شماره روزنامه ۶۰۱۸
|

  • عقبگرد قیمت‌های پایه در بازار داخلی

    دنیای اقتصاد: نرخ دلار حواله‌‌‌ای بعد از چهار هفته رشد متوالی، در روز ۶خرداد متوقف شد و افت ۰.۰۹‌درصدی آن تاثیر خود را بر قیمت پایه محصولات پتروشیمی گذاشت. از این‌رو بخش قابل‌توجهی از قیمت‌های پایه محصولات پلیمری و شیمیایی با کاهش همراه بودند یا نسبت به قیمت‌های هفته گذشته تغییری نداشتند.
  • آینده فلز سرخ درخشان است

    دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی: کاهش تقاضا برای واردات معدنی مس از سوی چین باعث شد تا این فلز از رکورد قیمتی ثبت‌شده در روز ۲۱ ماه مه عقب‌‌‌نشینی کند. رشد شاخص دلار آمریکا در این زمان نیز مزید بر علت شد و از عقب‌‌‌نشینی بهای فلز سرخ ظرف این بازه زمانی حمایت کرد. با وجود این، همچنان مس با نرخی برابر ۳۳‌درصد بالاتر از قیمت فروش در ابتدای سال ۲۰۲۴ معامله می‌شود؛ در عین حال برخی معامله‌‌‌گران فلز سرخ بر این باورند که بهای این فلز در بلندمدت با حمایت تقاضا گران می‌شود. مس در معاملات آتی کامکس آمریکا ظرف روز پایانی هفته گذشته یعنی جمعه ۲۴ماه مه با نرخ ۴.۷۵دلار به ازای هر پوند معامله شد که این رقم کمترین قیمت فروش این محصول پس از سیزدهم ماه مه بود. این عقبگرد قیمتی در حالی در این بازار رقم خورد که بهای هر پوند مس در این بازار ظرف روز ۲۱ماه مه به ۵.۱۳دلار به ازای هر پوند نیز صعود کرده بود که این رقم سقف تاریخی قیمت فروش این محصول بود. در حالی که جهش تقاضا برای فلز سرخ عامل رکوردشکنی قیمتی این فلز در بازار جهانی بود، کاهش حجم واردات مس از سوی چینی‌‌‌ها باعث شد تا این فلز از اوج فاصله بگیرد.
  • طلای بورسی از سکه افتاد

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: سکه بورسی به کانال ۳۸میلیون تومان سقوط کرد؛ این در حالی بود که سکه در بازار فیزیکی در مرز ۴۰میلیون تومان در نوسان بود و در میانه ساعات کاری روز گذشته به کانال ۳۹میلیون تومان بازگشت. در این شرایط از ارزش معامله هر واحد صندوق طلا در بازار مالی بورس‌کالا کاسته شد، به نحوی که حباب اغلب صندوق‌های طلا کوچک شد. رویه معاملات در بازار مالی بورس‌کالا از آن حکایت دارد که فعالان این بازار به استمرار جریان افت نرخ در بازار دارایی‌‌‌های طلایی امیدوارند.
  • آغاز خاموشی‌‌‌ها ترمز عرضه را می‌‌‌کشد؟

    دنیای‌اقتصاد: براساس ابلاغیه جدید وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن مکلف به خرید فولاد و سیمان از طریق بورس‌کالاست که این موضوع موجب افزایش تقاضا و معاملات و همچنین رشد قیمت برای این دو محصول در تالار صنعتی می‌شود. در این بین سهمیه‌‌‌بندی برق و آغاز خاموشی‌‌‌ها در فصل گرما می‌‌‌تواند به عنوان مانعی در برابر رونق معاملات سیمان در رینگ فیزیکی عمل کند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر