شماره روزنامه ۶۰۱۸
|

  • پیش‌شرط حذف «صفر»

    دنیای اقتصاد: یکی از اصلاحات اجتناب‌ناپذیر کشورهایی که با ابرتورم مواجه بوده‌اند، حذف صفر از پول ملی است. مطابق پژوهش‌ها، شرط موفقیت‌آمیز بودن چنین اصلاحی، مهار تورم است. در سال‌های گذشته نیز ارزش ریال به‌دلیل تورم‌های مزمن و بالا به‌صورت چشم‌گیری کاهش یافته است و نیاز به چنین اصلاحی احساس می‌شود.
  • سکه در کف ۲ ماهه

    دنیای اقتصاد: نرخ سکه طلا در بازار روز گذشته از کانال ۴۰ میلیون تومانی خارج شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت این فلز گران‌بها از روز‌های ابتدایی فروردین ماه تاکنون بالای مرز ۴۰ میلیون تومانی معامله شده و اکنون از یک حمایت مهم عبور کرده است. همچنین بهای جهانی اونس طلا در بازه یک هفته گذشته حدود ۵ درصد افت داشته است. در این میان نرخ دلار آزاد نیز در هفته‌های اخیر کاهشی ثبت شده که در نتیجه این دو عامل ذکر شده نرخ سکه طلا طرح جدید در کف ۲ ماهه خود قرار گرفته است.
  • اردوغان برنامه اقتصادی ترکیه را تایید کرد

    بازار: رئیس‌جمهور ترکیه اظهار کرده است که سیاست مالی تورم را تحریک نمی‌کند. رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است که سیاست مالی ترکیه به فشار تورمی اضافه نخواهد کرد؛ زیرا این کشور در نیمه دوم سال کاهش تورمی را تجربه خواهد کرد. او خطاب به هیات روابط اقتصادی خارجی بیان کرد تورم سالانه باید در ماه مه قبل از نزول، به اوج خود برسد و پیش‌بینی‌های بانک مرکزی را تکرار ‌کند و آخرین تایید خود را از برنامه اقتصادی ارائه کرد.
  • بیش از یک‌چهارم مردم سوریه در فقر شدید زندگی می‌کنند

    ایبنا: براساس گزارش بانک جهانی، بیش از ۵.۵میلیون سوری پس از یک دهه جنگ در فقر شدید زندگی می‌کنند. به گزارش الجزیره، طبق گزارش بانک جهانی، ۱۳سال درگیری ویرانگر منجر به بحران‌های اقتصادی پی در پی و ناتوانی میلیون‌ها نفر از مردم در تامین نیاز‌های اولیه خود شد. بانک جهانی که عصر روز شنبه دو گزارش درباره سوریه منتشر کرد، اعلام کرد: بیش از یک دهه درگیری، منجر به وخامت قابل توجه رفاه خانواده‌های سوری شده است و ۲۷درصد سوری‌ها یا حدود ۵.۷میلیون نفر در فقر شدید زندگی می‌کنند. این بانک اظهار کرد: «اگرچه فقر شدید در واقع قبل از شروع درگیری وجود نداشت، اما در سال۲۰۲۲ بیش از یک نفر از هر ۴سوری را تحت تاثیر قرار داد.
  • تسهیلات بانکی پنج‌ساله به بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود

    ایرنا: معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در ادامه سیاست «خدمت ادامه دارد» صندوق بازنشستگی کشوری و بر اساس تفاهم‌نامه با یکی از بانک‌ها، تسهیلاتی با دوره بازپرداخت پنج‌ساله به بازنشستگان پرداخت می‌شود. به گزارش از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، «جعفر امیرآبادی‌زاده» با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین صندوق بازنشستگی کشوری و بانک صادرات ایران اظهار کرد: بر اساس مندرجات این تفاهم‌نامه، این بانک متعهد شده است بسته تسهیلاتی بازنشستگان و موظفین صندوق در سال۱۴۰۳ را با رشد بیش از ۱۴۰درصدی نسبت به سال گذشته، با نرخ سود سالانه ۴درصد و افزایش اقساط بازپرداخت از ۳۶قسط به ۶۰قسط به بازنشستگان این صندوق ارائه کند.
  • جدایی پولی دوسوی آتلانتیک

    دنیای اقتصاد: کارشناسان حوزه پولی ایالات متحده با مشاهده گزارش‌های اقتصادی این کشور در ماه اخیر، هرگونه ادعا در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی را رد کردند. درحالی که رقیب اقتصادی آن، اتحادیه اروپا، در نزول روند تورمی موفق‌تر به نظر می‌رسد و کمیته بانک مرکزی این منطقه قصد دارد جهت خروج از رکود اقتصادی نرخ بهره را برای نخستین‌بار در سال‌های اخیر کاهش دهد. اگرچه نرخ تورمی در اروپا مطابق با برآوردها شیب کاهشی به خود گرفت، اما با فدا کردن اقتصاد در جهت کاهش تورم، آن را وارد رکود کرد.
  • طلای ۳‌هزار دلاری می‌آید؟

    دنیای اقتصاد: به گفته کارشناسان بازارهای جهانی، در روز‌های اخیر شیب کاهشی فلز زرد موقتی بوده و مقامات آمریکایی از پافشاری بر نرخ بهره در سطح ۵.۵ درصدی دست خواهند کشید. دست شستن پاول از ادامه سیاست‌های انقباضی از اواخر سال ۲۰۲۳ واکنش‌های مثبتی را از سوی بازارها به دنبال داشت، اما با انتشار گزارش‌های اقتصادی این کشور، تحلیلگران ادعا کردند که در صورت تداوم رفتار سینوسی تورم، چرخه ضد تورمی بار دیگر به حرکت در می‌آید.
  • مکث دلار در کانال ۵۷

    دنیای اقتصاد: بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ دلار آزاد همچنان تمایلی به افزایش ندارد. تحلیلگران بر این باورند که اخبار رسمی و غیررسمی عامل مثبت ماندن انتظارات فعالان بازار است. احتمال تداوم گفت‌وگو‌های غیررسمی با غرب از جمله مهم‌ترین این سیگنال‌ها است. در مجموع می‌توان گفت که برآیند شرایط سیاسی اقتصادی کشور سبب شده تا شاخص‌های ارزی دلیلی برای رشد قیمت نداشته باشند. دامنه نوسان نرخ دلار آزاد در روز گذشته نیز زیر ۱۰۰ تومان بود.
  • بهبود متزلزل چک برگشتی

    دنیای اقتصاد: بررسی جدیدترین گزارش بانک‌مرکزی از وضعیت چک‌های مبادله‌ای در فروردین۱۴۰۳ نشان می‌دهد در این ماه از مجموع ۶میلیون و ۳۰۰هزار فقره چک مبادله‌شده، ۵۲۹هزار فقره چک برگشت خورده است. به‌طور کلی نسبت چک‌های برگشت‌خورده به کل چک‌های مبادله‌شده، ۸.۳درصد بوده که اندکی کاهش را نسبت به اسفندماه نشان می‌دهد. افزایش و کاهش این نسبت ارتباط مستقیم با تشدید نااطمینانی در اقتصاد دارد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در فروردین سال جاری میزان استفاده از چک کاهش یافته است.
  • افزایش پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی چین

    ایبنا: موسسه جی‌پی مورگان پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی چین در سال جاری از ۴.۹ به ۵.۲ درصد افزایش داد. به گزارش Xinhua، ژو هایبین، اقتصاددان ارشد چین در جی پی مورگان برآورد کرد که اقتصاد چین در سال ۲۰۲۴ به ۵.۲ درصد رشد خواهد کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی او یعنی ۴.۹ درصد، افزایش یافته است.
  • افزایش قیمت مواد غذایی در اسرائیل

    ایبنا: شرکت غذایی اسرائیلی «Osem» از افزایش قیمت گروهی از محصولات غذایی خبر داد. به گزارش المیادین، شرکت غذایی اسرائیلی «Osem» از افزایش ۲ تا ۷ درصدی قیمت گروهی از محصولات شامل شیرینی، تنقلات، نوشیدنی و... خبر داد.
  • افول رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا

    ایسنا: بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۹ درصد کاهش ثبت کرده است. اداره آمار فدرال فاش کرد که اقتصاد آلمان در سه ماهه اول، سالانه ۰.۹ درصد کاهش یافته و رشد سه ماهه اقتصاد این کشور در دوره ژانویه تا مارس ۰.۲ درصد بوده است.
  • نتیجه قطع ارتباط فلسطین با سیستم بانکی جهان

    تسنیم: روزنامه فایننشال تایمز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت مقامات غربی هشدار داده‌اند که اگر اسرائیل یک معافیت بانکی حیاتی برای تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) را تمدید نکند، «فاجعه اقتصادی» در مناطق اشغالی کرانه باختری رخ خواهد داد. این معافیت که بانک‌های اسرائیلی برای حفظ روابط با همتایان فلسطینی خود به آن متکی هستند، قرار است در اول ژوئیه منقضی شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر