شماره روزنامه ۶۰۰۸
|

  • کارشناسان: طرح صیانت یک سال است که اجرا می‌شود 

    دنیای اقتصاد: طرح جنجالی «صیانت از کاربران فضای مجازی» پس از دو سال سکوت خبری به مجلس بازگشت و طبق دستور کار صحن علنی مجلس این طرح احتمالا در سه‌شنبه هفته جاری بررسی خواهد شد. این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و حتی برخی دیگر این اقدام را غیر‌ممکن می‌دانند.
  • برنامه ۷ میلیارد دلاری کره جنوبی برای صنعت تراشه

    ایسنا: کره‌جنوبی یک برنامه برای فراهم کردن بیش از ۱۰ تریلیون وون (۷.۳ میلیارد دلار) آماده کرده تا صنعت نیمه‌رسانای خود را تقویت کند. وزارت دارایی کره‌جنوبی، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد چویی‌سانگ‌موک، وزیر دارایی کره‌جنوبی، روز جمعه در دیدار با تولیدکنندگان محلی مواد، قطعات و تجهیزات تراشه، اظهار کرد: دولت سرگرم بررسی راه‌هایی برای تامین مالی این برنامه برای حمایت از صنعت است.
  • ترفندی جدید برای سرقت از طریق وای‌فای رایگان

    ایسنا: هر روز بر تعداد افرادی که قربانی سرقت هویت شده‌اند، افزوده می‌شود؛ این مفهوم شامل هر نوع جرم، کلاهبرداری یا هر نوع فریب منجر به از بین رفتن نام کاربری، رمز عبور، شماره کارت اعتباری، داده‌های بانکی، اطلاعات مربوط‌ به سلامت یا هر نوع داده شخصی دیگر بوده که پس از سرقت توسط هکرها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این اطلاعات برای انجام جرائم با استفاده از هویت کاربر، بدون اطلاع آنها استفاده می‌شود.
  • آلمان فروش محصولات لنوو و موتورولا را ممنوع کرد

    مهر: لنوو و موتورولا نمی‌توانند محصولاتشان را در آلمان بفروشند، زیرا به دلیل یک دعوی حقوقی، فروش برخی محصولات این شرکت‌ها که مجهز به فناوری خاصی هستند در این کشور ممنوع شده است. به نقل از گیزموچاینا، لنوو و موتورولا موبیلیتی (زیرمجموعه آن) با چالش حقوقی بزرگی در آلمان روبه‌رو شده‌اند. زیرا طبق رای دادگاهی در این کشور فروش دستگاه‌های دو شرکت چینی که ماژولWWAN دارند (ابزاری حیاتی برای دسترسی به اینترنت موبایل) ممنوع است.
  • رجیستری موبایل در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی می‌شود

    مهر: جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با حضور وزیر ارتباطات و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای بررسی طرح ثبت دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور در هفته جاری برگزار می‌شود. بر اساس دستور جلسه هفتگی کمیسیون‌ها، جلسه کمیسیون اصل نود با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجید رضوی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاونین سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت، سه‌شنبه هفته جاری ۲۵ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ برگزار می‌شود. این جلسه در خصوص بررسی طرح ثبت دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور‌(رجیستری) و رفع مشکلات آن برگزار می‌شود. مطابق اظهارات مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تا پیش از اجرایی شدن طرح رجیستری در سال ۹۶، تلفن همراه صدرنشین فهرست کالاهای قاچاق به کشور بود؛ اما به واسطه اجرای طرح رجیستری میزان قاچاق این کالا در چند سال اخیر تقریبا به صفر رسیده است.
  • آمادگی برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی

    ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه میانگین جهانی سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی، ۱۵ درصد است و در کشور ما این عدد در سال گذشته ۷.۹ درصد بوده، گفت: «ما آمادگی داریم که تا پایان برنامه هفتم توسعه این عدد را به ۱۵درصد برسانیم.» عیسی زارع‌پور در چهارمین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی با عنوان «نقش‌آفرینی صندوق توسعه ملی در اجرای برنامه هفتم» با اشاره به نقش صندوق توسعه در اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه گفت: «اقتصاد دیجیتال ارزش‌آفرینی اقتصادی مبتنی‌ بر فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی است که معماری سه لایه دارد. ارتباطات و ‌فناوری اطلاعات رکن و لایه اصلی آن است که سخت‌افزار و نرم‌افزار را شامل می‌شود. لایه بعدی اقتصاد مبتنی بر پلتفرم است؛ یعنی کسب‌وکارهای نوین آنلاین که با حضور فناوری اطلاعات ظهور پیدا کردند. ما تا پیش از این امکان خدمات جابه‌جایی مسافر و خرید آنلاین نداشتیم که در ۱۰ سال گذشته به واسطه فناوری میسر شد.»
  • جزئیاتی از کشف یک آسیب‌پذیری در مرورگر گوگل کروم

    ایسنا: به تازگی یک آسیب‌پذیری روز صفر در مرورگر گوگل کروم کشف شده است که بهره‌برداری موفقیت‌آمیز آن می‌تواند به اجرای کد دلخواه توسط مهاجمی که به سیستم وارد شده، منجر شود و وی می‌تواند بسته به سطح دسترسی خود، به نصب برنامه، مشاهده، تغییر یا حذف داده‌ها یا ایجاد حساب‌های کاربری جدید با سطح دسترسی بالا اقدام کند. آسیب‌پذیری روز صفر به این معناست که تاکنون هیچ راهکاری برای آن ارائه نشده است. بر اساس اعلام مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای، این آسیب‌پذیری به مهاجم اجازه می‌دهد از طریق یک صفحه مخرب html که به صورت خاص طراحی شده است، منجر به بهره‌برداری از Heap شود. پیش از این محققان امنیتی درباره کمپین به‌روزرسانی مرورگر کروم جعلی هشدار دادند که از بدافزار جدیدی به نام FakeUpdateRU برای فریب کاربران و دانلود یک تروجان دسترسی از راه دور استفاده می‌کند.
  • اختلال در اینترنت استارلینک با وقوع توفان خورشیدی

    سیتنا: ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس اعلام کرد که تحت تاثیر توفان فضایی شامگاه جمعه، خدمات استارلینک با اختلال مواجه شده و متخصصان این شرکت برای حل این مشکلات تلاش می‌کنند. ایلان ماسک در توییتی خبر داد که ماهواره‌های شبکه استارلینک در حال حاضر تحت فشار شدیدی قرار داشته، اما تاکنون مقاوم مانده‌اند. اداره ملی اقیانوسی و جوی هشدار داد که سیستم جی‌پی‌اس، شبکه‌های برق، فضاپیماها، سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری و دیگر فناوری‌ها ممکن است تحت تاثیر این توفان قرار گیرند.
  • سیگنال‌های مثبت رگولاتور به لندتک‌ها

    دنیای اقتصاد: لندتک‌ها در سال گذشته با دستورالعمل زمستانه بانک مرکزی با چالش جدی برای ادامه حیات روبه‌رو شدند؛ تا جایی که انجمن فین‌تک نسبت به خطر نابودی و مهاجرت فعالان این صنعت به رگولاتور هشدار داد. اما حالا به نظر می‌رسد با مصوبه اخیر کارگروه اقتصاد دیجیتال مبنی بر کاهش ریسک ارائه خدمات تسهیلات‌یارها، در بین فعالان این حوزه نسبت به تعیین تکلیف کارمزد بارقه امیدی ایجاد شده است.
  • محصول جدید اوپن ای‌آی بلای جان گوگل می‌شود

    مهر: به گفته منابع آگاه، اوپن‌ای‌آی تصمیم دارد یک محصول جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را دوشنبه هفته جاری معرفی کند.
  • مایکروسافت ۲۴۲ میلیون دلار جریمه شد

    مهر: هیات منصفه دادگاهی در آمریکا اعلام کرد مایکروسافت باید به دلیل عدم رعایت حق امتیاز اختراع ۲۴۲ میلیون دلار غرامت به شرکت شاکی پرداخت کند. به گزارش رویترز، هیات منصفه دادگاهی در آمریکا اعلام کرد مایکروسافت باید ۲۴۲ میلیون دلار غرامت به شرکت IPA Technologies بپردازد، زیرا کورتانا (نرم‌افزار دستیار مجازی مایکروسافت) حق امتیاز اختراع این شرکت را نقض کرده است. هیات منصفه پس از محاکمه‌ای که یک هفته طول کشید، توافق کردند فناوری شناسایی صوت مایکروسافت، حق امتیاز اختراع IPA Technologies در حوزه نرم‌افزار ارتباطات رایانشی را نقض می‌کند. IPA Technologies یکی از زیرمجموعه‌های شرکت Wi-LAN است که به‌طور مشترک به شرکت کانادایی کوارترهیل و همچنین دو شرکت سرمایه‌گذاری نیز تعلق دارد.
  • هوش‌مصنوعی گوگل داروساز می‌شود

    مهر: دیپ‌مایند، زیرمجموعه گوگل، از سومین نسخه مهم مدل هوش مصنوعی خود به نام آلفا فولد (AlphaFold) رونمایی کرد که برای کمک به محققان در طراحی داروها و هدف گرفتن دقیق‌تر بیماری‌ها ابداع شده است. به گزارش رویترز، محققان دیپ‌مایند و شرکت ایزومورفیک لبز‌(شرکت خواهر آن) با آلفا فولد رفتار تمام مولکول‌های حیات از جمله دی‌ان‌ای انسان را بررسی کرده‌اند. دیپ‌مایند مدعی شده است که این سیستم هوش مصنوعی در مدت زمان و پول مورد نیاز برای توسعه درمان‌های مهم صرفه‌جویی می‌کند.
  • چت‌بات‌ها صنعت آی‌تی هند را می‌بلعند؟

    دنیای اقتصاد: چه شغلی برای برون‌سپاری به هوش مصنوعی مناسب است؟ ابزارهای هوش مصنوعی امروزی، به خصوص چت جی‌پی‌تی، حافظه آسیب‌پذیری دارند که امکان مدیریت اشیای فیزیکی را ندارند و در تعامل با انسان‌ها بسیار بدتر از خود انسان‌ها هستند. این ابزارها در مدیریت اعداد و ارقام، به ویژه با وظایف کاملا تعریف‌شده مانند نوشتن کدهای کامپیوتری، برتری معناداری نسبت به انسان‌ها دارند.
  • پول ؛ مهم‌ترین بحران حال و آینده استارت‌آپ‏‏‌های ایرانی

    دنیای اقتصاد: سیزدهمین دوره از نمایشگاه اینوتکس از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌‌‌ در پارک فناوری پردیس برگزار شد. در این نمایشگاه با برگزاری بیش از ۲۰ رویداد و بخش جانبی، مدیران استارت‌آپ‌‌‌ها و مسوولان دولتی درباره موضوعاتی همچون قانون‌گذاری، حکمرانی، سرمایه انسانی، سرمایه‌گذاری و... در اکوسیستم استارت‌آپی و فناوری ایران گفت‌‌‌وگو کردند.
  • خیز هند برای پیشتازی جهانی در تولید تراشه‌های نیمه‌هادی

    سیتنا: هند برنامه خود در حوزه نیمه‌هادی را آغاز می‌کند و این طرح قصد دارد با ارائه پشتیبانی استراتژیک برای شرکت‌های طراحی تراشه، پر کردن شکاف مهارت، افزایش مکانیسم‌های تامین مالی، استفاده از فرصت‌های جهانی و سرمایه‌گذاری، هند را به خط مقدم صنعت نیمه‌هادی جهانی برساند. در ماه مارس نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، سنگ بنای سه پروژه نیمه‌هادی مهم به ارزش ۱۳.۸ میلیارد یورو را گذاشت. بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها، انتظار می‌رود نخستین تراشه ساخت هند در ماه دسامبر از کارخانه نیمه‌هادی Micron در گجرات به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو وارد بازار شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر