شماره روزنامه ۶۰۲۸
|

  • مهار تورم با همان ابزار همیشگی

    دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی: کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا و بانک کانادا در این هفته باعث شد چشم‌ها به فدرال‌رزرو ایالات متحده دوخته شود. به نظر می‌رسد فد تصمیم گرفته است نرخ‌های آن را برای مدت طولانی‌تر بالا نگه دارد. با این حال آدام پوزن، رئیس اندیشکده اقتصاد پیترسون، در یادداشتی در فایننشال‌تایمز می‌نویسد ما نباید از تصویر بزرگ‌تر در سیاست پولی جهانی غافل شویم. پوزن یادآوری می‌کند هرچه بیشتر به نحوه اعمال سیاست‌های مشابه نرخ بهره در اقتصادهای بسیار متفاوت بنگریم، بیشتر باید از شباهت‌ها شگفت‌زده شویم تا تفاوت‌های سیاستی.
  • روز‌های خلوت بازار ارز

    دنیای اقتصاد: بازه نوسان شاخص‌های ارزی کوچک و کوچک‌تر می‌شود. به غیر از اسکناس دلار آزاد، نرخ دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران در روز گذشته ثابت یا با کاهش‌های زیر ۱۰۰ تومان ثبت شد. به نظر می‌رسد عدم وجود ریسک سیاسی جدید، در کنار بهبود درآمد‌های نفتی کشور از جمله عواملی است که بازار ارز را منجمد کرده است. برخی از فعالان بازار معتقدند که تا روز‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری روند بازار تغییر نخواهد کرد. دیروز بازار سکه و طلا نیز آرام بود.
  • نتیجه ششمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد

    اکوایران: نتایج حراج ششم اوراق مالی در ۱۶خردادماه نشان می‌دهد که با وجود عرضه بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان اوراق توسط دولت، بانک‌ها و بازار سرمایه اقدام به خرید اوراق نکردند.در حراج ششم دولت که در تاریخ ۱۶خردادماه انجام شد، مجموعا بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان اوراق از سوی دولت عرضه شد اما نه بانک‌ها و نه بازار سرمایه هیچ مبلغی از این اوراق را خریداری نکردند و دولت نتوانست در این حراج درآمدی از طریق فروش اوراق کسب کند.گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در حراج ششم اوراق مالی اسلامی دولت، چهار نوع از اوراق به نام‌های اراد ۱۵۷، اراد ۱۵۸، اراد ۱۵۹ و اراد ۱۶۰ عرضه شد.
  • کشورهای بریکس به دنبال سامانه پرداخت بین بانکی واحد

    مهر: وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که کشورهای عضو گروه بریکس در حال امکان‌سنجی طرح ایجاد یک سامانه پرداخت بین بانکی واحد در قالب این گروه هستند.به گزارش راشاتودی، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که کشورهای عضو گروه بریکس در حال امکان‌سنجی طرح ایجاد یک سامانه پرداخت بین بانکی واحد در قالب این گروه هستند تا بتواند عملکردی مانند سامانه پیام‌رسان بین بانکی سوئیفت ایفا کند. او طی مصاحبه‌ای با ایزوستیا گفت که ایجاد یک سامانه پرداخت جایگزین برای سوئیفت یکی از اصلی ترین اهداف ایجاد سامانه مذکور است؛ چراکه مبادلات کنونی به دلار خطری جدی را برای کشورهای دخیل در تجارت جهانی در پی دارد.
  • انتظارات اقتصادی از رئیس‌جمهور آینده

    سیدمرتضی افقه/دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
    پیش از بیان انتظارات از رئیس‌جمهور آینده توجه به چند نکته مقدماتی ضروری است:
  • شمارش معکوس برای رشد طلا

    دنیای اقتصاد: در بحبوحه انتقادات اقتصاددانان و تاریخ‌گذاری جدید آنها برای اتخاذ سیاست‌های انبساطی در ادامه سال ۲۰۲۴، بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود که در ۵ ژوئن آغاز شد، نرخ بهره را ۰.۲۵ واحد درصد کاهش داد. صاحب‌نظران در این خصوص اظهار کردند که این اقدام لاگارد به عنوان دومین رئیس بانک مرکزی در جهان که در سال ۲۰۲۴ نرخ بهره خود را کاهش داد می‌تواند بر نقشه سیاستی پاول اثر‌گذار باشد. در صورت وقوع این فرضیه، بازارهای جهانی جان تازه‌ای خواهند گرفت و به نظر می‌رسد طلای جهانی هفته معاملاتی جدید را در واکنش مثبت به این برآوردها صعودی آغاز کند.
  • سومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳

    دوازدهمین جلسه حراج سکه طلا امروز دوشنبه مورخ ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۳، برگزار می‌شود. این حراج از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتیmarket.ice.ir برگزار می‌شود و دارایی موضوع دوازدهمین حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته‌بندی است.
  • وعده کاهش مالیات ترامپ فاجعه اقتصادی برای آمریکاست؟

    ايسنا: دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌جمهور سابق آمریکا با وعده کاهش مالیات‌‌‌های جدید در سال آینده قصد دارد سرمایه‌‌‌داران وال‌استریت را جذب کند. این اقدام ترامپ، به دلیل رقم بالقوه ۴.۶ تریلیون دلاری ناشی از تمدید کاهش مالیات در سال ۲۰۱۷، نگرانی‌‌‌هایی در مورد افزایش بدهی ملی ایجاد می‌‌‌کند و با وجود این پیش‌‌‌بینی، بسیاری از جمهوری‌خواهان معتقدند، کاهش مالیات‌‌‌ها رشد اقتصادی کافی برای جبران هزینه‌ها را تحریک خواهد کرد.
  • سبقت پولی اروپا از آمریکا

    دنیای اقتصاد: کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود در پنجم ژوئن، مطابق با برآوردها نرخ بهره سیاستی را ۰.۲۵ واحد درصد کاهش داد و آن را به ۴.۲۵ درصد رساند. او پس از بانک مرکزی سوئد، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان مسیر سیاست‌های پولی را در اواسط سال ۲۰۲۴ تغییر داد. این رویداد در حالی رخ داد که تورم این منطقه گرچه به زیر ۳ درصد تنزل یافت، اما در ماه اخیر در حال درجا زدن در سطح ۲.۶ درصدی بود. البته این رقم در مقایسه با داده‌های تورمی ایالات‌متحده، مطلوبیت بیشتری به همراه داشته و به سبقت لاگارد از فدرال رزرو و بانک مرکزی انگلیس منجر شد.
  • سهم خوراکی در سبد خانوار

    دنیای اقتصاد: بررسی‌های آماری «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که در ماه اردیبهشت نسبت سبد غذایی تعیین‌شده توسط وزارت رفاه به حداقل دستمزد، به ۵۲درصد رسیده است. مطابق این آمارها، حدود نیمی از حداقل درآمد یک خانواده ۴نفره صرف هزینه‌های خوراک می‌شود. در سال‌های گذشته تورم مزمن موجب شد که قدرت خرید ایرانیان کاهش یابد و برخی از مواد غذایی از سفره آنان حذف شود. کارشناسان معتقدند که مهار تورم و ثبات اقتصادی مهم‌ترین راهکار بهبود وضعیت تغذیه و افزایش رفاه مردم کشور است.
  • سقف نرخ بهره بین بانکی چقدر شد؟

    ایبنا: نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۱۶خرداد، اندکی افزایش یافت. در جدیدترین گزارش بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۱۶خرداد با افزایش ۰.۰۳درصدی به نرخ ۲۳.۶۴درصد رسید. بیشترین نرخ بهره سال گذشته مربوط به ۵مهر ماه سال گذشته بود که به نرخ ۲۳.۸درصد رسیده بود. بیشترین نرخ بهره بین بانکی در سال جاری نیز مربوط به ۸فروردین و ۲خرداد، ۲۳.۶۲درصد بود که در هفته گذشته سقف این نرخ شکسته شد. این نرخ در خردادماه در حال نوسان بود و در ۲ و ۹خردادماه سال جاری به ترتیب ۲۳.۶۲ و ۲۳.۶۱درصد تعیین شده بود.
  • پرداخت ۲۹.۹همت وام ازدواج و فرزندآوری تا ۱۹خرداد

    بانک مرکزی: از ابتدای سال جاری تا نوزدهم خردادماه ۲۹.۹هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا تاریخ نوزدهم خردادماه امسال مبلغ ۲۳.۶هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از سوی شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد ۲۵.۵درصدی همراه بوده است. از ابتدای سال جاری تا تاریخ نوزدهم خردادماه امسال نیز مبلغ ۶.۳هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری از سوی شبکه بانکی به متقاضیان اعطا شده است. درخصوص تسهیلات کمک ودیعه مسکن نیز از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ نوزدهم خرداد امسال، تعداد ۵۵۳ هزار و ۶۰۳ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۴۷۰ هزار و ۴۱ نفر به مبلغ ۳۸.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت نموده‌اند. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون شبکه بانکی ۴۵۷همت به بیش از ۴میلیون و ۲۰۲هزارو ۳۲۹ متقاضی در قالب تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرده است.
  • آغاز به کار افزایشی دلار

    دنیای اقتصاد: بازی دلار در هفته جدید افزایشی آغاز شد. پس از اتمام انتشار سیگنال‌های سیاسی منفی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران در هفته گذشته نرخ دلار آزاد در پله‌های انتهایی کانال ۵۸ هزار تومانی به آرامش رسیده بود، اما در بازار روز گذشته این ارز فعالیت خود را در نزدیکی سقف کریدور جدید یعنی در نیمه نخست کانال ۵۹ هزار تومانی آغاز کرد. افت نرخ طلای جهانی نیز سبب شد تا برخلاف رشد نرخ دلار، قیمت سکه کاهش یابد.
  • تورم سالانه آرژانتین نزدیک به ۳۰۰ درصد است

    مهر: نظرسنجی بانک مرکزی آرژانتین از تحلیلگران اقتصادی نشان داد که برآورد تورم آرژانتین برای پایان سال جاری به ۱۴۶.۴ درصد کاهش یافته که حدود ۱۵ واحد درصد کمتر از پیش‌‌‌بینی قبلی است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر