گروه ترجمه: سالن ورودی بزرگ‌ترین فرودگاه آفریقای جنوبی همچون دریایی از سافاری‌های سبز به نظر می‌رسد. گردشگرانی که در فرودگاه بین‌المللی «اولیور تامبو» در رفت و آمد هستند، لباس‌های گل و بوته‌دار به تن دارند و با دوربین‌ها و کیف‌های مملو از پول، آماده ولخرجی کردن برای ماجراجویی هستند. گردشگری دوران خوبی را می‌گذراند. در سال رکود ۲۰۱۴ حدود ۳/ ۱۰ میلیون گردشگر به آفریقای جنوبی وارد شدند و این بخش توانست درآمد ۹/ ۱۰ میلیارد دلاری ثبت و برای ۶۴۵ هزار نفر شغل ایجاد کند. بخش گردشگری در اقتصاد بی‌رونق آفریقای جنوبی نقطه روشنی محسوب می‌شود، چرا که در دو سال گذشته، تولید ناخالص داخلی این کشور تنها ۲ درصد رشد کرده و نرخ بیکاری ۳۵ درصد و رو به افزایش است.

با توجه به این مسائل، اعمال قانون سختگیرانه جدید مهاجرت توسط دولت آفریقای جنوبی عجیب به نظر می‌رسد. این قانون از ماه ژوئن یعنی درست زمان تعطیلات مدارس به اجرا درآمد و برمبنای آن کودکان زیر ۱۸ سال هنگام ورود به آفریقای جنوبی و خروج از این کشور باید شناسنامه مشروح که نام والدین در آن درج شده باشد، به همراه داشته باشند. درصورتی که یکی از والدین کودک را همراهی کند، اجازه کتبی والد دیگر باید ارائه شود و درصورت فوت والدین یا یکی از آنها نیز باید گواهی فوت ارائه شود. این اقدام احتمالا قاچاق کودکان را متوقف می‌کند، اما بسیار سختگیرانه‌تر از اقداماتی است که در دیگر نقاط جهان اتخاذ شده است.

قانون دیگری نیز در تاریخ اول ژوئن به اجرا گذاشته شد که طبق آن گردشگران برای درخواست ویزا برای سفر به آفریقای جنوبی باید شخصا به سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های این کشور مراجعه کنند و اقدام برای دریافت ویزا، دیگر از طریق پست انجام نمی‌شود. اعمال این قانون در چین و هند که کشورهای بزرگی هستند و بازار رو به رشدی برای گردشگری آفریقای جنوبی محسوب می‌شوند، به این معنی است که گردشگران برای درخواست ویزا باید به نزدیک‌ترین شهر بزرگ سفر کنند که برخی از گردشگران ممکن است این زحمت را به خود ندهند.

اما در مرحله اجرا، دولت نشانه‌هایی از تردید در اعمال این قوانین را از خود نشان داده و دوبار اجرای آنها را به تعویق انداخته و گروهی را برای بررسی آنها تعیین کرده است. با این وجود مالوسی گیگابا، وزیر کشور آفریقای جنوبی، اصرار دارد که این قوانین تحت هر شرایطی به اجرا درآیند. حدود ۲۰ شرکت هواپیمایی از جمله ویرجین آتلانتیک، بریتیش ایرویز و ایر فرانس که در آفریقای جنوبی فعال هستند، قوانین جدید ویزا را یک«فاجعه گردشگری، اقتصادی و سیاسی» توصیف می‌کنند. گزارشی که مرکز مشاوره گرانت تورنتون برای شورای کسب و کار گردشگری آفریقای جنوبی منتشر کرده است، نشان می‌دهد این قوانین بیش از ۱۰۰ هزار شغل را ازمیان خواهند برد.

دیپلمات‌های کشورهای آسیایی و خاورمیانه می‌گویند این قوانین مانع سرمایه‌گذاری خواهند شد و تورهای گردشگری سفرهای خود را به آفریقا لغو می‌کنند. حتی وزیر گردشگری آفریقای جنوبی گفته است مزایای بزرگ این بخش ازمیان خواهد رفت. درک هانکون، وزیر گردشگری آفریقای جنوبی، به کمیته پارلمان گفت: ما باید تا حد امکان ورود افراد به کشورمان را تسهیل کنیم چون مردم انتخاب‌های دیگری هم دارند.

در شرایطی که آفریقای جنوبی شرایط را برای گردشگران سختگیرانه‌تر می‌کند، کشورهای همسایه اقدامی کاملا متفاوت را درپیش گرفته‌اند. برای مثال کشورهای زامبیا و زیمبابوه ارائه ویزای مشترک را آزمایش می‌کنند. این اقدام سفر به آبشار ویکتوریا را که در مرز مشترک این دو کشور واقع است، تسهیل می‌کند. درصورت موفقیت این طرح آزمایشی که به مدت ۶ ماه انجام می‌شود، دیگر کشورهای همسایه هم به این طرح خواهند پیوست. اما درعوض، سیستم ویزای واحد برای ۱۵ کشور عضو «جامعه توسعه جنوب آفریقا» که از سال ۱۹۹۸ مطرح شده است، هنوز آماده اجرا نیست؛ چرا که این جامعه تحت نفوذ آفریقای جنوبی قرار دارد. مانع اصلی اجرای سیستم ویزای واحد در این کشورها، نگرانی آفریقای جنوبی از موج مهاجرت‌های غیرقانونی است که ترس ناشی از آن همه حوزه‌ها ازجمله گردشگری را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است.