شماره روزنامه ۶۰۲۲
|

  • تحول هوشمند زندگی روزمره با الگوهای زبانی کوچک

    درحالی‌که الگوهای زبانی بزرگ هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر انقلاب بزرگی در بخش‌های مختلف از صنایع گرفته تا کسب‌وکارها ایجاد کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که نقش‌آفرینی الگوهای زبانی کوچک هم رو به رشد و توسعه است. با پیشرفت فناوری، الگوهای کوچک زبانی نقشی اساسی در فراگیر کردن هوش مصنوعی ایفا می‌کنند و نوآوری را در بسیاری از بخش‌ها هدایت و دوره جدیدی از برنامه‌های کاربردی هوشمند را آغاز می‌کنند.
  • شروع عرضه اینترنتی دارو معطل رگولاتور

    تعلل رگولاتور در اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو صدای اعتراض کسب و کارهای سلامت دیجیتال را بلند کرده است؛ تا جایی که آنها به دو وزارتخانه ارتباطات و بهداشت یک هفته مهلت داده‌‌اند تا نسبت به انتشار عمومی آیین‌‌نامه توزیع آنلاین دارو و تعیین استان‌‌های منتخب اجرای آزمایشی این آیین‌‌نامه اقدام کنند. همچنین کم‌‌کاری رگولاتور در اجرای دستورالعمل مذکور موجب شده است تا کسب و کار‌‌ها نیز در فعال‌‌سازی سرویس توزیع آنلاین دارو در پلتفرم‌‌های خود تردید کنند و منتظر اقدام جدی نهادهای ناظر باشند.
  • نسخه آمریکایی تیک‌تاک ساخته می‌شود

    ایسنا: تیک‌تاک سرگرم ساخت نسخه آمریکایی الگوریتم توصیه خود برای ۱۷۰میلیون کاربر خود در آمریکاست تا بتواند به‌صورت مستقل از شرکت مادر چینی خود فعالیت کند و جلوی ممنوعیت فعالیتش را بگیرد. منابع آگاه اظهار کردند: شرکت بایت‌دنس که شرکت چینی مادر تیک‌تاک است، کار روی جدا کردن کد سورس تیک‌تاک را در اواخر سال گذشته و پیش از تصویب قانون آمریکایی برای فروش اجباری فعالیت‌های تیک‌تاک در آمریکا را صادر کرده بود. این قانون در ماه آوریل به اجرا درآمد. به محض اینکه این کد جدا شود، می‌تواند زمینه را برای جداسازی فعالیت‌های آمریکایی تیک‌تاک مهیا کند؛ هر چند که فعلا برنامه‌ای برای این کار وجود ندارد.
  • از کار افتادن صدها هزار روتر اینترنتی در آمریکا با حمله هکری

    سیتنا: نتایج پژوهش تازه شرکت لومن تکنولوژی نشان می‌دهد در نتیجه حمله سایبری گسترده یک گروه هکری ناشناس در اواخر سال گذشته میلادی به یک شرکت مخابراتی در قلب آمریکا، ۶۰۰هزار روتر اینترنتی غیرفعال شد و از کار افتاد. تحلیلگران امنیت شبکه در آزمایشگاه‌های بلک لوتوس متعلق به شرکت لومن تکنولوژی این حمله را در ماه‌های اخیر کشف کردند و در یک پست وبلاگی درباره جزئیات آن گزارشی منتشر کردند. این حمله هکری که کارشناسان امنیت سایبری، از جدی‌ترین حملات سایبری علیه بخش مخابراتی آمریکا می‌خوانند در ماه اکتبر سال۲۰۲۳ انجام شد و بیش از ۶۰۰هزار روتر اینترنتی را از کار انداخت.
  • ایجاد سازوکارهای چندجانبه برای حکمرانی اینترنت

    مهر: معاون وزیر ارتباطات ایران خواستار گسترش همکاری‌های تمام کشورها برای ایجاد سازوکارهای چندجانبه موثر در موضوع حکمرانی اینترنت و مقابله با شکاف دیجیتالی شد.
  • سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری گوگل در مالزی

    ایسنا: گوگل متعهد به سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری در مالزی، از جمله توسعه اولین دیتاسنتر و تاسیسات ابری خود در این کشور شد. روث پورات، مدیر مالی آلفابت (شرکت مادر گوگل)، اظهار کرد: «این تعهد، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی‌شده گوگل در این کشور آسیای جنوب شرقی است.»
  • عرصه بر تلگرام در اروپا سخت می‌شود

    سیتنا: اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام ممکن است مشمول قانون سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا برای مقابله با پلتفرم‌های آنلاینی شود که برای انتشار محتوای غیرقانونی و مضر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: «رگولاتورهای اتحادیه اروپا مشغول بررسی هستند تا ببینند آیا تلگرام تحت قانون جدید نظارت بر محتوا، باید به‌عنوان یک پلتفرم آنلاین بزرگ در نظر گرفته شود یا خیر؟»
  • شناسایی ۹۰اپلیکیشن ویروسی با ۵.۵میلیون دانلود از گوگل

    ایسنا: کاربران اندروید در چند ماه گذشته ۹۰اپلیکیشن آلوده به ویروس را بیش از ۵.۵ میلیون بار از فروشگاه برنامه گوگل‌پلی، دانلود کرده‌اند. اپلیکیشن‌های آلوده در گوگل‌پلی اغلب از سوی هکرها برای توزیع تبلیغ‌افزار، بدافزار و تروجان بانکداری موبایل استفاده می‌شوند. طبق گزارش Zscaler، بیشتر اپلیکیشن‌های مخرب، ابزارها، اپلیکیشن‌های شخصی‌سازی، ابزارهای عکاسی، بهره‌وری و اپلیکیشن‌های سلامت و تناسب اندام را جعل کرده‌اند.
  • حدود ۳۰‌درصد از متخصصان سئو به دنبال مهاجرت هستند

    دنیای‌اقتصاد: حوزه سئو در سال‌های اخیر و به دنبال افزایش نیاز کسب و کارها و بخش‌‌های مختلف به آن، رونق قابل‌‌توجهی یافته است. در همین راستا پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی تریبون، سومین گزارش جامع سئوی ایران را با همراهی و مشارکت ۸۲۲ متخصص سئو تهیه و منتشر کرده است تا روندهای رایج این حوزه را مورد بررسی قرار بدهد.
  • سرویس جدید سفر اشتراکی در یک تاکسی اینترنتی

    دنیای اقتصاد: تاکسی اینترنتی اسنپ از شروع مرحله‌‌‌ آزمایشی سرویس سفر اشتراکی (Carpooling) در آینده‌‌‌ نزدیک خبر داد. سفر اشتراکی می‌تواند نقش موثری در کاهش هزینه‌‌‌ها، ترافیک و آلودگی هوا ایفا کند. به گفته‌‌‌ محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، بررسی ظرفیت‌‌‌های این سرویس چند سالی است که در دستور کار اسنپ‌‌‌خودرو قرار گرفته است. محمد خلج در مورد مزایای این سرویس می‌‌‌گوید: «سرویس‌‌‌ سفر اشتراکی از طریق همسفر شدن افراد بر استفاده‌‌‌ حداکثری از ظرفیت خودروهای در حال تردد تاکید دارد و منجر به صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌ها، کاهش ترافیک، افزایش جای پارک و در نهایت کاهش آلودگی هوا می‌شود.»
  • بحران در فلایتیو؛ از تعدیل نیروی گسترده تا بیانیه‌‌‌ای شتابزده

    دنیای اقتصاد: روز یکشنبه گذشته خبر استعفای گروهی و تعدیل نیروی گسترده شرکت فلایتیو، خبرساز شد. این موضوع با تغییر حالت پروفایل‌‌‌های تعداد زیادی از کارمندان فلایتیو از جمله اعضای تیم مارکتینگ این شرکت، در شبکه اجتماعی لینکدین از حالت «شاغل» به حالت «به‌‌‌دنبال کار» داغ و در ادامه مشخص شد که این شرایط به دنبال تعدیل نیرو در آستانه هشتمین سالروز تولد این شرکت، ایجاد شده است.
  • رکورد درآمد و تعداد سفر ماهانه یک تاکسی اینترنتی

    دنیای اقتصاد: بر اساس گزارش فعالیت اردیبهشت ماه تپسی که در سامانه کدال منتشر شده است، این شرکت توانست رکورد خودش را در میزان مبلغ درآمد و تعداد سفر ماهانه بزند. این آمار نشان می‌‌‌دهد که درآمد تپسی در اردیبهشت ماه با ۶۵‌درصد رشد نسبت به ماه گذشته، برابر با ۱۳۴ میلیارد تومان گزارش شده است. همچنین بر اساس این گزارش افزایش درآمد ماهانه ناشی از افزایش تعداد سفرها بوده که روابط عمومی این شرکت هم آن را تایید کرده است. به این ترتیب درآمد تپسی در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برابر با ۲۱۴ میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته رشد ۷۴ درصدی را نشان می‌‌‌دهد. البته نکته جالب توجه آن است که کمیسیون دریافتی از سفیران، بیشترین سهم درآمدی تپسی را تشکیل می‌‌‌دهد.
  • بازار موبایل همچنان در تنگنای ارزی

    دنیای اقتصاد: بازار موبایل در هفته‌های اخیر با اخباری درباره تداوم تولید گوشی تقلبی، کاهش تعدادی واردات موبایل‌های مسافری و تجاری، اصلاح تعرفه واردات کالا، توقف ثبت سفارش کالا برای واحدهای بازرگانی و در ادامه انتشار فهرست ۷۵۰ قلم کالای اولویت‌دار ثبت سفارش مواجه شد. در این بین، همچنان امکان ثبت سفارش جدید برای فعالان بازار موبایل وجود ندارد و گله‌های برخی از آنها نسبت به تخصیص ارز به خواص ادامه دارد.
  • محبوب‌‌‌ترین شرکت هوش مصنوعی به پای اپل رسید

    ایسنا: ارزش سهام انویدیا با رشد حدود ۶ درصدی در روز سه‌‌‌شنبه، اکنون تنها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تا رسیدن به ارزش بازار اپل فاصله دارد. ارزش سهام انویدیا آخرین بار ۱۱۲۸ دلار معامله شد و ارزش بازار این شرکت را به ۲.۸ تریلیون دلار رساند.
  • نجات افراد گمشده با فناوری جدید ظرف ۲دقیقه

    مهر: فناوری جدیدی به نام «لایف سیکر» به تیم‌‌‌های جست‌وجو و نجات کمک می‌‌‌کند که افراد گمشده را ظرف چند دقیقه پیدا کنند. به گزارش اینترستینگ انجینرینگ، این فناوری که به طور خاص برای هلی‌کوپترهای جست‌وجو و نجات طراحی شده است، از موبایل افراد گمشده برای نجات جان‌‌‌شان استفاده می‌‌‌کند. دستگاه مذکور مانند یک برج مخابراتی کوچک عمل می‌‌‌کند و حتی می‌تواند تا زمانی که موبایل افراد گمشده روشن باشد، با آنها ارتباط برقرار کند. این فناوری در محیط‌‌‌هایی با سرویس موبایل محدود یا بدون آن نیز فعال می‌‌‌ماند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر