10رویداد مهم گردشگری ایران در سال93

گروه گردشگری: صنعت گردشگری کشور در سالی که گذشت، اتفاقات نیک و بدی را از سر گذراند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه توریسم کشور، افزایش تعداد گردشگران خارجی، امضای تفاهم‌نامه همکاری با بسیاری از کشورها و... موضوعاتی کلی است که می‌توان به آنها اشاره کرد، اما در این گزارش سعی کرده‌ایم، با برشمردن ۱۰اتفاق مهم در این بخش که می‌تواند تاثیرات بلندمدتی بر صنعت گردشگری کشور بگذارد، نگاهی کلی به کارنامه گردشگری ایران داشته باشیم. این رویدادها با توجه به تاریخ رخداد دسته‌بندی شده‌اند. نشست وزیر اطلاعات با فعالان صنعت گردشگری

در اردیبهشت ماه ۹۳ نشست مشترکی میان فعالان حوزه گردشگری و وزیر اطلاعات برگزار شد.سید محمود علوى، وزیر اطلاعات در این نشست، از لغو روادید با ۱۲ کشور خبر داد و گفت: باید از محسنات گردشگرى استفاده کنیم و صدمات و آسیب‌هاى آن را به حداقل برسانیم. این نشست از آن جهت که نشستى بی‌سابقه بود، برد خبری بسیاری داشت و از همین جهت نشانه‌ای محرز از تغییر رویکرد در سطوح کلان کشور درخصوص گردشگری بود.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

از ۲۸ اردیبهشت‌ماه براساس مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی نرخ داخلی بلیت هواپیما مانند پروازهاى خارجى، آزاد اعلام شد. به این معنا که نرخ ثابت و کف نداشته، اما نرخ سقف آن مشخص است. در ضمن پیش از این مصوبه، قیمت بلیت‌ها به صورت دستوری از سوی شورای‌عالی هواپیمایی تعیین می‌شد. شناور اعلام کردن نرخ بلیت‌ها با هدف شکل‌گیری رقابت میان شرکت‌های هواپیمایی و استقلال بیشتر در زمینه ارائه خدمات و همچنین تنوع دامنه انتخاب برای مسافران صورت گرفت.

امضای تفاهم‌نامه بین سازمان جهانی جهانگردی و سازمان گردشگری ایران

در حاشیه نودو هشتمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد، ۱۶خردادماه، معاون رئیس‌جمهوری کشورمان و دبیرکل سازمان جهانی گردشگری ملل‌متحد (UNWTO) در مادرید اسپانیا یک یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. ارتقای نظام آمار گردشگری، توسعه گردشگری الکترونیکی، بازاریابی و برندسازی مقاصد گردشگری، راهکارهای جذب گردشگر از بازارهای نوظهور، راه‌اندازی مقر صنایع دستی UNWTO در تهران، توسعه گردشگری دریایی از محورهای مهم یادداشت تفاهم امضا شده بین تهران و این سازمان عنوان شد. دبیرکل UNWTOنیز امضای این تفاهم‌نامه را گام عملی برای افزایش همکاری‌های تکنیکی بین سازمان جهانی گردشگری و ایران دانست.

استقبال رسانه‌های خارجی از پوشش جاذبه‌های ایران

از تاریخ ۱۳ تا ۲۰ خرداد ماه هیاتى متشکل از رسانه‌هاى آلمانى از استان‌هاى کشور بازدید کردند. این سفر با حمایت معاونت گردشگرى و همراهى جامعه تورگردانان ایران با هدف آشناسازى بدون واسطه اصحاب رسانه با ظرفیت‌های گردشگری ایران و انعکاس آن در رسانه‌های خارجی به عنوان مکمل مناسبى براى جذب گردشگران اروپایى به ایران در نظر گرفته شد. در همین راستا ۱۵ گروه دیگر نیز از ژاپن، ۷ گروه از فرانسه، آلمان، عراق، ترکیه، رومانى، ایرلند، سوئیس و سوئد نیز جزو کشورهای علاقه‌مند برای اعزام گروه‌های رسانه‌ای خود به ایران عنوان شدند و در ماه‌های پیش از این تاریخ نیز، ۸۰ گروه خارجى از ۲۱ کشور جهان به ایران آمده و به ثبت و انتشار تصاویر و گزارش‌هایى از جاذبه‌هاى گردشگرى ایران در رسانه‌هاى مختلف پرداختند.

عضویت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شورای‌عالی صادرات غیرنفتی

۲۸مرداد سال جاری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از عضویت رسمی سازمان میراث فرهنگی در شورای‌عالی صادرات غیرنفتی خبر داد و گفت: این شورا پس از وقفه‌ای دوباره تشکیل شده و سازمان میراث فرهنگی از این به بعد دراین شورا دارای حق رای است. پیش از این عضویت سازمان در شورای‌عالی صادرات غیرنفتی در برنامه پنجم تصریح نشده بود.

قطار لوکس عقاب طلایى در ایران

قطار لوکس عقاب طلایى، عصر پنج‌شنبه اول آبان ماه، با ۶۷ گردشگر در اولین ایستگاهش در خاک ایران یعنى شهر زنجان توقف کرد. این اتفاق از آن جهت حائز اهمیت است که مسافران این قطار به واسطه توان مالی و احتمالا نفوذ اجتماعی بالا، درصورت داشتن یک تجربه به‌یادماندنی، آن را تکرار می‌کنند و سفیرانی برای تبلیغ سفر به ایران خواهند بود که در نهایت افزایش درآمدها در حوزه گردشگری را به دنبال خواهد داشت. نکته مثبت دیگر در این رویداد این بود که تیم لیتلر، رئیس شرکت قطار لوکس عقاب طلایی، راه‌هاى ریلى ایران را بسیار مناسب دانست و اظهار کرد که ایران پتانسیل توسعه گردشگرى ریلى را دارد.

قرار گرفتن ایران در فهرست مقاصد سال ۲۰۱۵میلادی

در آستانه سال ۲۰۱۵ میلادی، برخی از سایت‌ها و روزنامه‌های معتبر در گمانه‌زنی‌های خود ایران را به عنوان یکی از مقاصد محتمل برای سفرهای سال جدید میلادی معرفی کردند. مثلا یکی از این سایت‌ها، «بیزینس اینسایدر» بود که نام ایران را در کنار ۲۳مقصد عنوان کرد. این سایت با درنظر گرفتن پیشرفت‌ها، روندهای فرهنگی و جشنواره‌های جهانی، به معرفی بهترین مقاصد گردشگری سراسر جهان پرداخت. این سایت با انتخاب تیتر «ایران کانون جدید گردشگری خاورمیانه خواهد بود» نوشت: ایران درحال تبدیل شدن به یک کانون گردشگری است و آژانس‌های مسافرتی افزایش رزرو برای سفر به این کشور خاورمیانه‌ای را گزارش کرده‌اند. همچنین مجله تخصصی سفر و سرگرمی (‌Travel & leisure) در گزارش جذاب‌ترین مقاصد گردشگری سال ۲۰۱۵، ایران را به‌عنوان مقصدی که مردمش صلح‌جویانه از گردشگران استقبال می‌کنند، در کنار ۵۰ مقصد دیگر قرار داد.

کسب میزبانی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری ۲۰۱۷

دهم بهمن‌ماه، روزی بود که ایران توانست با کسب ۱۸ رای از مجموع ۳۲رای نمایندگان راهنمایان گردشگری از ۴۱ کشور جهان، میزبانی هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری را در سال ۲۰۱۷ از آن خود کند. پس از اعلام کاندیداتوری ایران، دانمارک و سنگاپور برای پذیرش میزبانی هفدهمین کنوانسیون راهنمایان، تیم ۸نفره کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران برای دفاع از کاندیداتوری کشورمان راهی کنوانسیون پراگ شدند و توانستند با تلاش شبانه‌روزی در این کنوانسیون، توجه‌ها را به ایران جلب کنند. برگزاری این کنوانسیون در کشور می‌تواند چهره گردشگری ایران را تغییر دهد.

افتتاح اولین هتل فرودگاهی کشور

نخستین گروه هتل‌هاى بین‌المللى ۴ و ۵ ستاره فرودگاهى کشور ۴ اسفندماه مقابل فرودگاه بین‌المللى امام خمینى(ره) بهره‌برداری شد؛ هتلی که سه سال و نیم زمان صرف ساختنش شده است و هزار تخت و ۵۰۰ اتاق دارد. با توجه به اینکه نمایشگاه بین‌المللى نیز به‌زودى در نزدیکى فرودگاه امام خمینى افتتاح مى‌شود، وجود این هتل در کنار چنین مجموعه‌اى، ضرورى است. همچنین این هتل امکان پذیرایى از گردشگرانى که قصد سفر به شهرهایی چون اصفهان و شیراز را دارند، خواهد داشت.

مثبت شدن تراز گردشگری پس از ۳۵ سال

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد در تابستان ۹۳، در ازای یک میلیون و ۴۱۷هزار نفری که از کشور خارج شدند، یک میلیون و ۴۹۷ هزار نفر به ایران آمده‌اند؛ آماری که حکایت از اختلاف ۸۰هزار نفری به نفع ایران دارد و این به معنای مثبت‌شدن تراز گردشگری ایران بعد از ۳۵ سال بود. البته این میزان صرفا با ویزای گردشگری و به‌عنوان گردشگر به کشور وارد نشده‌اند و در واقع مشمول همه کسانی است که از مرزهای مختلف وارد ایران شده‌اند.

10رویداد مهم گردشگری ایران در سال93