گروه گردشگری: شنیدن یا خواندن تجربه سفر گردشگران خارجی که ایران را متفاوت از آنچه ما می‌بینیم توصیف می‌کنند همیشه خواندنی و جذاب است. خبرنگار «وچرنی لیست»، به‌عنوان دومین روزنامه‌ پُرتیراژ کرواسی پس از سفری که به ایران داشته گزارش‌هایی متفاوت از اماکن توریستی کشورمان منتشر کرده است. به گزارش «ایسنا»، حسن حیدر دیاب در این گزارش گفته است: «شرکت‌های بزرگ خارجی با انتظار لغو تحریم‌ها به تدارک وسیعی برای بازگشت به بازار بزرگ ایران اقدام کرده‌اند.» وی در همین زمینه ادامه داده: «۹ شرکت کرواسی به صورت مستقل و بدون هیچ‌گونه حمایت مالی از سوی اتاق بازرگانی و دولت کرواسی به تهران سفر کرده و در نمایشگاه بین‌المللی «صنایع دریایی ایران» حضور یافتند.»

گزارشگر وچرنی لیست، ایران را سرزمینی دربرگیرنده اقوام و گروه‌های مختلف دینی و زبانی گوناگون دانسته که در بستر تاریخی و اجتماعی طولانی در کنار یکدیگر زندگی کرده‌ و درمیان مردم این سرزمین یک همبستگی فرهنگی و آرمان جمعی و عمیقی پدیدآمده است.او در سفر خود به ایران از مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد نیز دیدن و در توصیف آن تصریح کرده است: «این عمارت در پهنه پرطراوت کوهپایه‌های توچال و دره سرسبز دربند و دربخش دل‌انگیزی از شمال شهر تهران بامساحتی حدود ۱۱۰ هکتار قرار گرفته است.

این منطقه دردوره قاجار محل استقرار و سکونت تابستانی و ییلاق شاهان این سلسه بود و پس از کودتای ۱۲۹۹ خورشیدی در وسعتی تازه والحاق باغ‌های مختلف، به اقامتگاه تابستانی پهلوی اول اختصاص یافت. تمامی این مجموعه پس از انقلاب اسلامی تبدیل به موزه شده است که برخی از عمارت‌ها به شکل کاخ-موزه، همان‌طور که بود مانند کاخ ملت و کاخ سبز به نمایش گذاشته شده و برخی دیگر با توجه به ویژگی بنا، به موزه تبدیل شده‌اند.»این روزنامه‌نگار اهل کرواسی به مسافرات و گردش در ایران، اشاره و تاکید کرده است: «ایرانی‌ها به مسافرت علاقه بسیاری دارند و گردشگری در این کشور به مجموعه امکانات گردشگری ازجمله بناهای تاریخی، مکان‌های تفریحی، طبیعت، حمل‌ونقل، هتلداری و... گفته می‌شود.»