شماره روزنامه ۶۰۰۵
|

  • هم مذاکره، هم موشک

    دنیای اقتصاد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم ریشه‌های تورم در کشور را برشمرد و از تلاش‌های دولت برای کاهش تورم در کشور سخن گفت‌. وی در این گفت‌وگو از کسری بودجه، افزایش هزینه‌ها، رشد نقدینگی و ناترازی بانک‌ها و اضافه‌برداشت‌ها از بانک مرکزی به عنوان عوامل تورم یاد کرد و گفت: امروز تورم وارد کانال ۳۰ درصدی شده است، و روز‌به‌روز تورم در حال کاهش است. رئیسی همچنین در این گفت‌وگو خط‌مشی سیاست خارجی دولت سیزدهم را تشریح کرد و گفت: هم مذاکره می‌تواند مشکلات را حل کند و هم در جایی که لازم باشد موشک. او در عین‌حال تاکید کرد که ما هیچ‌وقت میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم‌. رئیسی در این گفت‌وگو که دهمین گفت‌وگوی مستقیم او با مردم از زمان آغاز به کارش در دولت سیزدهم بود، به سوال‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و مسائل فرهنگی پاسخ گفت‌.
  • بازگشت به محدودسازی تنش

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع بلندپایه مدعی شده است که ایران و آمریکا چهارشنبه هفته گذشته مذاکراتی را برای بازگشت به نسخه احیای برجام در یکی از کشورهای همسایه در جنوب خلیج‌فارس انجام داده‌اند که می‌توان آن را بازگشت به محدودسازی تنش عنوان کرد.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰

    الهام رحیمی‌فرد، وکیل‌مدافع تتلو در گفت‌وگو با روزنامه همشهری در خصوص روند محاکمه و رسیدگی به پرونده امیرحسین مقصودلو، معروف به «تتلو» گفته است: من قبل از اینکه به عنوان وکیل‌مدافع متهم انتخاب شوم، هیچ شناختی از او نداشتم؛ به همین دلیل نمی‌توانم در این باره قضاوتی داشته باشم، اما در این مدت متوجه شدم که موکلم فردی بسیار آرام و البته با روحیه‌ای حساس و لطیف است. او سعی می‌کند بیشتر اوقاتش را در زندان به خواندن قرآن و نهج‌البلاغه، تماشای تلویزیون و کارهای هنری خودش ازجمله نوشتن شعر و موسیقی بپردازد. موکلم به‌گفته خودش تمام ماه رمضان را روزه گرفت. او علاقه زیادی به برنامه محفل که در شب‌های ماه رمضان پخش می‌شد، داشت و پای این برنامه می‌نشست. البته سریال‌های دیگری هم تماشا می‌کند که حتی به برخی از آنها نقد هم دارد. او به مناسبت ۱۳ رجب، سالروز تولد امیرالمومنین (ع) هم شعری سروده و قصد دارد درصورت آزادی آن را اجرا کند.
  • چرا راب مالی تعلیق شد؟

    دنیای‌اقتصاد: «در حالی که قانون‌گذاران برای کشف سرنخ‌‌‌ها تلاش می‌کنند، رابرت مالی یا باید متهم شود یا اینکه به او فرصت داده شود تا ننگ اتهام را از روی خود پاک کند.» جاش روگین ستون‌نویس واشنگتن پست ۷ مه ‌در این روزنامه آمریکایی نوشت: با توجه به همکاری ایران با دشمنان ایالات متحده در بحران خاورمیانه و جنگ اوکراین بدون حتی محاسبه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، دولت بایدن مطمئنا مایل است دیپلمات ارشد خود را در میدان بازی با ایران داشته باشد. رابرت مالی نماینده سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در حالی که در یک‌سال گذشته بدون هیچ توضیح رسمی تحت تحقیقات فدرال از سمت خود کنار گذاشته شد، اکنون اطلاعات جدیدی در مورد پرونده او در حال فاش شدن است.
  • ایران و مصر در مسیر تدوین نقشه‌‌‌راه

    ایسنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه گفت‌‌‌وگوهای خیلی خوبی با وزیر امور خارجه مصر داشتم، تاکید کرد که در مسیر تدوین نقشه‌‌‌راه برای برگشت به روابط عادی دیپلماتیک بین دو کشور هستیم. امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت: «سفر آقای گروسی را مثبت ارزیابی می‌‌‌کنم. ایده‌‌‌های مهمی برای همکاری نیرومندتر ایران و سازمان مطرح شد. تلاش می‌‌‌کنم دو مساله باقی‌مانده در مسیر همکاری‌‌‌های فنی و نه فشارهای سیاسی بیرونی حل شود.» وی در واکنش به احتمال آتش‌‌‌بس غزه اظهار کرد: «تماس‌‌‌های فشرده‌‌‌ای غربی‌‌‌ها به‌ویژه متحدان در حوزه اروپا با ایران داشتند. درخواست اول‌‌‌شان خویشتن‌‌‌داری جمهوری اسلامی ایران و پاسخ ندادن به اقدامات رژیم صهیونیستی بود که محکم گفتیم حتما به رژیم اسرائیل پاسخ داده می‌شود. دو روز مانده به شروع عملیات ایران، درخواست غربی‌ها از ما این بود که اگر می‌‌‌خواهید بزنید، محکم نزنید و سعی کنید شدت عملیات‌‌‌تان کاهش پیدا کند.»
  • توازن قوای جدید در خاورمیانه

    دنیای اقتصاد: هفته‌‌‌نامه «The nation» در تحلیلی به شرایط منطقه، تهران و تل‌‌‌آویو بعد از تنش‌‌‌های اخیر پرداخت و نوشت: «جزئیات درگیری‌‌‌های اخیر در منطقه نشان می‌‌‌دهد که اسرائیل نه رهبر پیروز یک ائتلاف ضدایرانی، بلکه منزوی و تنها در منطقه‌‌‌ای است که وارد عصر جدیدی می‌شود.» به گزارش دنیشن پس از اینکه اسرائیل، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اردن در رهگیری موشک‌‌‌ها و پهپادهای ایرانی که در اواسط آوریل به سمت تاسیسات نظامی اسرائیل پرتاب شد، کمک کردند، رئیس‌‌‌جمهور بایدن به بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌‌وزیر اسرائیل گفت: «به همین پیروزی اکتفا کن.» چندی بعد، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، به شبکه سی ان ان رفت تا مدعی پیروزی شود. او مدعی شد: «این یک موفقیت باورنکردنی بود، اینکه اسرائیلی‌ها دوستانی در منطقه دارند و آنها دوستانی در سراسر جهان دارند که مایل به کمک به آنها هستند.»
  • گروسی پس از بازگشت به وین چه گفت؟

    دنیای‌اقتصاد: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری پس از بازگشت از سفر دو‌روزه‌‌‌اش به ایران گفت: «گام‌‌‌هایی که باید برداریم خاص و سخت هستند و باید بگویم که ما در حال تلاش هستیم تا این گام‌‌‌ها را زودتر انجام دهیم.» به گزارش «ایسنا»، گروسی در پاسخ به اینکه ایران چه گام‌‌‌هایی را باید بردارد؟ گفت: «ما یکسری مسائل را روی میز داریم و بر روی آنها مذاکره می‌کنیم و در حال بررسی هستیم که می‌شود آنها را حل کرد یا نه، چون هر کدام موضوعات خاصی هستند و درست نیست اینها را من اینجا برملا کنم اما ایران باید به ما دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد. در عین حال مذاکرات ما خوب است و داریم آن را ادامه می‌دهیم.» مدیرکل آژانس در پاسخ به اینکه آیا ایران پیشرفت در توافق را به لغو تحریم‌ها منوط کرده است؟ اظهار کرد: «نکته پیچیده این است که بسیاری از مسائل سیاسی در مذاکرات ما دخیل است. موضوع تحریم‌‌‌ها مهم است اما کلید آن دست من نیست؛ بنابراین ملاحظاتی وجود دارد. ایران توقعاتی دارد همان‌طور که من هم توقعاتی دارم.»
  • عیارسنجی سفر گروسی

    دنیای اقتصاد: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای سفری دو‌روزه به ایران سفر کرده بود، روز گذشته در کنفرانس بین‌المللی هسته‏‏‌ای در اصفهان حضور یافت و سخنرانی کرد. روز اول سفر گروسی به ایران شامل دیدارهایی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و علی باقری، معاون سیاسی وزیر و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات رفع تحریم‏‏‌ها بود. روز گذشته نیز به جز حضور در کنفرانس اصفهان، وی دیداری دوجانبه با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشت. بعد از این دیدار، طرفین در کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند. روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در شماره روز گذشته خود اشاره کرد که سفر گروسی دو وجه پیدا و پنهان دارد که وجه پیدای آن همان حضور در کنفرانس اصفهان است و وجه پنهان آن نیز مذاکراتی با هدف فراهم کردن مقدمات گفت‌وگوهای هسته‏‏‌ای در آینده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر