«بلومبرگ» گزارشی درباره دیدار خبرنگارانش از خزانه موزه هنرهای معاصر با عنوان «ایران یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنر مدرن جهان را پنهان کرده» منتشر کرد.

به گزارش «ایسنا» «پیتر والدمن» و «گلنار متولی»، دو خبرنگار این نشریه نیویورکی هستند که راهی تهران شدند تا آثار مخفی «اندی وارهول» را ببینند. در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «درون ساختمان مدرن موزه هنرهای معاصر تهران، مسیری مارپیچ، پایین‌تر از سطح خیابان، مثل نسخه زیرزمینی موزه «گوگنهایم» نیویورک رو به پایین می‌رود که مجموعه‌ای از گالری‌ها از آن نشأت می‌گیرند و رازهای شگفت‌آوری از یکی از زیباترین و فراموش‌شده‌ترین مجموعه‌های هنری قرن بیستم جهان را نمایان می‌کنند.» گزارش «بلومبرگ» سپس به خریدن این نقاشی‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرده و افزوده است: «موزه‌ هنرهای معاصر از ۲۰ نوامبر (۳۰ آبان‌ماه)، مجموعه بزرگی از آثار اکسپرسیونیست خود را که ترکیبی از آثار هنری ایرانی و غربی است، به‌نمایش گذاشت. این موزه در ماه اکتبر توافقی آزمایشی با دولت آلمان امضا کرد تا ۶۰ اثر هنری از تهران، ۳۰ اثر غربی و ۳۰ کار ایرانی را برای نمایشی سه ماهه در پاییز آینده به برلین بفرستد. اگر شرایط سیاسی و قانونی اجازه دهد‌، این اولین نمایشگاه آن سوی مرزهای این آثار خواهد بود.» نمایش بزرگ‌تر پس از آن، سال ۲۰۱۷ در موزه «هرش‌هورن» اسمیتسونین واشنگتن برگزار می‌شود.

این را «ملیسا چیو» مدیر «هرش‌هورن» گفته و اظهار کرده است: «این یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های دیده‌نشده آثار هنری اروپا و آمریکا پس از جنگ جهانی در جهان است. ما ۴۰ سال است که این کارها را ندیده‌ایم.» موزه هنرهای معاصر پیشنهادهای بسیاری برای فروش نقاشی‌هایش دارد. یکی از جدیدترین آنها از بنیاد «موناکو» بود که می‌خواست نقاشی سه‌لته بیکن را به قیمت ۱۰۳ میلیون یورو بخرد.سرپرست موزه اما می‌گوید: «ما هیچ‌کدام را نمی‌فروشیم، حتی آنها که قابل نمایش نیستند. اگر اینها را بفروشیم، به‌جای‌شان چه بخریم که همین‌قدر ارزش داشته باشند؟» او امیدوار است که درآمد حاصل از نمایش آثار در خارج از کشور این بودجه را فراهم کند که موزه بتواند پس از ۴۰ سال یک اثر خریداری کند، همچنین نورپردازی و کفپوش‌ها تعویض شود تا گنجینه برای محافظت از سیل ضدآب شود.