معاون توسعه و اقتصاد شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی گفت: طی پژوهشی که از ۱۵۰ گردشگر خارجی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در خصوص ویژگی‌های رفتاری، غذایی و فرهنگی مردم ایران از دیدگاه آنان انجام شده است، اکثریت گردشگران خارجی از امکانات موجود در ایران خرسند اما از موانع مدیریتی گردشگری در ایران ناراضی بودند. عدنان سپهری در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: یکی از مشکلات عمده خارجی‌ها در ایران، آوردن پول نقد است، زیرا سیستم بانکی در ایران هنوز برای جابه‌جایی ارز و استفاده از کارت‌های اعتباری خارجی‌ها ساماندهی نشده است. وی خاطرنشان کرد: از آنجا که اطلاعات جامعی از نوع و دلایل سفر، مدت اقامت، کشور و علاقه‌مندی گردشگران خارجی در کشور نداریم، می‌توان با بهره‌گیری از اطلاعات هتل‌ها، سابقه جامعی در این خصوص آماده کنیم. این فعال بخش خصوصی خواستار تخصیص یارانه دولتی به بخش گردشگری شد و تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، بخش خصوصی برای طرح‌های این‌چنینی ۱۰ تا ۱۵درصد آورده دارد و بقیه را دولت با اقساط بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کند. هم‌اکنون در کشورهایی نظیر ترکیه و مالزی که گردشگر خارجی زیادی دارند، دولت به ازای هر گردشگر خارجی یارانه‌هایی را به هتل‌ها پرداخت می‌کند زیرا گردشگر خارجی برای کشورها ارزآور است و می‌تواند در گردش مالی یک کشور نقش مهمی ایفا کند.

وی دولتی بودن اقتصاد ایران را یکی از مشکلات آن دانست و یادآور شد: در تمام کشورهای جهان، دولت‌ها شرایطی را برای حضور بخش خصوصی فراهم می‌کنند، اما این اتفاق در ایران هنوز رخ نداده است. به گفته این فعال بخش خصوصی، هنوز نتوانسته‌ایم خواسته‌های گردشگران خارجی ورودی به کشور را برای آنها فراهم کنیم. سپهری با بیان این مطلب، ادامه داد: این نیازها، از سهولت کار آنان برای بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی تا نیاز به برخوردهای مناسب، ترانسفر و وسایل بهداشتی و آرامش و امنیت را در برمی‌گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که اتفاقات خوب این حوزه نظیر ورود بخش خصوصی زودتر رخ دهد تا بتوان کمبودها و نارسایی‌های موجود در این بخش را برطرف و امکان حضور گردشگران بیشتر در کشور را فراهم کرد. سپهری البته نگاه جزیره‌ای حاکم بر گردشگری را اشتباه عنوان کرد و گفت: باید ارتباط و تعامل سریع‌تر با سازمان‌های مردم نهاد، بخش‌های دولتی و خصوصی برقرار شود، هرچند مهم‌ترین هدف در بین گروه‌ها باید تحقق منافع ملی باشد. معاون توسعه و اقتصاد شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی در پایان اظهار کرد: متاسفانه در ایران در حوزه گردشگری فقط به هتل توجه می‌شود و در چنین شرایطی ذهن به سوی ساخت هتل ۵ ستاره می‌رود اما چنین نیست، بلکه باید هتل‌های دو، سه و چهار ستاره هم در کشور بسازیم؛ به طوری که هزینه سفر در کشور کاهش یابد و البته همه اینها کارشناسی شده باشد.