مجمع «خگستر» بزرگ‌ترین هلدینگ قطعه‌ساز خاورمیانه برگزار شد
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با حضور 99درصد از سهامداران این شرکت برگزار شد.

در این جلسه که ریاست آن بر عهده مهندس مجید شایسته، مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بود، دکتر مهری، معاون اقتصادی شرکت ایران خودرو و باوا خانی نماینده شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو، بر این جلسه نظارت کردند.
دبیر جلسه نیز حیدریان انتخاب شد. در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت یاد شده، پس از قرائت گزارش هیات مدیره و گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت‌های مالی «خگستر» به اجماع آرا، مورد تصویب اعضای جلسه مجمع قرار گرفت. مطابق دستور جلسه مجمع نیز تقسیم مبلغ ۱۳۵ریال سود خالص به ازای هر سهم میان صاحبان سهام این شرکت تصویب شد.
وضعیت شرکت در سال مالی 87
شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو ۴۳شرکت مختلف را تحت پوشش خود دارد که این شرکت‌ها در ۳ گروه قطعه‌سازی، اقتصادی و صنایع ریلی خلاصه می‌شوند. در گروه قطعه‌سازی ۲۹شرکت در زمینه‌های تولیدی قطعات مختلف خودرو جزو زیرمجموعه‌های «خگستر» هستند. از طرفی سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بانک و بیمه، لیزینگ و سرمایه‌گذاری از دیگر اقدامات این شرکت بوده که بخش اقتصادی شرکت‌های تحت پوشش «خگستر» را تشکیل می‌دهند.
از مهم‌ترین بخش‌هایی که شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در آن متمرکز شده است، صنایع ریلی است؛ به طوری که مالکیت 100درصد از سهام شرکت صنایع ریلی ایران خودرو را دارد و تولیدات این شرکت شامل اتوبوس ریلی، واگن مترو و واگن داخل شهری را تحت پوشش خود دارد.
از سوی دیگر آنچه عملکرد سرمایه‌گذاری در صنایع ریلی را در شرکت «خگستر» با اهمیت می‌سازد، مالکیت ۱۴/۵۷درصد در سهام شرکت واگن پارس است که این شرکت یکی از منحصر به فردترین شرکت‌های صنایع ریلی است و تولید انواع واگن، لکوموتیو و بوژی و انجام خدمات تعمیراتی مرتبط را به خود اختصاص داده است.
لازم به توضیح است که یکی از مهم‌ترین رخدادهای مجموعه گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو طی سال 87، افتتاح شرکت صنایع ریلی ایران خودرو بود. گروه صنعتی ایران خودرو از دیرباز ورود به عرصه حمل‌ونقل ریلی را در دستور کار خود قرار داده است و با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های واگن پارس و صنایع ریلی امکان قابل ملاحظه‌ای در تامین داخلی انواع واگن در کشور را به وجود آورده است.
صادرات
میزان صادرات شرکت‌های تابعه گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در سال 87، همانند سال‌های قبل، همگام با برنامه‌های صادراتی گروه صنعتی ایران خودرو و در راستای سیاست‌های کلان دولت در جهت گسترش صادرات غیرنفتی کشور بیش از 5/38میلیون دلار بوده است. صادرات «خگستر» به کشورهای اروپایی و آفریقایی از جمله ایتالیا، سودان و کوبا صورت گرفته که نشان از کیفیت مطلوب محصولات تولیدی شرکت‌های گروه بوده است. همچنین به میزان قابل توجهی از صادرات محصولات تولیدی شرکت‌های زیرمجموعه به کشور سوریه بوده است.
جدول روبه‌رو میزان صادرات این شرکت‌ها و درصد سهم هر شرکت از کل صادرات گسترش را نشان می‌دهد.


اقدامات شرکت در راستای کاهش هزینه‌ها
با توجه به شرایط مالی و اقتصادی شرکت‌های تحت پوشش گسترش (و البته اغلب قریب‌به اتفاق شرکت‌های گروه ایران‌خودرو و حتی در سطح کلان‌تر، اغلب بنگاه‌های کشور) لزوم مدیریت و کاهش حتی‌المقدور هزینه‌ها در شرکت‌های تحت پوشش و همچنین ستاد گسترش، سال گذشته مورد توجه خاص مدیریت ارشد شرکت گسترش بوده است.
در این باره شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو به موارد زیر اقدام کرده است:
1 - افزایش بهره‌ وری نیروی انسانی در شرکت‌های زیرمجموعه از طریق آموزش و ارتقای سطح علمی و به‌کارگیری نیروهای متخصص متناسب با نوع فعالیت شرکت‌ها صورت گرفته است.
۲ - تمرکز فعالیت‌های موازی از جمله ادغام شرکت با فعالیت مشابه.
3 - تمرکز دفاتر تهران شرکت‌های مستقر در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها، به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری آنها.
به‌کارگیری سیستم‌های نوین
با توجه به نیاز شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو به سیستم‌های نوین و به منظور هدایت و نظارت مناسب بر حرکت تعالی و سیستم‌های نوین در درون شرکت گسترش و شرکت‌های تحت پوشش، در سال 1387 اقدامات موثری در این خصوص به شرح ذیل انجام شده است:
۱ - تدوین اهداف و چشم‌انداز تعالی سازمانی؛
2 - ایجاد بانک اطلاعاتی دانش سیستم‌های نوین؛
۳ - طراحی و برگزاری گردهمایی‌های دوره‌ای سیستم‌های نوین؛
4 - بسترسازی جهت استقرار ابزارها و سیستم‌های نوین مدیریت در شرکت؛
۵ - تدوین استراتژی‌ها؛
6 - استقرار نظام تعالی سازمانی (EFQM).
مجموعه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده طی سال ۸۷ و همچنین تلاش‌های شرکت‌های زیرمجموعه منجر به نتایج قابل قبولی گردید که البته دستیابی به نتایج پربارتر در شرکت‌های تحت پوشش گسترش در سال ۸۸، دور از دسترس نیست. برخی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت‌های تحت پوشش گسترش در سال ۸۷ عبارت بوده‌اند از:
- اخذ گواهینامه اهتمام به سرآمدی از جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی توسط شرکت مهرکام پارس؛
- کسب رتبه سوم جایزه بزرگ ۵S از ایدرو توسط شرکت مهرکام پارس؛
- اخذ تقدیرنامه در تعالی سازمانی بر اساس مدل EFQM از وزارت صنایع و معادن (به عنوان رتبه چهارم در کشور) توسط شرکت نیرومحرکه؛
- برگزاری تور تعالی برگزیده کشور از طرف دبیرخانه جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی توسط شرکت نیرومحرکه؛
- برگزیده شدن به عنوان واحد نمونه تحقیق و توسعه کشور توسط شرکت نیرومحرکه؛
- برگزیده شدن به عنوان واحد نمونه صنعتی استان قزوین توسط شرکت نیرومحرکه؛
- اخذ گواهی تعهد به تعالی بخش ساخت و تولید از جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی توسط شرکت صنایع ریلی ایران‌خودرو؛
- اخذ گواهی‌ تعهد به تعالی از جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی توسط شرکت توسعه و عمران شهرستان نایین.
بازاریابی و فروش سهام شرکت‌ها
در راستای تحقق بودجه سال مالی مورد گزارش، فعالیت‌های گسترده‌ای جهت بازاریابی سهام شرکت‌های موضوع فروش و شناسایی مشتریان بالقوه انجام گرفت. طی سال ۸۷، با عنایت به شرایط سیاسی و اقتصادی موجود داخلی و خارجی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم جهت پیشبرد فرآیند فروش سهام شرکت‌ها انجام شد و پیش‌بینی می‌شود فعالیت‌های صورت گرفته، زمینه تسهیل واگذاری‌ها را در سال ۱۳۸۸ فراهم آورد.
در این راستا اقدامات انجام شده در سال 1387 منجر به فروش دو شرکت از شرکت‌های تحت پوشش و تحصیل سود مناسبی از این بابت و همچنین وصول مطالبات از شرکت‌های مزبور شد.
همچنین اقدامات یاد شده، به توافقات اولیه جهت فروش تعداد قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌ها در سال ۸۸ منتج شد که در صورت نهایی شدن آن ضمن تحقق اهداف اصلی شرکت، سود قابل توجهی عاید «خگستر» خواهد شد.


به‌کارگیری نرم‌افزارهای اخذ اطلاعات در شرکت‌های تابعه
با توجه به اهمیت اخذ بهنگام اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه و اعمال نظارت و کنترل بیشتر بر عملکرد این شرکت‌ها، سیستم‌های کاربری و مناسب برای اخذ اطلاعات از شرکت‌ها در شرکت اصلی مستقر شد.
از این رو شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو به کمک واحد فناوری اطلاعات در سال 87 به راه‌اندازی و توسعه دو سیستم بانک جامع اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه و سیستم فایلینگ اقدام کرده است.
سیستم فایلینگ برای دریافت اطلاعات مورد نیاز، گسترش در زمینه‌های مختلف مالی، صنعتی، منابع انسانی، صادرات و... طراحی و راه‌اندازی شده است.
با توجه به ضرورت دستیابی شرکت‌های زیرمجموعه به مزیت‌های رقابتی متمایز از رقبا جهت حفظ و توسعه فعالیت‌ها و همچنین حرکت در مسیر بهبود و سودآوری، پروژه پیاده‌سازی اصول تئوری محدودیت‌ها (Theory Of Constraints) که در سال‌های قبل در شرکت گسترش آغاز گردیده بود، نهایی و در برخی از شرکت‌ها مورد استفاده قرار گرفت.
هدف از اجرای این طرح، رفع تنگناها و گلوگاه‌های تولید و ارتقای وضعیت فروش و سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه، از طریق بهبود عناصر اصلی آمیخته بازاریابی صنعتی (تحویل به موقع، کیفیت و قیمت رقابتی) بوده است.
یکی از نکات مهم قابل ذکر درباره پروژه Toc این است که این فرآیند 6 ماژول عمده دارد و یکی از مهم‌ترین آنها را می‌توان سیستم
Throughput Accounting (جهت افزایش دقت و صحت محاسبه بهای تمام شده و امکان‌سنجی طرح‌ها) دانست. با توجه به نهایی شدن پروژه مزبور در شرکت‌های گسترش امکان مناسبی برای اجرای این پروژه در شرکت‌های گروه ایران خودرو و سایر شرکت‌های خودروساز و همچنین سایر صنایع وجود دارد.
حوزه لیزینگ و بیمه
۱ - لیزینگ: به دلیل عدم تمایل شرکت‌های خودروساز جهت استفاده از شرکت‌های لیزینگ که ناشی از تمایل خریداران به خرید نقدی خودرو در سال ۸۷ بوده و همچنین عدم تناسب نرخ تامین منابع مالی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در سال مزبور، فعالیت قابل ملاحظه‌ای در حوزه لیزینگ صورت نگرفته است و فعالیت‌های حوزه لیزینگ عموما به پیگیری وصول مطالبات معوق اختصاص داشتند که منجر به کاهش قابل ملاحظه در میزان مطالبات معوق شرکت‌های لیزینگ شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۸۸ با افزایش میزان فروش شرکت‌های لیزینگ با توجه به شرایط فعلی خودروسازها، افزایش سودآوری در این حوزه صورت پذیرد.
2 - بیمه: در سال 87 انجام خدمات بیمه‌ای برای شرکت‌های خارج از
گروه ایران خودرو افزایش داشته است، به‌طوری که در سال مزبور پرتفوی بیمه‌ای خارج از گروه ایران‌خودرو، رشدی به میزان ۲۲درصد را داشته و امید است در سال ۸۸ ضمن توسعه پرتفوی گروه ایران خودرو این روند در حوزه خارج از گروه ایران خودرو منجر به افزایش سودآوری گروه گسترش شود.
امور سهام و پورتال سهامداری
به منظور ایجاد بستر مناسب برای ارتباط با سهامداران، توسعه امور سهام شرکت و ایجاد پورتال سهامداران در سال ۸۷ انجام شد.
با توجه به پیش‌بینی افزایش تعداد سهامداران در سال 88 به طور قابل ملاحظه این شرکت اقدام به توسعه و تجهیز اداره سهام، فراهم کردن نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم و همچنین ایجاد پورتال سهامداری کرده است.


تولید و فروش
صورت ‌های مالی تلفیقی گروه گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نشان می‌دهد که درآمد فروش کالا و ارائه خدمات در سال 87 نسبت به سال 86 حدود 8درصد و نسبت به سال 85بیش از 17درصد افزایش یافته است. نمودار فوق نشان دهنده روند فروش در سه سال اخیر می‌باشد.با توجه به افزایش تولید شرکت ایران خودرو
(و همچنین سایر شرکت‌ های خودروسازی که از شرکت‌های تحت پوشش گسترش قطعه تامین می‌کنند) و همگام با آن شرکت‌های قطعه‌ساز تحت پوشش نیز افزایش تولید داشته‌اند.با توجه به افزایش میزان تولید شرکت‌های تحت پوشش، سهم «گسترش» در تامین قطعات گروه ایران خودرو و سایر خودروسازها با افزایش روبه‌رو است.