شماره روزنامه ۶۰۱۲
|

  • متهمان ردیف اول تراژدی مشهد

    دنیای اقتصاد: «بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای حدود ساعت ۳ و نیم بعد‌از‌ظهر بیست‌وپنجم اردیبهشت آسمان تاریک تاریک شد. انگار ساعت ۹ شب بود. آسمان چنان باصلابت و پرقدرت می‌بارید که امکان‌ نداشت یک لحظه زیرش ماند.» این را رضا سلیمان‌نوری می‌گوید، یکی از فعالان شهری خراسان که چگونگی شکل‌گیری سیل را در مشهد به چشم خود دیده است، همان‌طور که بسیاری از مردم دومین کلان‌شهر پرجمعیت ایران این سیل تکان‌دهنده و ویرانگر را دیده‌اند.
  • میانجی غیرمتعارف در مذاکرات

    دنیای اقتصاد: نیویورک‌تایمز در گزارشی با پرداختن به رویکرد غیرمتعارف مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حضور در میدان نبرد می‌نویسد:در شرایطی که ترس از لحظه‌ دل‌خراش اتمی بر جهان سایه انداخته، رافائل گروسی به میانجی‌گری غرب با ایران و روسیه متمایل شده است.
  • ۳مطالبه رئیس‌جمهور در سفر به مازندران

    دنياي اقتصاد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه در شانزدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت سیزدهم، راهی استان مازندران شد‌. در جریان این سفر دو روزه،‌ چند طرح بهداشتی و درمانی از جمله بیمارستان رازی قائمشهر، با ۵۷۴ تخت بیمارستانی پس از ۱۸ سال وقفه و بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی اطفال شمال کشور، مرکز جامع دیالیز و دانشکده دندانپزشکی بابل به بهره‌برداری رسیدند. بازدید از کارخانه تازه احیا شده صنایع چوب و کاغذ مازندران، شرکت در مراسم جشن احیای ۳۹۵ واحد تولیدی و صنعتی استان مازندران که به‌طور میانگین بیش از ۷ سال تعطیل و نیمه تعطیل بودند، بخش دیگری از برنامه‌های این سفر بود.
  • احتمال بازی سخت واشنگتن با دهلی

    دنیای اقتصاد: قرارداد بندر چابهار می‌تواند به هند کمک کند تا روابط تجاری با آسیای مرکزی را تقویت کند؛ اما تهدید تحریم‌‌‌های آمریکا بر این پیمان سایه انداخته است. به گزارش الجزیره، هند توافق‌نامه ۱۰ساله‌ای را برای توسعه و بهره‌‌‌برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران امضا کرده است؛ زیرا دهلی‌نو قصد دارد روابط تجاری خود را با افغانستان محصور در خشکی و کشورهای آسیای مرکزی، با دور زدن بنادر در همسایه غربی خود و دشمن سرسخت پاکستان، تقویت کند.
  • شنبه‌های جنجالی

    دنیای اقتصاد: سه روز پس از تصویب تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه در مجلس، موج انتقادها از این اقدام مجلس آغاز شده است‌. مجلس یازدهم روز چهارشنبه هفته گذشته در آخرین روزهای کاری خود به تصویب لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری رای داد که به موجب آن ساعت کاری کارمندان و کارکنان دولت به ۴۰ساعت کاهش می‌‌‌یابد و از سوی دیگر کارمندان دولت جمعه و شنبه تعطیل خواهند بود. هرچند نهایی شدن آن به تایید شورای نگهبان نیاز دارد و در صورت تایید تا یک ماه آینده اجرایی خواهد شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» این لایحه که یکی از پرسروصدا‌‌‌ترین لوایح تصویب شده از سوی مجلس یازدهم به شمار می‌‌‌رود روز چهارشنبه در شرایطی تصویب شد که مخالفان زیادی در درون مجلس و بیرون از آن داشت.
  • مصدق در کار خودش گیر کرده بود

    جز اینکه در سال آخر مقداری سوال برای من پیش آمد یعنی روزنامه‌هایی که در اختیار داشتم یا خبرهایی که می‌شنیدم و نوع اختیارات تامی که مصدق برای خودش می‌گرفت، نشان می‌داد که او در کار خودش گیر کرده و در ضمن هم دومرتبه ما داریم سر می‌خوریم به طرف گونه دیگر حکومت فردی و شخصی؛ ولی با همه اینها ته دلم احترام به او بود، اما دیگر آن اعتقاد استوار پیشین را نداشتم‌. در واقع وقتی که به ایران آمدم با نظر منفی به شاه و دستگاه نگاه می‌کردم.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹

    تصویب تعطیلی روز شنبه به جای پنج‌شنبه تیتر یک اکثر روزنامه‌های کشور در روز پنج‌شنبه بود. ازجمله روزنامه هم‌میهن با تیتر «شنبه‌ها تعطیل به شرط تایید»، روزنامه هفت‌صبح با تیتر «شنبه دیگر روز اول هفته نیست»، روزنامه خراسان با تیتر «تعطیلی هماهنگ با اقتصاد جهانی» و رسالت با عنوان «صدای فعالان اقتصادی شنیده شد» به این موضوع پرداختند. روزنامه همشهری تیتر یک خود را به قطع درختان در بوستان‌ها اختصاص داد و با تیتر «شایعه‌سازان رسوا شدند» سخنان علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را منتشر کرد که وی در آن سخنان تصریح کرده است بنده به عنوان مسوول محیط‌زیست کشور می‌گویم که در پارک لاله و قیطریه در حوزه محیط‌زیستی هیچ‌گونه قطع درختی انجام نشده است.
  • تهران به‌دنبال کاهش تنش

    دنیای اقتصاد: رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز خبر داد که ایران برای اولین‌بار در بیش از یک‌سال گذشته تمایل خود را برای شرکت در «گفت‌وگوی جدی» بروز داده و این نشانه‌ای از این است که تهران به دنبال کاهش تنش با ایالات متحده است. او همچنین تاکید کرد که تهران و آژانس ممکن است پس از انجام مذاکرات در ایران وارد «مرحله دیگری» شوند. به اعتقاد نویسنده این روزنامه، روابط پرتنش با تهران در حال کاهش است.
  • مشمولان کار ۵ روزه

    دنیای اقتصاد: «دنیای‌اقتصاد» دست‌کم از یک دهه پیش با طرح بحث اشکالات در تقویم تعطیلات کشور و مقایسه ساعات کار ایران با کشورهای توسعه‌یافته بر ضرورت کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات آخرهفته به ۲ روز بارها تاکید کرده بود. به نظر می‌رسد که این مهم روز گذشته با تصویب پارلمان به ثمر نشست؛ با این حال نهایی شدن ویکند دو روزه به تایید شورای نگهبان بستگی دارد. اما روز گذشته بهارستان میزبان مجادله موافقان و مخالفان این طرح بود. مخالفان تاکید می‌کردند که کاهش ساعت کار و تعطیلی شنبه می‌تواند بر فرهنگ کار و زیست اجتماعی ایرانیان تاثیر بگذارد؛ اما موافقان با این استدلال که ایران به نسبت سایر کشورها از ساعات کار زیادی برخوردار است و تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه هم مانع از ضرر ۸میلیارد دلاری به کشور می‌شود، نظر خود را به کرسی نشاندند. این تعطیلات صرفا شامل کارمندان و کارکنان دولت می‌شود، اما یک نماینده مجلس پیش‌بینی کرد که چنین تعطیلاتی بخش خصوصی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • تعطیلی شنبه‌ها تا اواخر خرداد ماه اجرایی می‌شود

    دنیای اقتصاد: روز گذشته در صحن علنی مجلس لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب نمایندگان رسید. بر اساس این لایحه ساعت کاری کارمندان و کارکنان دولت به ۴۰ساعت کاهش می‌یابد. همچنین کارمندان دولت جمعه و شنبه تعطیل خواهند بود که البته نهایی شدن آن نیاز به تایید شورای نگهبان دارد. آن‌طور که رئیس کمیسیون اجتماعی به «دنیای اقتصاد» گفت این لایحه چنانچه با ایرادی از سوی شورای نگهبان مواجه نشود تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر