شماره روزنامه ۶۰۱۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۸۹۹ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۵۸۹۹

  • نجات ژاپن از باتلاق پولی

    سیدمحمد هاشمی: مطابق جدیدترین آمار منتشرشده از سوی کابینه ژاپن، اقتصاد این کشور با سرعت بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای از هنگام اوج همه‌گیری کرونا در حال کوچک‌‌‌شدن است؛ تحولی که در بحبوحه گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های فزاینده پیرامون مسیر سیاستگذاری جدید بانک ژاپن برای پایان‌‌‌دادن به آخرین رژیم بهره منفی در جهان، می‌‌‌تواند شرایط اقتصادی این کشور را پیچیده کند.
  • ظهور مجدد سامورایی‌ها؛ معجزه اقتصادی تکرار می‌شود؟

    سرمقاله مجله اکونومیست
    «آئوکی ماساهیکو»، اقتصاددان برجسته ژاپنی، زمانی پیش‌بینی کرد ۳۰سال طول می‌‌‌کشد تا اقتصاد کشورش از «دهه‌‌‌های گمشده» که از اوایل دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، بیرون بیاید. در آن زمان، یک حباب دارایی ترکید و خورشید مدلی که به رشد سریع ژاپن کمک کرده بود، غروب کرد. اگرچه کشور همچنان ثروتمند باقی ماند، اما به سمت کاهش تورم سوق یافت و نرخ رشد آن با کاهش مواجه شد. «آئوکی» معتقد بود تغییر نسل برای ادغام مدل جدید ضروری است. او شمارش را در سالی آغاز کرد که حباب به‌طور قطعی ترکیده بود و حزب حاکم «لیبرال دموکرات» که دیر زمانی بر سرکار بود قدرت را از دست‌‌‌ داده بود؛ یعنی سال ۱۹۹۳.
  • چند نکته درباره اقتصاد ژاپن

    شیگتو ناگای/اقتصاددان موسسه اقتصادی آکسفورد
    در اقتصاد ژاپن، تورم احتمالا در سال ۲۰۲۴ به لطف کاهش تاثیر تورم کالاهای وارداتی، کاهش خواهد یافت. انتظار داریم بانک مرکزی ژاپن سیاست نرخ بهره منفی خود را در آوریل۲۰۲۴ پس از تایید تسویه دستمزد بالا پایان دهد. اما پیش‌بینی میان‌‌‌مدت ما این است که سیاست نرخ بهره صفر جای آن را خواهد گرفت و سال‌ها ادامه خواهد داشت. البته از نظر ما خطرات چشم‌انداز تورم بالاست و تورم وارداتی می‌تواند بیش از حد انتظار باقی بماند. مهم‌تر از این موارد، کمبود نیروی کار می‌‌‌تواند سطح تعیین دستمزد و قیمت کالا در صنایع را تهاجمی‌‌‌تر کند. بنابراین بعید نیست افزایش دستمزد به سمی مهلک برای دستیابی به تورم ۲درصدی در پنج‌سال آینده تبدیل شود.
  • عقبگرد غول آسیا؟

    چارلی کمپ‌بل/ مجله تایم
    «تاداشی یانای» ثروتمندترین مرد ژاپن و بنیان‌گذار امپراتوری تولید پوشاک «یونیکلو» به ارزش ۷۳میلیارد دلار است. «یانای» ۷۴ساله یک جمله خاص دارد؛ او در مصاحبه اختصاصی با مجله تایم می‌‌‌گوید: «نپرس کشورت چه کاری می‌‌‌تواند برای تو انجام دهد، بلکه بپرس تو برای کشورت چه کاری می‌‌‌توانی انجام دهی.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر