شماره روزنامه ۶۰۳۱
|

  • فیلتر فوتبالی شفافیت

    دنیای اقتصاد: پرونده تخلفات باشگاه مس‌رفسنجان مهم‌ترین اتفاق این روزهای فوتبال ایران است. بعد از بازداشت چند نفر از ارکان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در بحث فسادهای رخ‌داده در این باشگاه، حالا احتمال سقوط نماینده رفسنجان به لیگ یک مطرح شده‌است. اتفاقات حادث‏‏‏‏‌شده این‌چنینی و فسادهایی که در دل نهادهای مختلف از شرکت‌های خصوصی گرفته تا باشگاه‏‏‏‏‌های فوتبال رخ می‌دهد، همگان را به این نتیجه می‌رساند که فقدان شفافیت سبب می‌شود تا در زمینه‏‏‏‏‌های مختلف، فسادهای گوناگونی شکل بگیرد. ورود سهام شرکت‌ها و باشگاه‏‏‏‏‌ها به بازار سرمایه موجب ارتقای شفافیت می‌شود و از وقوع رخدادهای این‌چنینی جلوگیری می‌کند.
  • در فراق یار

    وحید منتی / عضو هیات‏‏‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و حسابدار رسمی
    یک‌سال از فراق دکتر عباس هشی عزیز، آن بزرگ‌مرد، استاد علم و عمل و معلم اخلاق حرفه حسابداری می‌‌‌گذرد و بسیار دلتنگش هستیم؛ اما به قول حضرت حافظ: خیال روی تو در هر طریق همره ماست/ نسیم موی تو، پیوند جان آگه ماست.ایشان از هرگونه ستایشی بی‌‌‌نیاز هستند؛ اما پرداختن هرچند کوتاه به جنبه‌‌‌های برجسته رفتار و شخصیتشان، می‌‌‌تواند چراغ راه حسابداران در رفتار، کردار و آداب حرفه‌‌‌ای‌‌‌ باشد.
  • بورس در امید محال

    عاطفه چوپان: ارزش معاملات بازار سهام که همواره معیار خوبی برای سنجش وضعیت بازار است، هفته‌هاست که حال و روز خوشی ندارد. درحالی‌که این عدد از ۱۹ فروردین زیر ۵ همت است در هفته‌ای که گذشت میانگین ارزش روزانه معاملات در بورس اوراق‌بهادار تهران تنها ۱۹۲۸‌میلیارد‌تومان بود. ارزش ۳۴‌میلیون دلاری بورس در حالی رقم خورده که مدت‌ها است ارزش معاملات روزانه بورس کمتر از ۱۰۰میلیون دلار است و نمی‌توان گفت که بازار روند مثبت و روبه‌رشدی به خود گرفته‌است.
  • بلاتکلیفی ادامه‌دار بازار سهام

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بورس تهران همچنان گرفتار حضیض است و هیچ رنگ و نشانی از بازگشت ققنوس‌وار این بازار از دل خاکسترهای ناامیدی نیز به‌چشم نمی‌خورد. معاملات روز گذشته بورس تهران در دو پرده متفاوت پیگیری شد. در معاملات صبحگاهی، بازار با افزایش تقاضا همراه شد و برای دومین روز متوالی نماگرهای تالار شیشه‌ای رنگ سبز را بازنمایی کردند.
  • تکرار وعده‌های بورسی؟

    دنیای اقتصاد: روز گذشته نماگر اصلی بازار سرمایه در سبزپوشی متعادلی معاملات خود را به پایان رساند. بورس در حالی به آخرین روزهای فصل بهار نزدیک می‌شود که شرایط چندان مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران آن‌طور که شاید و باید به ارمغان نیاورده است. با به شهادت رسیدن رئیس دولت سیزدهم ریسک جدیدی به بازارهای مالی تزریق شد. این سانحه موجب برگزاری زود‌هنگام انتخابات ریاست‌جمهوری برای تعیین رئیس دولت چهاردهم شده است. پس از تایید صلاحیت نهایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، تا هشتمین روز از چهارمین ماه سال زمان تبلیغات نامزدها و ارائه برنامه‌های آنها خواهد بود.
  • بورس روی موج انتخابات

    عاطفه چوپان: بورس طی دو روز معاملاتی اخیر (دوشنبه و سه‌شنبه ۲۱ و ۲۲خردادماه) بالاخره رنگ سبزی را به خود دید و مجموع نماگرهای بورسی توانستند رشد هرچند کم‌رمقی را تجربه کنند. در این میان نمادهای بزرگ بازار مورد حمایت ویژه قرارگرفتند و در این جریان با خبردرمانی‌ها و حمایت‌های صندوق‌های حمایتی شاخص‌کل بورس ۰.۹۴‌درصد مثبت شد. شاخص‌کل هموزن اما تنها ۰.۳۷‌درصد مثبت شد و این موضوع نمایانگر اقبال بیشتر به سمت نمادهای بزرگ بازار بود، اما در سیزدهمین روز از معاملات با دامنه‌نوسان مثبت و منفی ۲‌درصد و به‌رغم کلیت نسبتا سبز، بورس بازهم نقدینگی از دست داد و به این‌ترتیب از ۹اردیبهشت تاکنون و در مجموع ۲۸روز معاملاتی بازار سهام تنها در دو روز شاهد ورود سرمایه بوده‌است.
  • ضرورت واقع‌بینی در فضای تردید

    دنیای اقتصاد: با ورود به فاز زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری، گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص وضعیت آینده بازار سهام بعد از روی کار آمدن تیم جدید اقتصادی در حال شکل‌گیری است. اما یکی از سناریوهای پیش‌رو، عدم رشد شاخص کل بورس را به تصویر می‌کشند.
  • تغییر جهت بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: پس از تجربه ۴ روز متوالی منفی که توام با افت ۱.۵۳‌درصدی شاخص‌کل بود، این شاخص‌ بار دیگر در مدار صعودی قرارگرفت و بخشی از افت روزهای قبل را جبران کرد. اجرایی‌‌‌‌‌شدن بخشی از مصوبات ستاد اقتصادی دولت به‌ویژه درخصوص اصلاح دستورالعمل خوراک نفت پالایشگاه‌ها، تابلوی سبز بازار در روز گذشته را رقم زد. صندوق‌های اهرمی نیز در جریان معاملات روز گذشته با صف خرید کار خود را به اتمام رساند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر