بنا بر اعلام منابع گردشگری انگلیس، شمار تقاضا از این کشور برای سفر به ایران بلافاصله پس از توافق تاریخی ایران وگروه ۱+۵ در وین، افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش «ایرنا»، روزنامه گاردین روز جمعه در گزارشی به نقل از مایکل پولمن مدیر بازاریابی یک موسسه توریستی انگلیس، که طی ده سال گذشته گردشگران غربی را به ایران می‌برده است، نوشت:

پس از توافق وین و تنها ظرف یک هفته گذشته، شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش قابل توجهی داشته است. پیش از این در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش داشته است، اما انتظار می‌رود که این میزان اکنون دست کم ۳۰ درصد افزایش یابد. در این روزنامه انگلیسی آمده است: زمانی که یخ روابط ایران و غرب آب شد، ناگهان مردم احساس امنیت کردند که به ایران سفر کنند. پیشتر ایران از سوی جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا، محور شرارت نامیده شده بود که متاسفانه کارها را دشوار کرد و این، زمان برد تا ایران بتواند خودش را از زیر این عنوان خارج کند.

این روزنامه افزود: پولمن می‌گوید که واکنش گردشگران خارجی پس از سفر به ایران قابل توجه است. آنها می‌گویند ایران از این پس مقصد جدیدشان برای گردشگری خواهد بود. اماکن زیبای ایران از یکسو و مردمان خوب ایرانی نیز از سوی دیگر آنها را شگفت‌زده کرده است. گاردین همچنین به نقل از دیوید مک گوینز، از موسسه گردشگری «سفر به ناشناخته‌ها» نوشت: زمانی که آقای روحانی انتخاب شد، تفاوت آشکاری در تقاضاها برای سفر به ایران صورت گرفت.

ما بلافاصله شاهد افزایش شمار تقاضاها برای بازدید از ایران بودیم و ناگهان ایران به عنوان یکی از کشورهای معروف برای گردشگران تبدیل شد. این کشور بسیار امن است؛ من خودم طی دو سال اخیر بیش از پنج بار به ایران سفرکرده‌ام و تاکنون با هیچ‌کس مشکلی نداشتم. این روزنامه انگلیسی عنوان کرد: متاسفانه وزارت خارجه انگلیس همچنان ایران را جزو کشورهایی می‌داند که سفر به آن را توصیه نمی‌کند؛ به همین منظور برخی شرکت‌های بیمه، مسافران ایران را بیمه نمی‌کنند.

گاردین با بیان اینکه وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که بنا دارد تا پایان سال میلادی سفارتخانه‌اش را در تهران بازگشایی کند، به نقل از پولمن نوشت: زمانی که این اتفاق بیفتد و وزارت خارجه انگلیس، ایران را از لیست کشورهای منع سفر خارج کند تقاضاها برای سفر به ایران سر به فلک خواهد کشید.