ایالات متحده آمریکا با 177 میلیارد دلارپردرآمدترین کشور از نظر گردشگری است گروه گردشگری: درآمدهای توریسم بین‌المللی با افزایشی بالغ بر 48میلیارد دلار در سال 2014، به رکورد یک هزار و 245میلیارد دلار دست یافت و با احتساب 221میلیارد دلار درآمد دیگر که از طریق حمل‌ونقل مسافران بین‌المللی کسب شده، کل درآمد توریسم بین‌المللی به رقم 5/ 1تریلیون دلار رسیده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) در جدیدترین گزارش خود با اعلام این آمار، به بررسی گردش مالی و درآمد جهانی گردشگری در سال گذشته پرداخته است.
طبق این گزارش درآمدهای حاصله از پرداخت گردشگران بین‌المللی در اقامت، غذا و نوشیدنی، تفریحات، خرید و دیگر سرویس‌ها و کالاها، یک هزار و 245میلیارد دلار (بالغ بر 937میلیارد یورو)‌ تخمین زده می‌شود که نشان از افزایش 7/ 3درصدی در قیمت‌های واقعی، با توجه به نوسانات نرخ ارز و تورم، دارد. افزون بر این چنان‌که پیش از این نیزUNWTO گزارش داده بود، تعداد گردشگران بین‌المللی ورودی به کشورهای مختلف در سال 2014 به رقم یک میلیارد و 135میلیون نفر رسیده است که در برابر جمعیت گردشگران سال 2013 (یعنی یک میلیارد و 87میلیون نفر)، حاکی از رشد 4/ 4درصدی است.
براساس این گزارش، گذشته از درآمدهای گردشگری بین‌المللی، به عنوان یکی از اقلام تراز پرداختی سفر، این صنعت درآمدهای صادراتی دیگری را نیز از طریق خدمات حمل‌ونقل مسافران بین‌المللی که به افراد غیرمقیم ارائه شده، ایجاد کرده است.
محاسبات اخیر در زمینه حمل‌ونقل رقم 221میلیارد دلار در سال 2014 را نشان می‌دهد که چنانچه اشاره شد آورده‌های کل صادرات از گردشگری بین‌المللی را تا 5/ 1 تریلیون دلار افزایش داده و این به معنای میانگین 4میلیارد دلار در هر روز است.
طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در این باره معتقد است: گردشگری بین‌المللی به‌طور فزاینده‌ای به جزء مهمی از تجارت بین‌المللی تبدیل شده؛ چنان‌که در درآمدهای صادراتی از گردشگری بین‌المللی و حمل‌ونقل مسافران دیده می‌شود.
وی می‌افزاید: در یک سناریو با کاهش قیمت کالاها، پرداخت هزینه در گردشگری بین‌المللی طی سال 2014 میلادی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است که ظرفیت این بخش را برای تحریک رشد اقتصادی، افزایش صادرات و ایجاد شغل به اثبات می‌رساند.
براساس این گزارش، گردشگری بین‌المللی که شامل سفر و حمل‌ونقل مسافران می‌شود، ۳۰درصد از صادرات خدمات و ۶درصد از کل صادرات کالاها و خدمات جهان را دربرمی‌گیرد. گردشگری به عنوان یک مقوله صادراتی در دنیا، رده چهارم را پس از نفت، مواد شیمیایی و مواد غذایی به خود اختصاص می‌دهد و در بسیاری از کشورهای درحال توسعه در جایگاه نخست صادرات قرار دارد.

رشد همه‌گیر درآمدهای بین‌المللی گردشگری
گزارش سازمان جهانی جهانگردی از درآمدهای مناطق و قاره‌های مختلف جهان نشان می‌دهد درآمد اروپا که 41 درصد از رشد درآمد توریسم بین‌المللی را به خود اختصاص می‌دهد، با رشد مطلق 17 میلیارد دلاری به 509 میلیارد دلار (معادل 383 میلیارد یورو) افزایش یافته است. همچنین درآمد آسیا و اقیانوسیه نیز با رشد 30 درصدی، 16 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و به 377 میلیارد دلار رسیده است (معادل 248 میلیارد یورو). قاره آمریکا نیز با رشد 22 درصدی، افزایش 10 میلیارد دلاری را تجربه کرده و به رقم 247 میلیارد دلار یعنی 206 میلیارد یورو دست یافته است. در خاورمیانه نیز این رقم، رشد 4 درصدی داشته و از این رهگذر درآمد این منطقه بر اساس آمار با افزایش 4 میلیارد دلاری به میزان 49 میلیارد دلار (معادل 37 میلیارد یورو) رسیده است.
سرانجام در آفریقا نیز درآمدهای گردشگری با رشد ۳ درصدی در سال گذشته، یک میلیارد دلار بیش از سال ۲۰۱۳ بوده و کل درآمدشان به ۳۶ میلیارد دلار (۲۷ میلیارد یورو) افزایش یافته است.
طبق برآوردهای UNWTO در میان مناطق مختلف جهان؛ اروپای شمالی، اروپای جنوبی و سواحل مدیترانه، آسیای جنوب شرقی، اقیانوسیه، آسیای جنوبی، کارائیب، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و خاورمیانه سریع‌ترین رشد نسبی را داشته‌اند و در همه این مناطق، رشد متوسط +5 درصد یا بیشتر از آن ثبت شده است.

صعود چین و انگلستان به جمع پردرآمدترین‌ها
سازمان جهانی جهانگردی در این گزارش با بررسی پردرآمدترین کشورها در توریسم، رده‌بندی ۱۰ کشور نخست را نیز اعلام کرد. در این میان، چین با رشد ۱۰ درصدی و رسیدن به ۵۷ میلیارد دلار درآمد از رده پنجم به رده سوم در سال ۲۰۱۴ صعود کرد. در این رده‌بندی ایالات متحده آمریکا با ۱۷۷ میلیارد دلار و اسپانیا با ۶۵ میلیارد دلار، جایگاه اول و دوم را در اختیار دارند.
انگلستان نیز با 45 میلیارد دلار درآمد به رده هفتم نقل مکان کرد که این رشد را مرهون اثر ماندگار بازی‌های المپیک و ارزش پوند انگلیس است.
همچنین فرانسه، ماکائو (چین) و ایتالیا به ترتیب رده‌های ۴ تا ۶ را به خود اختصاص داده و در ادامه تایلند و هنگ کنگ (چین)، با قرار گرفتن در جایگاه ۹ و ۱۰ این رده‌بندی را تکمیل کرده‌اند.

ولخرجی توریستی اقتصادهای پیشرفته!
چین با داشتن بیشترین تعداد گردشگران خروجی در دنیا، سرعت استثنایی خود را در رشد هزینه‌کرد با 28 درصد رشد در سال 2014 ادامه داد و روی‌هم‌رفته به رقمی بالغ بر 165میلیارد رسید.
درحالی‌که روسیه (با منفی ۶ درصد رشد هزینه‌کرد در رتبه پنجم) و برزیل (با ۲ درصد رشد هزینه‌کرد در رتبه دهم) دو اقتصاد نوظهور دیگری هستند که در میان۱۰ کشور ولخرج در حوزه گردشگری قرار دارند و گویا اندک اندک جایگاه خود را در این زمینه از دست می‌دهند، اقتصادهای پیشرفته از این حیث در حال رشد هستند.
براساس این گزارش، آمریکا، دومین کشور در رده‌بندی ولخرج‌ترین گردشگران، در سال گذشته میلادی 7 درصد رشد داشته و انگلستان با 4 درصد افزایش، در حال حرکت از جایگاه پنجم به چهارم است؛ فرانسه نیز با افزایش 11 درصدی هزینه‌کرد، جایگاه ششم خود را حفظ کرده و ایتالیا با 6 درصد رشد، از رتبه نهم به هشتم صعود داشته است.
آلمان، کانادا و استرالیا نیز به ترتیب جایگاه‌های سوم، هفتم و نهم را در این رده‌بندی از آن خود کرده‌اند.