بیمه راهنمایان در برنامه ششم گنجانده می‌شود

گروه گردشگری، پرستو فخاریان: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از حل مشکل بیمه راهنمایان در برنامه ششم توسعه خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مسعود سلطانی‌فر در اختتامیه هشتمین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر کشور که به مناسبت روز جهانی راهنمایان تور (اول اسفند) در شهر مشهد برگزار شد، از صنف راهنمایان گردشگری درخواست کرد با ارائه برنامه‌های خود، در تنظیم برنامه ششم این سازمان را یاری دهند.

وی در ادامه افزود: در مقابل از آژانس‌ها هم می‌خواهیم استفاده از راهنمایان معتبر و دارای کارت را در دستور کارخود قرار دهند وگرنه مجبور خواهیم شد با آنها برخورد قانونی داشته باشیم. سلطانی‌فر به درآمد ارزی کشورهای مختلف از راه توریسم اشاره کرد و گفت: درحالی‌که۹۰ درصد درآمد ارزی ماکائو، ۱۳ درصد درآمد ارزی تایلند و ۱۵درصد درآمد ارزی ترکیه از راه گردشگری کسب می‌شود ما در این زمینه سهم اندکی داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به رونمایی پرتال جامع گردشگری خاطرنشان کرد: در این پرتال ۲ تا ۳ هزار جاذبه گردشگری کشور به سه زبان معرفی شده و در ۶ ماه آینده به ۹ زبان ترجمه خواهد شد که از راهنمایان می‌خواهیم با مراجعه به این سایت آن را غنی‌تر کنند. وی با تاکید بر نقش راهنمایان گردشگری در معرفی کشور گفت: آثار تاریخی و جاذبه‌های ایران برای دیده و شناخته شدن نیازمند انسان‌های خستگی‌ناپذیر است که وقت، تخصص و انضباط داشته باشند. سازمان نیز ضمن تلاش برای ارتقای سطح علمی و عملی راهنمایان در حال گسترش امکان تربیت و آموزش این قشر است.

معاون رئیس‌جمهوری ضمن اشاره به چالش‌های دیگر پیش روی این حوزه، کمبود اقامتگاه را از مشکلات عمده گردشگری کشورمان دانست و افزود: براساس برآوردهای دقیقی که انجام دادیم باید تا سال ۱۴۰۴ حدود ۴۰۰ هتل ۴ و ۵ ستاره داشته باشیم. با این حساب باید هر سال چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ هتل در کشور ساخته شود. سلطانی‌فر با اشاره به رقم ۷/ ۴ میلیون گردشگر ورودی در سال گذشته و ۷ میلیون گردشگر خروجی تصریح کرد: درصددیم در سال‌های آینده به تراز مثبت در گردشگری برسیم. او در پایان از به‌روزرسانی آیین‌نامه نظارت بر راهنمایان گردشگری خبر داد و گفت: این آیین‌نامه در سال ۱۳۵۴ تدوین شده بود و اخیرا با رویکرد پاسخگویی به نیازهای امروزی گردشگری به‌روزرسانی شد.

از ایرانیان میهمان‌نوازی آموختم

نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری WFPGA نیز با حضور در این مراسم و با تاکید بر میهمان‌نوازی راهنمایان ایران خاطرنشان کرد: این چهارمین بار است که من به ایران می‌آیم و حقیقتا در این چند روز از ایرانیان میهمان‌نوازی را آموختم.

روبی‌روی تاکید کرد: من به دوستانم در WFPGA خواهم گفت که مطمئن باشید بهترین کنوانسیون را در سال ۲۰۱۷ در ایران خواهیم داشت. وی در پایان سخنانش در اختتامیه جشن راهنمایان گردشگری گفت: در تمام مدت فعالیت ۱۵ ساله‌ام هرگز چنین گردهمایی باشکوهی ندیدم و مطمئنم که دوستان من در آینده بیشتر به ایران می‌آیند.

روی، پیش از این در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات پیش روی ایران برای برگزاری هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان تاکید کرده بود: دو سال فرصت مناسبی است که می‌توان با برنامه‌ریزی موثر، زمینه‎های لازم را برای فراهم شدن شرایط برگزاری کنفرانس جهانی مهیا کرد. ایران به عنوان میزبان باید فعالیت‌های خود را در ارتقای زیرساخت‌ها متمرکز کند که در این زمینه هتل‌ها نقش اساسی‌تری دارند.

تحرک گردشگری در بی‌تحرکی نفتی

رئیس فراکسیون توسعه و تاریخ گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در این گردهمایی با تاکید بر وجود دغدغه توسعه گردشگری در مجلس گفت: بسیاری از مدیران کشور معتقدند گردشگری یک امر لوکس است و ما نیاز چندانی به آن نداریم اما باید گفت گردشگری یک هنر است، هنری که اگر شناخته شود می‌تواند جایگزین نفت شود.

دکتر جواد هروی افزود: در کشوری که دچار اقتصاد بی‌تحرک نفتی است این توریسم است که می‌تواند در توسعه اقتصادی نقش‌آفرین باشد. وی با گله از ساختارهای دولتی در ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاهی که دولت ما به گردشگری دارد پویا و ساختارمند نیست؛ این در حالی است که با تحرکی که در سیاست خارجی ما صورت گرفته، موقعیت خوبی در اختیار ماست و باید از آن به درستی استفاده کنیم.

هروی با اشاره به حقوق صنفی راهنمایان گردشگری تصریح کرد: همان‌طور که ادعا می‌کنیم هیچ صنفی نباید در کشور از حقوق شهروندی بی‌بهره باشد، درباره صنف راهنمایان گردشگری نیز باید این امر رعایت شود.

وی به نمایندگی از سوی فراکسیون گردشگری مجلس اعلام آمادگی کرد که با همکاری صنوف گردشگری قوانینی در مجلس به تصویب برسانند که طی آن، موانع قانونی از سر راه این صنعت برداشته شود.

این نماینده مجلس پنج‌شنبه شب نیز در نشست خبری این گردهمایی با اشاره به فعالیت ۶۵۰۰ راهنما در سراسر کشور گفت: مجلس وظیفه ریل‌گذاری و تسهیل امور را دارد. از این رو از راهنمایان می‌خواهیم برای رفع مشکلات خود، پیش از اینکه وارد مجاری دولتی شوند، به مجلس بیایند تا از این طریق با قانون‌گذاری منطقی این کار صورت گیرد. هروی افزود: در این صورت چنانچه قانون تصویب شد اما اجرا نشد می‌توان به این مساله ایراد گرفت. بنابراین بهتر است مقطعی کار نشود و مشکلات به شکل اساسی حل شود.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی نیز در این مراسم با تبریک گردهمایی به راهنمایان گردشگری گفت: راهنمایان، مترجم جاذبه‌های گردشگری ما هستند. اگر راهنمای گردشگری همراه گردشگر نباشد توریست بهره مناسبی از جاذبه‌ها نخواهد برد. لباف خانیکی افزود: رازهای جاذبه‌های ملموس و غیرملموس ما باید نقل و رمزگشایی شود.

لازمه این کار نیز آن است کسی که این جاذبه‌ها را معرفی می‌کند، علم بسیاری به آنها داشته باشد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، هشتمین جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور و بزرگ‌ترین گردهمایی صنفی کشور در حالی به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد که اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی، به‌رغم وعده‌های خود همکاری اندکی با برگزارکنندگان این گردهمایی داشت؛ این اتفاق در شرایطی رخ داد که نایب رئیس فدراسیون راهنمایان گردشگری برای بازرسی از امکانات و توان بخش دولتی و خصوصی ایران برای برگزاری کنوانسیون جهانی ۲۰۱۷ میهمان ویژه این جشن بود. با وجود آنکه این استان همه ساله میزبان گردشگران مذهبی بی‌شماری است، اما ظاهرا راهنمایان گردشگری و همچنین مراکز خدماتی و پذیرایی آن همچنان آمادگی چندانی برای پذیرایی از گردشگران فرهنگی و طبیعت‌گرد را ندارد. این جشن با تقدیر از راهنمایان برتر استان‌ها به‌کار خود پایان داد.