دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از تخصیص وام ارزان‌قیمت به روستاهای گردشگری مناطق آزاد خبر داد. به گزارش «ایسنا»، اکبر ترکان هنوز مبلغی را برای تسهیلات ارزان‌قیمت مشخص نکرده، اما گفته ‌می‌شود سود این وام‌ها اندک و در حد ۴ درصد خواهد بود. در مناطق آزاد ۵۰۰ روستا وجود دارد که قرار است همه آنها تحت برنامه توسعه گردشگری روستایی قرار گیرند. این طرح با موضوع بهسازی کالبد (بافت و مسکن) روستاهای تاریخی و گردشگری و توسعه گردشگری روستایی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستعد، با مشارکت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می‌شود که روز شنبه تفاهم‌نامه آن به امضای اکبر ترکان و علیرضا تابش رسید.

گردشگری جایگزین قاچاق

ترکان به طرح توسعه گردشگری و ایجاد مسافرکاشانه اشاره کرد و گفت: قول می‌دهم وام ارزان‌قیمت از بخش گردشگری وارد این کار شود. باید حجم این تسهیلات را بالا ببریم و ظرفیت معیشت در روستاها را زیاد کنیم.

حجت‌الاسلام زم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورا در مراسم امضای این تفاهم‌نامه ضمن اشاره به ضرورت اهمیت دادن به توسعه گردشگری روستایی و معرفی طرح «کاشانه مهمان» گفت: در سال‌های گذشته آسیب‌های زیادی به روستاهای تحت نظر مناطق آزاد وارد شده و ساماندهی صنعتی و اقتصادی نیز انجام نشده است. در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۵۰۰ روستا موجود است که اگر نگاه توسعه‌ای به آنها داشته باشیم و سرمایه‌ اجتماعی تلقی شوند و محیط این روستاها را به زندگی مردم نزدیک‌تر کنیم، ممکن است بخشی از آسیب‌های وارد شده جبران شود.

او با بیان اینکه گردشگری در شرایط موجود یکی از مزیت‌هایی به شمار می‌آید که می‌تواند اقتصاد بی‌رمق روستاها را نجات دهد، افزود: در طرح مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با عنوان «کاشانه مهمان» ضمن حفظ آداب، سنت‌ها و فرهنگ روستایی، اشتغال‌زایی نیز حاصل می‌شود، مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد و پدیده‌های نامناسب اجتماعی و فرهنگی رنگ می‌بازد، همان‌طور که اکنون در برخی روستاهای قشم اتفاق افتاده و مردم به سمت گردشگری روی

آورده‌اند.

زم ادامه داد: هم‌اکنون آموزش در برخی مناطق روستایی برای ایجاد مسافر کاشانه‌ها آغاز شده و بزرگان ۶۵ روستا در جزیره قشم توجیه شده‌اند. آنها نیز اعلام کرده‌اند اگر ما مختصری به روستاهای آنها رسیدگی کنیم، خانه و خانواده خود را برای پذیرایی از گردشگران آماده می‌کنند. در ادامه محمدرضا شاملو، معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن نیز با بیان اینکه طرح توسعه گردشگری از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از چهار، پنج سال پیش آغاز شده است، افزود: تاکنون مطالعات و طراحی برای ۸۰ روستا انجام شده و ۱۲۰ روستای گردشگری دیگر نیز در دستور است.

بازسازی روستاهای جنگ‌زده با گردشگری

علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در توضیحات دیگری به طرح پایلوتی که برای منطقه آزاد اروند با ۱۱۰ روستا تعریف شده اشاره کرد و افزود: این طرحی دوباره برای روستاهایی است که بازسازی آنها پس از جنگ در میانه راه رها شد؛ اتفاقی که در مناطقی مثل خرمشهر و آبادان رخ داد و معیشت روستاها را مختل کرد.

وی همچنین به تفاهم‌نامه دیگری که درباره توسعه گردشگری در روستاهای مستعد است و به‌زودی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امضا می‌شود، اشاره کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» طرح «کاشانه مهمان» برای روستاها، در شرایطی ارائه می‌شود که در چند سال اخیر طرح مشابه و موفق دیگری با پیشگامی بخش خصوصی و با همراهی گاه و بیگاه سازمان میراث فرهنگی با عنوان«اقامتگاه‌های بومگردی خوشه‌سار» به راه افتاده و فعال بود. کلبه‌های بومگردی به جز اقبال داخلی به شدت مورد توجه و علاقه گردشگران خارجی است و حال به نظر می‌آید تعریف و تشکیل«کاشانه مهمان» به نوعی موازی‌کاری با این طرح است.