شماره روزنامه ۶۰۲۰
|

  • حمایت دسته‌جمعی از بورس

    پس از مدت‌ها بورس تهران در کلیت خود یک روز سبز معاملاتی را پشت سر گذاشت. روز گذشته رئیس سازمان بورس با حضور در ساختمان میرداماد با رئیس کل بانک مرکزی دیدار کرد. صحبت‌های وزیر اقتصاد درخصوص چهار اقدام برای حمایت از بازار سهام نیز از عوامل استقبال از بازار در روز گذشته بود.
  • شارژ بورس از میرداماد

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: نخستین روز مثبت کم‌جان نماگر اصلی بازار در هفته جاری معاملاتی رقم خورد. روز گذشته سه شاخص اصلی بازار افزایش ارتفاع محدودی داشتند. در این میان دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که زیر سایه محدودیت دامنه نوسان پنج‌روزه به فعالیت خود ادامه می‌دهد، پس از چند روز نزول متوالی و سقوط به کانال ۲میلیون واحدی، روز گذشته با افزایش ارتفاع ۰.۵۷درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز سه‌شنبه در سطح ۲میلیون و ۶۹هزار واحدی قرار گرفت.
  • تحدید دامنه نوسان و اثر آن بر بازار سهام

    هلن عصمت‌پناه / مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی
    دامنه نوسان یکی از قوانین مهم در شرایط هیجانی بازار است. طبق این محدودیت، قیمت هر سهم در هر روز معاملاتی حداکثر به همین میزان دامنه نوسان اعلام‌شده می‌‌‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند. محدودیت دامنه نوسان توسط قانون‌گذاران بازار برای حفاظت از منافع سرمایه‌گذاران در برابر نوسان‌های شدید قیمت سهام که معمولا به واسطه عدم‌تعادل در عرضه وتقاضا یا معاملات سفته‌بازی ایجاد می‌شود، ایجاد شده است. طبق ماده ۳۲ قانون بازار سرمایه، در صورت وقوع شرایط اضطراری، هیات‌مدیره سازمان بورس می‌‌‌تواند معاملات را حداکثر به مدت سه‌روز متوقف کند.
  • اهداف توسعه‌‌‌ای سپرده‌‌‌گذاری مرکزی در سال ۱۴۰۳

    محمد باغستانی، مدیرعامل سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، با بیان اینکه حاکمیت شرکتی به عنوان یکی از اهداف ویژه در همه فعالیت‌‌‌های شرکت عملیاتی شده است، اظهار کرد: بر همین اساس کمیته‌‌‌های تخصصی زیرمجموعه هیات‌مدیره که شامل «کمیته حسابرسی، کمیته مدیریت ریسک حاکم بر کسب‌وکار، کمیته فناوری اطلاعات، کمیته انتصابات و جبران خدمات، کمیته صندوق تضمین تسویه، کمیته ساختمان و کمیته پایش ریسک تضامین دریافتی شرکت» است، برای اجرای دقیق حاکمیت شرکتی به عنوان بازوی اجرایی و مشورتی هیات‌مدیره در جهت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و تحقق اهداف ترسیم‌شده شکل گرفته است. وی افزود: شرکت‌هایی که سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انگیزه راهبری، سهامدار عمده آنهاست، شامل «شرکت مدیریت دارایی مرکزی با ۴۹‌درصد سهامداری که نقش خدمت‌رسانی در زمینه انتشار ابزارهای مالی اسلامی را ایفا می‌کند، شرکت سمات سامانه با ۹۹.۹۷‌درصد سهامداری که با هدف توسعه نرم‌افزارهای موردنیاز شرکت تاسیس شده و شرکت مرکز مالی ایران با ۲۰‌درصد سهامداری که خدمات آموزشی و تحقیقاتی بازارهای مالی را ارائه می‌دهد» است.
  • بورس در لباس سبز

    دنیای اقتصاد: در هفته‌های اخیر علائم حیاتی جدی از سوی متقاضیان سهام در این بازار دیده نشده؛ این در حالی است که بازارهای موازی از ابتدای هفته رفته‌رفته به روند صعودی بازگشتند. اما بازار سهام در هفته‌های گذشته به‌‌‌‌‌‌رغم برخی انتظارات با افت مستمر شاخص کل همچنان دست‌به‌گریبان است. البته دیروز دماسنج بورس رشد محدودی را ثبت کرد اما روند بازار سهام نشان می‌دهد بورس کنونی با وجود روند متزلزل شاخص کل و ارزش معاملات خرد ناچیز، چیزی برای عرض‌اندام ندارد.
  • داوجونز؛ شاخصی افتضاح اما مهم

    محدثه علیزاده: میانگین صنعتی داوجونز (DowJones) اکنون بیش از آنکه شاخصی زنده و قابل‌اتکا باشد، شاخصی متعلق به تاریخ محسوب می‌شود. این شاخص در حال‌حاضر بدترین عملکرد خود را نسبت به S&P۵۰۰ از اوایل دهه‌۱۹۸۰ داشته‌است. کوچک‌بودن داوجونز موجب‌شده کمیته آن برای جایگزینی سهام جدید با قدیم بسیار محتاطانه رفتار کنند و اغلب زمانی با این جایگزینی موافقت کنند که سهام جدید عملکرد میان‌مدت مطلوبی دارند.
  • بورس آرام گرفت

    عاطفه چوپان: بازارهای موازی کمی بعد از مشخص‌شدن ابعاد حادثه‌‌‌‌‌ای که برای رئیس‌جمهور و تیم همراه او اتفاق افتاد از حالت ترس خارج شدند و به تعادل رسیدند، بازار سهام اما تا قبل از معاملات روز گذشته در ترس و ابهام باقی‌ماند و با وجود ارزندگی ذاتی با صف‌‌‌‌‌های فروش طولانی و ریزش‌های قابل‌توجه مواجه بود. ارزش معاملات به کف‌های تاریخی خود رسید ‌و شاخص‌های بورس کف‌های حمایتی متعددی را از‌دست ‌دادند.
  • تداوم تیره‏‏‏‏‌روزی بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: معاملات روز گذشته بورس تهران با تداوم افت نماگرهای سهامی پیگیری شد. شاخص‌کل بورس تهران در روز گذشته با افت ۱.۰۲‌درصدی همراه شد و در سطح ۲‌میلیون و ۵۸‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. گفتنی است آخرین‌باری که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در چنین سطوحی در حال نوسان بود به ۹ اسفند سال‌گذشته بازمی‌گردد. با افتی که روز گذشته در بازار سهام تجربه شد، شاخص‌کل نزول ۶.۲۴‌درصدی را از ابتدای سال‌ تجربه کرده‌است.
  • بورس در حصار رکود

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: این روزها و در شرایطی که بی‌اعتمادی در بازار سرمایه موج می‌‌‌زند، ابهامات تیم اقتصادی جدید و حواشی پیرامون آن باعث به‌ هم خوردن روند داد‌و‌ستدها در این بازار شده؛ این در حالی است که در شرایط فعلی، بورس نیازمند اعتماد است. با‌این‌حال کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که شناخت کافی از بورس و استفاده از مشاوران متخصص بازار سرمایه در تیم اقتصادی جدید می‌تواند شرایطی را به وجود آورد که منجر به رونق بورس و تکاپوی مثبت اقتصاد شود.
  • فراز و فرود بازار با محدودیت دامنه‌نوسان

    محسن علیزاده/عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس و نماینده مجلس یازدهم
    بازارسرمایه در روند حرکتی خود متاثر از عوامل متعددی است؛ به‌نظر می‌آید تفسیر میزان تاثیرگذاری هم ناشی از برداشت‌های متفاوت و متعدد خواهد بود.باید گفت موضوع دامنه‌نوسان برای گذر از مقاطع حساس و کنترل هیجانات است و می‌تواند مزایا و معایب مختلفی داشته‌باشد، اما در شرایطی که عوامل متغیر و تاثیرگذار کاملا دقیق و مشخص بروز کند، ‌‌‌‌‌‌ لاجرم بازار مطابق با آن، روند صعودی یا نزولی به خود می‌گیرد؛ همچنین در سایر بازارها تاثیرگذاری عوامل چندگانه و چند مرحله‌ای نیست.تصمیمات اتخاذ‌شده در سال‌های اخیر بر بی‌اعتمادی‌ها افزوده و موجبات خروج منابع از بازارسرمایه به‌عنوان نماد ضربان اقتصاد و تولید تاثیر منفی گذاشته‌است.
  • ناامیدی فعالان بازار از اقدامات سازمان بورس

    اسفندیار شاه‌منصوری /کارشناس ارشد بازارسرمایه
    بازارسرمایه از ابتدای آبان ۱۴۰۲ تا انتهای فروردین۱۴۰۳ در یک کانال صعودی ملایم در حرکت بوده‌ که نتیجه آن دستیابی به بازدهی ۱۹‌درصدی در این بازه زمانی ۶ ماهه بوده‌است. اکنون بیش از یک ماه است که به بهانه‌های مختلف بازار سرمایه منفی و قرمزپوش است و باعث‌شده که اغلب سهم‌ها به نسبت‌های قیمتی جذاب و ارزنده‌ای برسند که می‌تواند بازدهی جذابی را برای خریداران در این قیمت‌ها ایجاد کند. بارها متذکر شده‌ایم که امنیت سرمایه‌گذاری و کاهش ابهام در پیش‌بینی آینده، دو متغیر اثرگذار در بازار سرمایه هستند که همواره از سوی سرمایه‌گذاران تحت‌نظر و ارزیابی قرار می‌گیرد؛ حال آنچه که بیش از هرچیز موجب ناامیدی و تداوم ابهامات در بازارسرمایه می‌شود، نوع سیاستگذاری نهاد ناظر است که با مداخله در نظام معاملاتی متعارف بازار و استفاده از ابزارهای کنترلی مانند محدودیت در دامنه‌نوسان قیمت سهام خودنمایی می‌کند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر