محمدکاظم خلدی‌نسب مدیرکل بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این اتفاق بسیار خوبی است و ما قویا از این تفاهم استقبال می‌کنیم. در صورت رسیدن به نتیجه مطلوب نهایی، هم با برداشتن تحریم‌ها و هم تنش‌زدایی از روابط ایران و سایر کشورها، اثرات مثبتی در حوزه گردشگری در پی خواهد بود؛ چرا که چنانچه مستحضرید گردشگری حوزه‌ای حساس است که علاوه‌بر نوسانات اقتصادی، مسائلی همچون امنیت و وجود نگاه مثبت به کشور مقصد به رشد و توسعه آن در هر کشور خواهد انجامید. طی چند سال اخیر و بالاخص دوسال گذشته، تفاهم‌نامه‌های گردشگری متعددی با کشورهای مختلف منعقد شده که شرایط جدید موجب اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های موجود و برقراری قراردادهای جدید خواهد شد. در تفاهم‌نامه‌هایی که پیش از این میان ایران و سایر کشورها منعقد می‌شد، تلویحا اعلام آمادگی برای عملیاتی کردن آن وجود داشت، اما به‌دلیل موانع موجود، با وجود پیگیری‎های پیوسته، معمولا پاسخ درخوری دریافت نمی‌کردیم. گویی کشورهای طرف قرارداد با ما در انتظار رویکرد مثبت جهانی نسبت به ایران و گرفتن نوعی تضمین بین‌المللی برای اجرای تفاهم‌نامه‌ها بودند. حال به نظر می‌آید با توجه به ظرفیت‌های بالای ایران در این حوزه، برای انعقاد قراردادهای گردشگری با کشورمان، از همدیگر پیشی بگیرند.

توافق لوزان می‌تواند به‌عنوان عاملی برای سرعت بخشیدن به اجرای این تفاهم‌نامه‌ها عمل کند. معمولادر انعقاد هر قرارداد برای اینکه بتوان مفاد تفاهم‌نامه را اجرایی کرد و اجرای آن قابل پیگیری باشد، کمیته مشترکی میان دو کشور تشکیل می‌شود و برنامه اجرایی ۲ ساله‌ای را تدوین می‌کند. به نظر می‌رسد با وجود تفاهم‌نامه هسته‌ای، برنامه در بازه زمانی کوتاه‌مدت‌تری اجرایی خواهد شد.

از سوی دیگر در این مدت به واسطه این اتفاقات، تمرکز بیشتر اخبار و گزارش‌ها با رویکرد مثبت روی ایران بوده است؛ این در حالی است که ما پیش از این نیز در حوزه بازاریابی گردشگری روی ورود رسانه‌های کشورهای مختلف و معرفی جاذبه‌های ایران کار کردیم.

از این رو حال در فضای جدید و مثبتی که شکل گرفته این تمایل از سوی رسانه‌ها بیشتر شده است و این به معرفی جزئی‌تر و دقیق‌تر ایران خواهد انجامید.