شماره روزنامه ۶۰۲۰
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۱۷ دنیای اقتصاد

اخبار بازار نفت - روزنامه شماره ۵۹۱۷

  • پایان تخفیف نفتی ایران

    دنیای اقتصاد: تجارت نفت بین ایران و چین به‌دلیل وقفه در ارسال برخی محموله‌های نفت سبک و اصرار تهران بر افزایش قیمت‌ها در مسیر کاهشی افتاد. این افت صادرات حدود ۱۰درصد از واردات نفت‌خام چین از ایران را تحت تاثیر قرار داده است؛ به‌طوری‌که کاهش عرضه نفت ایران می‌تواند تاثیراتی بر قیمت جهانی نفت داشته باشد و سود پالایشگاه‌های چینی را تحت‌الشعاع قرار دهد. این تصمیم غیرمنتظره، از نگاه پالایشگران مستقل چین به‌عنوان عهدشکنی تلقی شده و ممکن است با عواقب معافیت ایالات متحده از تحریم‌های نفتی ونزوئلا در اکتبر مرتبط باشد که در نتیجه محموله‌ها تغییر مسیر داد و بهای نفت صادر شده به چین تحت تاثیر قرار گرفت. فروشندگان ایرانی اخیرا به خریداران چینی از کاهش تخفیف‌ها اطلاع دادند و این موضوع کام خریداران چینی را تلخ کرده است. میزان کاهش تخفیف‌های ایران به گفته رویترز تنها به حدود ۴دلار در هر بشکه رسیده، اما برخی خریداران در چین این قیمت‌های بالاتر را پذیرفته‌اند.
  • اعمال مالیات کربن بر کالاهای وارداتی در انگلستان

    دولت انگلیس اعلام کرد که از سال‌۲۰۲۷ برای کمک به حمایت از تجارت در‌برابر واردات ارزان‌تر از کشورهایی که سیاست‌های اقلیمی کمتر سختگیرانه‌‌‌‌‌تری دارند، مالیات واردات کربن جدید روی بعضی از محصولات اعمال خواهد کرد. به گزارش «شانا» به نقل از هفته‌‌‌‌‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، دولت انگلیس اعلام کرد که از سال‌۲۰۲۷ برای کمک به حمایت از تجارت در‌برابر واردات ارزان‌تر از کشورهایی که مالیات کربن ندارند یا نرخ کمی را اعمال می‌کنند، سازوکار تنظیم مرزی کربن را بر بعضی از محصولات وارداتی (آهن، فولاد، آلومینیوم، کود، هیدروژن، سرامیک، شیشه و سیمان) اعمال خواهد کرد. سازوکار تنظیم مرزی کربن (CBAM) انگلستان مشابه اتحادیه اروپا برای محصولات پرکربن در بخش‌های آهن، فولاد، آلومینیوم، کود، هیدروژن، سرامیک، شیشه و سیمان اعمال خواهد شد. نرخ مالیاتی اعمال‌‌‌‌‌شده به میزان کربن انتشاریافته در زمان تولید کالای وارداتی و شکاف بین قیمت کربن اعمال‌‌‌‌‌شده در کشور مبدأ و قیمت کربن پرداختی تولیدکنندگان انگلستان، بستگی خواهد داشت.
  • تنوع در سبد سوختی کشور یک ضرورت است، نه یک انتخاب

    عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی با تاکید بر اینکه متنوع‌کردن سبدهای سوختی کشور یک ضرورت است و یک انتخاب نیست، گفت: تنوع سبد سوختی هم یک امر اقتصادی، هم محیط‌زیستی و هم امر مبتنی بر پدافند غیرعامل است و همه‌جای دنیا این کار را انجام می‌دهند. مالک شریعتی‌نیاسر، در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با «ایرنا» در مورد تنوع سبد سوختی کشور، اظهار کرد: تنوع سبد سوختی هم یک امر اقتصادی، هم محیط‌زیستی و هم امر مبتنی بر پدافند غیرعامل است و همه‌جای دنیا این کار را انجام می‌دهند؛ چه کشورهای که تولیدکننده حامل‌های انرژی هستند و چه کشورهای که واردکننده و مصرف‌کننده هستند در حمل‌ونقل‌شان به سمت استفاده از خودروهای سواری سبک و خودروهای برقی رفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.
  • افزایش نیروگاه‌های متصل به خطوط انتقال

    پروژه اتصال ۱۰ نیروگاه حرارتی کشور به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی برای حذف سوخت‌‌‌‌‌رسانی تانکری و کاهش هزینه‌های انتقال سوخت، پایداری سوخت‌‌‌‌‌رسانی به نیروگاه‌ها در فصول سرد سال، در دستور کار قرارگرفته‌است. به گزارش «ایرنا» از وزارت نیرو، عملیات اجرایی اتصال نیروگاه علی‌‌‌‌‌آباد گلستان به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی آغاز شده‌است. این پروژه از طریق خط لوله هشت اینچ نفت‌گاز به طول سه‌هزار و ۲۰۰متر به فشارشکن علی‌‌‌‌‌آباد و از طریق آن به خط لوله ۱۰ اینچ حمل فرآورده‌های نفتی علی‌‌‌‌‌آباد- شاهرود متصل می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر