر مالکیت و استرداد این اشیاء به ایران را رد کرد اما در اثر تلاش و دفاعیات حقوقی که به عمل آمد و به دنبال جلسه رسیدگی مهر ماه ۱۳۹۲ در دیوان عالی کشور بلژیک، رای دادگاه بلژیک نقض شد و دادگاه استیناف به موجب رای آبان ۱۳۹۳ ادعاهای مدعی مالکیت این اشیاء را رد کرد و مالکیت جمهوری اسلامی ایران بر مجموعه اشیای عتیقه و آثار باستانی خوروین را محرز دانست و طی حکمی اعلام کرد که مجموعه مزبور باید به دولت ایران مسترد شود. این اشیای تاریخی در شبانگاه چهارم دی ماه جاری با پرواز چارتر به تهران بازگردانده شد.