شماره روزنامه ۶۰۲۶
|

  • دوربرگردان بورس در هفته ششم؟

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: در جریان معاملات هفته گذشته بورس تهران، مجددا هر سه نماگر اصلی بازار با کاهش ارتفاع همراه شدند. برای ششمین هفته متوالی هر سه شاخص اصلی بازار با نزول هفتگی مواجه شدند. بازار سهام این روزها در کلیت خود با فقدان محرک مواجه است که مانع از رشد بازار می‌شود. نبود محرک در این بازار در کنار ریسک‌های دیگری که در بازار سهام وجود دارد، سبب‌شده تا بازار سهام در سطوح کنونی به نوسان خود ادامه دهد.
  • بورس در محاصره مخاطرات

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: معاملات هفته اخیر بازار سرمایه با سرخ‌پوشی دماسنج‌های اصلی بازار همراه بود. شاخص کل بورس تهران در حالی برای هشت روز متوالی معاملاتی زیر سایه محدودیت دامنه نوسان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، که هفته دوم خرداد‌ماه را کم‌نوسان به پایان رساند و حدود ۰.۱۹درصد سرخ‌پوش بود و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه در سطح ۲میلیون و ۸۲هزار واحدی ایستاد.
  • هفته سرنوشت‌ساز بورس

    عاطفه چوپان
    دهمین روز معاملاتی با دامنه‌نوسان محدود مثبت و منفی ۲‌درصد در حالی در بازار سرمایه آغاز شده که شاخص‌ها همچنان عملکرد نامطلوبی داشته و ارزش معاملات در سطوح حداقلی است. هفته منتهی به ۱۶خرداد بازار سرمایه مجموعا ۶۲۹‌میلیارد‌تومان نقدینگی از دست داد و این در حالی است که میانگین P/E هفتگی بازار ۷.۲۲ بوده و تعداد قابل‌توجهی از سهام P/E زیر ۴ را تجربه کردند. با وجود ایستادن شاخص‌کل در محدوده دو‌میلیون و ۸۲‌هزار واحد به دلیل ابهامات حاکم بر بازار کف حمایتی فعلی نیز کف حمایتی قوی محسوب نمی‌شود و احتمال شکست آن وجود دارد. هفته پیش‌رو برای بازار سرمایه از این جهت که بازار در انتظار تحقق وعده‌های دولت است، هفته مهمی است.
  • انعکاس ریسک‌ها در بورس

    دنیای اقتصاد: ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق تقدم) طی هفته‌های گذشته به صورت پیاپی کاهش یافته و چندین بار از ابتدای خرداد به زیر سطح ۲هزار میلیارد تومان سقوط کرده است. به این ترتیب ارزش معاملات خرد سهام به صورت منظم در محدوده دو و یک‌هزار میلیارد تومان در نوسان بوده است.
  • کارگزاران در مضیقه

    امین سهل‌البیع/فعال بازار سرمایه
    کارگزاری‌ها از قدیمی‌ترین نهادهای بازار سرمایه در کشور محسوب می‌شوند که همواره وضعیت آنها تاثیر مستقیمی بر وضعیت بازار سرمایه داشته است. هر زمان کارگزاری‌ها در شرایط مناسبی به سر برده‌اند، وضعیت بازار سرمایه نیز تبعا در شرایط مناسبی قرار داشته اشت. باید در نظر داشت که کارگزاری‌ها عملا نهادهای اصلی در بازار سرمایه هستند که در مواجهه مستقیم با مشتریان و مردم قرار دارند. بنابراین وضعیت کارگزاری‌ها جلوه‌ای است از وضعیت کلان بازار سرمایه نزد مردم و این امر موجب شده از قدیم‌الایام بورس با نام کارگزاری‌ها نزد عموم شناخته شود.
  • دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی-فرصت‌ها و ریسک‌ها

    محمدعلی باقرپور ولاشانی/هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
    سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۲ آذر ۱۴۰۱«دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار» را با هدف حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار ابلاغ کرد، هر چند که یک سیستم حاکمیت شرکتی مطلوب اهدافی فراتر از موارد مذکور داشته و خود را متعهد به حمایت از حقوق تمامی ذی‌نفعان شرکت می‌داند. در‌عین‌حال، این ابلاغ می‌تواند همراه با فرصت‌ها و ریسک‌هایی برای شرکت‌ها بوده که توجه به آنها اثربخشی به‌کارگیری دستورالعمل را افزایش خواهد داد. سیستم حاکمیت شرکتی دارای دو نقش و وظیفه کلی راهبری و نظارتی بوده که از طریق به‌کارگیری سه جزء عمده شامل تیم راهبری (هیات‌مدیره و کمیته‌های تخصصی آن)، سیستم مدیریت ریسک و سیستم کنترل داخلی به ایفای آنها می‌پردازد. در دستورالعمل بر بهبود و تقویت اجزای مذکور تاکید شده، امری که فراهم‌کننده فرصت‌های مطلوبی جهت به‌روزرسانی و افزایش اثربخشی آنها و در نهایت سیستم حاکمیت شرکتی موجود شرکت‌هاست.
  • سنجش بورسی دولت‌ها

    دنیای اقتصاد: ۲۳روز تا انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری باقی مانده است. در حال حاضر بسیاری از کاندیداها، در حال ارائه برنامه‌های خود برای بهبود وضعیت بازار سهام هستند. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش به بررسی عملکرد دولت‌ها در بازار سهام پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که بهترین عملکرد متوسط سالانه شاخص کل در دوره دوم دولت «تدبیر و امید» و بدترین عملکرد شاخص کل به نخستین دوره «دولت بهار» اختصاص داشته است. باید به این نکته توجه کرد که در دولت دوازدهم رشد انتظارات تورمی مهم‌ترین محرک جهش چشم‌گیر شاخص بود که البته فقدان اعتماد عمومی ایجادشده در آن زمان، باعث بی‌میلی فعالیت بورسی در دولت سیزدهم شد. اما سرمایه‌گذاران در بازار سهام چه انتظاراتی از دولت آینده دارند؟ به نظر می‌رسد کاهش مداخلات اقتصادی، حذف قیمت‌گذاری دستوری، حذف ارز چندنرخی، تنوع‌بخشی به ابزارهای مالی و کاهش ریسک‌های سیاسی می‌تواند دولت چهاردهم را به نسبت دولت‌های قبل در زمین بورس برنده کند.
  • آرامکو؛ بازنده سیاست‏‏‌های دستوری

    دنیای اقتصاد-محدثه علیزاده: آرامکو علاوه ‌‌‌بر اینکه بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیاست، کم‌‌‌هزینه‌‌‌ترین تولیدکننده نفت جهان نیز محسوب می‌شود. این شرکت نفتی یکی از پنج‌شرکت بزرگ دنیاست و هزینه بسیار پایین تولید نفت یکی از مزیت‌‌‌های مهم آن در افق بلندمدت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. با وجود این، قیمت‌گذاری‌‌‌های جدید سهام این شرکت نشان از تردید سرمایه‌گذاران و افت قیمت سهام این مجموعه دارد.
  • گذر از مرحله خبر درمانی

    عاطفه چوپان: در هفته سه روزه‌ای که بر بازار سرمایه گذشت، شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران مجموعا ۰.۱۹درصد منفی شد، ۶۲۹‌میلیارد‌تومان سرمایه از بازار خارج شد و میانگین ارزش معاملات در سطوح حداقلی ۲۱۵۵‌واحدی بود. با وجود اخبار خوشی که هفته گذشته به بازار مخابره شده‌بود، در سایه تعلل برای اجرا بازار سرمایه ناامیدتر از قبل شد و اخباری که می‌توانست در صورت وقوع بسیار به بازار کمک کند نیز اثر خود را تا حدود زیادی از دست داد.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر