شماره روزنامه ۶۰۱۸
|

  • تغییر معادله وام‌گیری خانوار

    دنیای اقتصاد: آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال جدید، سهم خانوار از میزان کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها کاهشی حدودا ۴ درصدی داشته است. این درحالی است که اوج سهم خانوار از تسهیلات بانکی حدود ۱۹‌درصد بود که در بهمن سال گذشته تحقق یافته بود. به نظر می‌رسد که عوامل مختلفی از جمله ورود به سال جدید و تعطیلات ابتدای سال هم در این موضوع دخیل بوده اما شاید بحث کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به سبب سیاست‌‌‌های کنترل ترازنامه و همچنین سخت‌‌‌تر شدن کار پلتفرم‌‌‌های تسهیلات‌یار بر این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. دیگر عاملی که می‌توان برای این موضوع برشمرد، تامین مالی ابتدای سال بنگاه‌‌‌هاست.معمولا در ابتدای سال بنگاه‌‌‌ها سفارش‌‌‌هایی را برای تامین مواد اولیه خود در طول سال ثبت می‌کنند که این موضوع نیاز به نقدینگی آنان را در ابتدای سال افزایش می‌دهد و همین موضوع هم از دیگر عوامل نیاز به تسهیلات در ابتدای سال توسط بنگاه‌‌‌هاست.
  • حلقه مفقوده بازار قراضه فلزات

    دنیای اقتصاد-سارا اصغری: مالیات ارزش‌‌‌افزوده به خودی‌‌‌خود مشکلی برای تولیدکنندگان ایجاد نمی‌‌‌کند و با اجرای صحیح آن می‌توان با ایجاد ارزش‌‌‌افزوده در هر مرحله از تولید، مالیات آن را از مصرف‌کننده دریافت کرد. در حقیقت اگر این نوع مالیات به‌‌‌درستی اجرا شود، سبب می‌شود هم مصرف‌کننده به اندازه خود مالیات پرداخت کند و هم تولیدکننده درگیر مالیات‌‌‌های بیهوده دیگر نشود. بنابراین به طور معمول اگر برای دریافت مالیات ارزش‌‌‌افزوده تمام حلقه‌‌‌های تولید حضور داشته باشند و پرداخت این مالیات به صورت زنجیره‌‌‌وار پیش برود، بدون شک با بهترین کارآیی همراه خواهد بود. البته در برخی صنایع معدنی به‌‌‌ویژه فلزات، شاهد حلقه‌‌‌های مفقوده در پرداخت مالیات ارزش‌‌‌افزوده هستیم.
  • روش‌های حقوقی برخی بانک‌ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن

    بازار: در حالی عملکرد برخی بانک‌ها در عمل به قانون اعطای تسهیلات مسکن در حد صفر است که همین بانک‌ها با روش‌های حقوقـی به‌‌‌دنبال لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن هستند. عملکرد برخی بانک‌ها در عمل به قانون مجلس در اعطای تسهیلات مسکن در حالی در حد صفر گزارش شده است که به نظر می‌رسد بانک مرکزی و بانک‌های تابعه باید در سیاست‌‌‌های اتخاذشده، تجدیدنظر کنند. یکی از تکالیف جدی دولت و مجلس این است که برای تعیین‌تکلیف مسکن اقداماتی جدی انجام شود. به همین دلیل جریمه‌های مالی جدی و بالایی برای برخی بانک‌ها که از اعطای تسهیلات به بخش مسکن خودداری کرده‌اند در نظر گرفته شده است.
  • چک دیجیتال ۱۲ بانک نقدپذیر شد

    تسنیم: تاکنون ۱۲ بانک چک دیجیتال را عملیاتی کرده‌‌اند و بانک‌های مسکن و خاورمیانه نیز در مراحل پایانی فرآیند پیوستن به سامانه چکاد هستند. اجرایی شدن چک دیجیتال درنظام بانکی را می‌توان به عنوان یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در دولت سیزدهم برشمرد. بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای عمل به تکالیف قانون جدید چک و ارائه محصولات فناوری‌‌محور، چک الکترونیک را به عنوان محصولی جدید در شبکه بانکی معرفی کرد و این محصول در آبان ماه سال ۱۴۰۱ توسط سه بانک رونمایی شد. چک الکترونیک محصولی است که مشتریان شبکه بانکی را از مراجعه به شعبه بی‌‌نیاز می‌کند و تمام مراحل آن به صورت غیرحضوری قابل انجام است. شخص درخواست‌‌کننده دسته‌‌چک می‌تواند دسته‌‌چک را در موبایل‌‌بانک یا اینترنت‌‌بانک خود درخواست داده و پس از بررسی‌‌های لازم، تعداد برگ‌‌های چک با شناسه صیادی در اختیار فرد قرار می‌گیرد. سپس فرد می‌تواند در موبایل‌‌بانک یا اینترنت‌‌بانک اقدام به صدور چک کرده و به کارتابل گیرنده ارسال کند.
  • چرا برخی از بانک‌ها وام ازدواج ۳۵۰ میلیون تومانی را پرداخت نمی‌‌کنند؟

    بازار: معاون اعتبارات بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات ازدواج ۳۵۰ میلیون تومانی نکاتی را مطرح کرد. سارا جلالی معاون اعتبارات بانک مرکزی گفت: بر اساس بند قانونی بودجه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال است. اگر افراد ویژگی‌‌های سنی مطرح شده را داشته باشند و در ثبت احوال هم تایید شود بانک‌ها موظف هستند تسهیلات را در سقف‌‌های مندرج در قانون به افراد پرداخت کنند.
  • بیمه ملت در مورد قرارداد بازنشستگان صندوق بازنشستگی شفاف‌سازی کرد

    چابک آنلاین: مدیرعامل شرکت بیمه ملت اذعان داشت که شرکت متبوع وی، پوشش بیمه‌‌های درمان تکمیلی بازنشستگان، از کار افتادگان و افراد تحت تکفل آنان و وظیفه بگیران مشترک صندوق بازنشستگی کشوری را با ارائه نرخ فنی برعهده گرفته است. علیرضا یزدان دوست توضیح داده است که این بیمه‌نامه با توجه به اعلام نرخ فنی بیمه‌نامه از سوی بیمه مرکزی و بر اساس محاسبات آکچوئری انجام شده است. صندوق بازنشستگی کشوری از طریق شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری حدود ۲۰‌درصد از سهام شرکت بیمه ملت را در اختیار دارد.
  • نوآوری‏‏‌های بازیافت در ۲۰۲۴

    تغییرات اقلیمی همچنان چالشی برای خانوارها و مشاغل در سراسر جهان است. در مواجهه با این چالش، روش‌‌‌های جدید و بهبود یافته بازیافت، راه را برای پایداری امروزی هموار می‌‌‌کند. در حالی که استقبال از ابتکارات بازیافت همچنان در حال افزایش است، پیشرفت‌‌‌های بیشتری در روش‌‌‌های بازیافت و فناوری بازیافت مورد نیاز است.
  • چالش اصلی صادرات فولاد

    مجید محمودی/ کارشناس فولاد
    یکی از مهم‌ترین چالش‌‌های صنعت فولاد، موضوع بازگشت ارز صادراتی است؛ بر اساس آنچه دولت برای صادرکنندگان مقرر کرده است، صادرکنندگان باید ارز خود را به بانک مرکزی پس بدهند و پس از آن خود در صف انتظار قرار بگیرند تا ارز موردنیاز خود را از دولت دریافت کنند، البته گویا به تازگی این موضوع مطرح شده که ممکن است حتی ارزی به آنها اختصاص داده نشود. البته در راستای مشکلات ارزی برای صادرکنندگان باید به قیمت دو نرخی ارز نیز اشاره کرد که تولیدکنندگان با نرخ ارز آزاد با قیمت نزدیک به ۶۰‌هزار تومان تولید انجام می‌دهند، این در حالی است که باید با قیمت ۴۲‌هزار تومان ارز خود را از دولت دریافت کنند. در حقیقت این دو مشکل ارزی، انگیزه صادرکنندگان فولاد را از آنها گرفته و سبب افت تولید در این صنعت استراتژیک در کشور شده است.
  • رکورد تولید روزانه و ماهانه فولاد اکسین

    به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد اکسین خوزستان، همزمان با میلاد امام رضا(ع) و در پانزدهمین سالگرد بهره‌‌‌برداری از شرکت فولاد اکسین خوزستان، پس از ۷ سال رکورد روزانه تولید این شرکت به دست توانمند جوانان جهادگر آن شکسته شد.
  • موافقت اصولی طرح اسید استیک شرکت شیمیایی لاوان صادر شد

    موافقت اصولی طرح اسید استیک، وینیل استات منومر و اتانول سنتزی شرکت شیمیایی لاوان بعد از سال‌ها بلاتکلیفی، صادر شد. به گزارش روابط عمومی هلدینگ پتروفرهنگ، دکتر جواد زارع‌‌‌پور مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با اعلام این خبر اظهار کرد: خوشبختانه پس از ماه‌‌‌ها برنامه‌ریزی، پیگیری و جدیت مجموعه در سطوح مختلف، موافقت اصولی طرح اسید استیک، وینیل استات منومر و اتانول سنتزی شرکت شیمیایی لاوان از وزارت نفت صادر شد تا یکی از اهداف متعالی هلدینگ در ورود به صنایع پایین‌دست پتروشیمی عملیاتی شود.
  • باید‏‏‌ها و نبایدهای مسکن حمایتی

    دنیای اقتصاد-گروه شرکت‌های ساختمانی: ساخت مسکن حمایتی برای اقشار و دهک‌‌‌های پایین جامعه همواره یکی از چالش‌‌‌های اساسی و دغدغه اصلی دولت‌‌‌ها به شمار می‌رود، این درحالی است که به گفته فعالان این حوزه، برخی از کشورهای توسعه‌یافته با ابتکاراتی توانسته‌‌‌اند به میزان قابل‌توجهی این مشکل را رفع و رجوع کنند. به طور مثال طی سال‌های اخیر در مالزی، حداقل هفت طرح مسکن دولتی مانند طرح خانه دوستانه مردمی ‌‌‌و طرح اجاره به مالکیت برای گروه‌‌‌های کم‌‌‌درآمد و با درآمد متوسط در دسترس قرار گرفته است.
  • سهم صنایع جانبی فولاد در «رشد»

    دنیای اقتصاد: صنعت فولاد جزو یکی از صنایع استراتژیک در کشور به‏‏‏‏‌شمار می‏‏‏‏‌رود. این صنعت قادر است به همراه خود کسب و کارهای جانبی بسیاری ایجاد کند که زمینه‏‏‏‏‌ساز اشتغال‌زایی، درآمدزایی و ارزآوری بیشتر برای کشور شده‏‏‏‏‌اند؛ بنابراین ضروری به نظر می‏‏‏‏‌رسد که با پر و بال دادن به بخش‌خصوصی زمینه گسترش این صنایع جانبی را در این صنعت به وجود آورد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، فرهاد فرمانی، کارشناس فولاد در یک پنل تخصصی با عنوان «فولاد و صنایع جنبی» در نمایشگاه کرمان آیدکس ۲۰۲۴ درباره کسب و کارهای جانبی این صنعت عنوان کرد: صنایع فلزات اساسی، آهن و فولاد و صنایع وابسته به آن به عنوان گروه صنایع سرمایه‏‏‏‏‌ای و واسطه‏‏‏‏‌ای – سرمایه‏‏‏‏‌ای نقش بسیار مهمی در فرآیند صنعتی شدن کشورها می‏‏‏‏‌توانند ایفا ‏‏‏‏‌کنند. این گروه از صنایع نه تنها در نظام اقتصادی تعیین‏‏‏‏‌کننده سرعت انباشت سرمایه هستند، بلکه به عنوان ابزاری قاطع موجب شکل‏‏‏‏‌گیری و بسط فناوری در تمامی ابعاد صنعت و سایر بخش‏‏‏‏‌های اقتصادی و در نهایت اقتصاد ملی می‏‏‏‏‌شوند.
  • قاچاق؛ رقیب قدرتمند کالای داخلی

    دنیای‌اقتصاد: یکی از موانعی که تولید داخل را با چالش و تنگنا مواجه کرده، قاچاق گسترده کالا به کشور است که در طول سال‌های اخیر تولید ملی را هدف قرار داده است. در این بین صنعت لوازم خانگی نیز بیشترین ضربه را از این پدیده دریافت کرده و قاچاق حالا رقیب قدرتمندی برای تولیدکنندگان داخلی شده است.دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» موانع جدی مسیر تولید در ایران را تشریح کرده و از قاچاق به عنوان یکی از جدی‌ترین آنها یاد کرده است.
  • تبعات خلأ آمار برای شرکت‌های ساختمانی

    دنیای اقتصاد: تامین مسکن حمایتی برای اقشار هدف –متقاضیان خانه‌‌‌دار شدن که در دهک‌‌‌های پایین درآمدی قرار دارند- همواره مساله کلیدی دولت‌‌‌ها بوده است؛ در برخی مقاطع سیاست‌‌‌هایی همچون ساخت مسکن روی زمین دولتی به عنوان جواب این سوال در نظر گرفته شده است. با این حال، این نوع ساخت‌وسازها به علل مختلف از جمله اصرار بر رعایت قیمت دولتی و همچنین هزینه‌‌‌های بالای این مدل تولید مسکن در کنار منابع محدود بانکی برای افزایش سقف تسهیلات ساخت، اثرگذاری این سیاست را پایین آورده است.
  • صنایع معدنی هرمزگان در بن‌بست پایانه‏‏‌‏‏‏‌ مکانیزه‏‏‌

    دنیای اقتصاد- بندرعباس: مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) گفت: به علت نبود پایانه‌‌‌‌‌‌‌های مکانیزه‌‌ تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی، سرعت متوسط سیر واگن‌‌‌‌‌‌‌های حمل‌‌‌‌‌‌‌کننده این مواد به حدود ۳.۵تا ۴ کیلومتر درساعت رسیده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر