شرکت لیزینگ صنعت و معدن روز بیست‌و‌دوم اردیبهشت ماه میزبان سهامداران خود در مجمع عمومی عادی سالانه بود.

به گزارش خبرنگار ما، در مجمع لیزینگ صنعت و معدن که با استقبال بیش از ۹۱ درصد از سهامداران شرکت مواجه شد، غلامرضا مصطفی‌پور، نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت به عنوان رییس مجمع انتخاب شد و مالک بهمنش به نمایندگی از بانک صنعت و معدن و داریوش پرهیزگار هم از سوی لیزینگ آتیه الوند عهده‌دار نظارت بر مجمع شدند.
بنابراین گزارش، در مجمع «ولصنم» مهدی جمالی، مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش هیات‌مدیره پرداخت و از آخرین تحولات رخ داده در این شرکت بورسی سخن گفت.
این گزارش می‌افزاید: پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره از سوی مدیرعامل که از عملکرد مناسب شرکت در سال مالی منتهی به اسفند ۸۸ حکایت داشت، اعضای مجمع با ذکر صلوات از مدیران شرکت بابت عملکرد مناسب و تلاش در جهت رشد سودآوری «ولصنم» تشکر و قدردانی کردند. گفتنی است، عملکرد مناسب شرکت در سال گذشته رویکرد جدید معامله‌گران بازار سرمایه نسبت به سهام این شرکت بورسی و همچنین مجمعی پررونق را برای شرکت رقم زده بود. پس از استماع گزارش هیات‌مدیره، حسابرس و بازرس قانونی شرکت گزارش خود را قرائت کرد که به دلیل شفاف بودن حساب‌ها این گزارش بدون بند مبهم و غیرشفاف از سوی بازرس شرکت قرائت شد.
گزارش فاقد بند حسابرسی، بازرس شرکت نیز که از شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب شرکت لیزینگ صنعت و معدن حکایت داشت، موجب توجه معامله‌گران قرار گرفت و آنان از این حیث نیز از مدیرعامل و هیات‌مدیره قدردانی کردند.
مجمع پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و حسابرس، به اتفاق آرا صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت برای سال‌ مالی منتهی به اسفند ۸۸ را مورد تصویب قرار دادند و در حالی که پیشنهاد هیات‌مدیره تقسیم ۱۰۰ ریال از ۵۵۸ ریال EPS محقق شده بود، مجمع شرکت با در نظر گرفتن منافع سهامداران جزء نسبت به توزیع ۱۵۰ ریال سود نقدی اقدام کرد که این تصمیم‌گیری موجب شد سهامداران حقیقی جلسه مجمع شرکت متبوع خود را با رضایتمندی ترک کنند.
افزون بر این مقرر شد سود سهامداران حقیقی شرکت از اول مرداد ماه پرداخت شود. مجمع عادی سالانه شرکت در تصمیمی دیگر موسسه حسابرسی هشیار بهمند را به عنوان حسابرس شرکت برگزید.
همچنین شرکت لیزینگ صنعت و معدن صبح روز بیست و پنجم اردیبهشت ماه سال جاری با دستور جلسه انتخاب اعضای هیات‌مدیره مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برگزار کرد. در این مجمع نیز که به ریاست داریوش پرهیزگار و نظارت محمد ثریانژاد و علیرضا پناهی راد برگزار شد، اشخاص حقوقی شامل بانک صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، کارگزاری بانک صنعت و معدن و لیزینگ آتیه الوند به عنوان اعضای جدید هیات‌مدیره شرکت برگزیده شدند.

گزیده‌ای از گزارش عملکرد سال مالی ۱۳۸۸
تاریخچه شرکت: شرکت لیزینگ صنعت و معدن با نام آریالیزینگ و به صورت شرکت سهامی خاص براساس مجوز ن ب/ 2531 مورخ 21/12/1355 بانک مرکزی جمهوری اسلامی به‌منظور انجام فعالیت به روش لیزینگ (اجاره اعتباری) با سرمایه‌گذاری تعدادی از بانک‌های ایرانی و بانک فرانسوی سوسیته ژنرال که دارای سوابق طولانی در ایجاد و اداره شرکت‌های لیزینگ بود تاسیس، و تحت شماره 28788 در تاریخ 16/3/1356 در اداره ثبت شرکت‌های تهران با مدت نامحدود به ثبت رسیده است.
فعالیت شرکت بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی عملا تا سال ۱۳۶۰ متوقف بود و در اسفندماه سال مذکور با تغییراتی که در ترکیب سهامداران و مدیریت آن داده شد با نام شرکت پی خرید ایران مجددا آغاز به کار نمود و کلیه سهام بانک‌های ملی شده به بانک صنعت و معدن واگذار شد. همچنین سهام متعلق به بانک فرانسوی سوسیته ژنرال در تاریخ ۲۴/۸/۱۳۷۸ به شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن واگذار گردید. به دنبال تصمیم انتخاب عنوان مناسب با فعالیت شرکت در سال ۱۳۸۱ نام شرکت به لیزینگ صنعت و معدن (سهامی خاص) تغییر نام یافت و در تاریخ ۲/۳/۱۳۸۳ با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر نمود.
اقامتگاه قانونی شرکت واقع در تهران- خیابان خرمشهر- پلاک 61 بوده و مالکیت قانونی آن متعلق به شرکت می‌باشد.
موضوع فعالیت
موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه عبارت است از:
انجام عملیات لیزینگ شامل خرید کالاهای مجاز مورد درخواست مشتریان از فروشندگان و تولیدکنندگان داخلی و خارجی و واگذاری آنها از طریق اجاره یا فروش اقساطی طبق شرایط مقرر در دستورالعمل اجرایی تاسیس، نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت‌های لیزینگ و خرید و فروش انواع اوراق بهادار به‌منظور مدیریت نقدینگی در چارچوب قوانین و مقررات و دستورالعمل ذی‌ربط.

سرمایه و ترکیب سهامداران
سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 500 میلیون ریال (شام تعداد 5.000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 100.000 ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ 400.000 میلیون ریال (شامل تعداد 400.000.000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 29/12/1388 افزایش یافته است که ترکیب سهامداران به ترتیب بانک صنعت و معدن 3/43%، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن (سهامی عام) 5/25%، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند (سهامی عام) 1/19%، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر 5/2%، شرکت سرمایه‌گذاری و لیزینگ نواندیشان 9/1% و سایر سهامداران 7/7% می‌باشد.
وضعیت معاملات و قیمت سهام
شرکت در تاریخ 07/10/1383 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی با نماد ولصنم درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 25/12/1383 مورد معامله قرار گرفته است. وضعیت سهام شرکت طی 3 سال اخیر بدین شرح بوده است:
- در سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۸، تعداد سهام معامله شده به تعداد ۹۲.۹۱۵.۰۲۲ سهم، به ارزش ۱۴۳.۸۱۵ میلیون ریال، آخرین قیمت سهم ۲.۱۷۵ ریال و ارزش بازار ۸۷۰.۰۰۰ میلیون ریال می‌باشد.
- در سال مالی منتهی به 30/12/1387، تعداد سهام معامله شده به تعداد 20.788.985 سهم، به ارزش 20.230 میلیون ریال، آخرین قیمت سهم 822 ریال و ارزش بازار 328.800 میلیون ریال می‌باشد.
- در سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۶، تعداد سهام معامله شده به تعداد ۴۲۰.۲۸۹ سهم، به ارزش ۸.۲۱۷ میلیون ریال، ‌آخرین قیمت سهم ۱.۰۸۴ ریال و ارزش بازار ۴۳۳.۶۰۰ میلیون ریال می‌باشد. در مقایسه سال ۸۸ با سال ۸۷، تعداد سهام معامله شده به میزان ۳۴۷% افزایش، ارزش سهام معامله شده به میزان ۶۱۰% افزایش و قیمت هر سهم به میزان ۱۶۵% افزایش داشته است.
اطلاعات مقایسه‌ای پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم و عملکرد واقعی
اولین پیش‌بینی حسابرسی شده درآمد هر سهم در تاریخ ۲۳/۱۱/۱۳۸۷ به مبلغ ۴۱۴ ریال، دومین پیش‌بینی براساس عملکرد واقعی سه ماهه اول و پیش‌بینی نه ماهه در تاریخ ۳۱/۰۳/۱۳۸۸ به مبلغ ۴۱۳ ریال، سومین پیش‌بینی براساس عملکرد واقعی شش‌ماهه اول و پیش‌بینی شش‌ماهه دوم در تاریخ ۳۱/۰۳/۱۳۸۸ به مبلغ ۴۹۸ ریال و چهارمین پیش‌بینی براساس عملکرد واقعی نه ماهه و پیش‌بینی سه ماهه چهارم در تاریخ ۳۰/۰۹/۱۳۸۸ به مبلغ ۴۹۸ ریال و عملکرد واقعی شرکت در پایان سال مالی ۵۵۸ ریال می‌باشد.

مروری بر عملکرد مالی و عملیاتی شرکت در سال مالی ۱۳۸۸ و مقایسه آن با سال قبل
در سال 1388 سود ناخالص به مبلغ 404.240 میلیون ریال که در مقایسه با سال 1387 به میزان 126% افزایش، سود عملیاتی 411.315 میلیون ریال که در مقایسه با سال 1387 به میزان 114% افزایش، سود قبل از کسر مالیات به مبلغ 278.289 میلیون ریال در مقایسه با سال 1387 به میزان 46% افزایش، سود پس از کسر مالیات به مبلغ 223.156 میلیون ریال در مقایسه با سال 1387 به میزان 43% افزایش داشته است که دلایل تغییرات بدین شرح تشریح می‌گردد.
الف) درآمدهای اصلی: افزایش درآمد عملیاتی ناشی از افزایش درآمد حاصل از اجاره به دلیل حجم تسهیلات اعطایی، تبدیل قرارداد کارمزدی عاملیت بانک صنعت و معدن به قرارداد اعتباری، سود دوران توقف سرمایه و وجه التزام می‌باشد.
ب) بهای تمام شده واحد عملیاتی: ناشی از افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌باشد.
ج) هزینه‌های اداری و عمومی: ناشی از افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌باشد.
د) هزینه‌های مالی: افزایش هزینه‌های مالی ناشی از انتقال مانده از اصل آتی قرارداد عاملیت با بانک صنعت و معدن به تسهیلات مالی 47 ماهه با نرخ 12 درصد می‌باشد.
ه) سایر درآمدها: ناشی از کاهش سود تسویه حساب زودتر از موعد قراردادها می‌باشد.
و) سود قبل از مالیات: ناشی از افزایش درآمدهای عملیاتی می‌باشد.
ز) سود خالص: ناشی از افزایش درآمدهای عملیاتی می‌باشد.

آمار تسهیلات اعطایی لیزینگ در سال ۱۳۸۸
از طرح‌های مصوب شده مبلغ 590.251 میلیون منجر به اعطای تسهیلات و عقد قرارداد شده است که از نظر رشته فعالیت 3/86 درصد در بخش خودروی کار، 8/10 درصد در بخش کارگاه‌ها و کارخانجات، 9/1 درصد در بخش ساختمان دفتر کار، 8/0 درصد در بخش پزشکی و گروه‌های وابسته و 1/0 درصد در بخش معدن و صنایع وابسته بوده است.

پیش‌بینی میزان تسهیلات اعطایی و روش تامین منابع مالی
میزان تسهیلات قابل پرداخت برای سال ۱۳۸۹ در حدود ۴۵۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که منابع آن به شرح زیر تامین می‌گردد:
- اقساط وصولی تسهیلات اعطایی از محل منابع شرکت
- اقساط وصولی تسهیلات اعطایی از محل قراردادهای عاملیت
- وصول اقساط معوق
ضمنا هیات مدیره در نظر دارد که پس از کسب نظر سازمان بورس اوراق بهادار تهران به منظور تامین نقدینگی موردنیاز خود، نسبت به افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران، سود انباشته و آورده نقدی اقدام نماید.

بودجه سال آتی
بودجه سال‌مالی منتهی به 29/12/1389 شرکت با 490 ریال پیش‌بینی EPS به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه گردیده است و توسط حسابرس و بازرس قانونی مورد حسابرسی قرار گرفته است.
پیش‌بینی سود و زیان سال آتی در بهمن‌ماه و اسفندماه سال ۱۳۸۸ تدوین و قبل و بعد از حسابرسی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه گردیده است که شامل درآمدهای عملیاتی به مبلغ ۳۵۲.۱۷۷ میلیون ریال، بهای تمام‌شده واحد عملیاتی ۲۴.۲۶۳ میلیون ریال، هزینه عمومی و اداری ۲۴.۰۹۴ میلیون ریال و خالص سایر درآمدهای عملیاتی ۲۸.۷۳۳ میلیون ریال که سود عملیاتی به مبلغ ۲۴۵.۱۵۵ ریال و سود پس از کسر مالیات به مبلغ ۱۹۵.۸۱۸ ریال می‌باشد.