شماره روزنامه ۶۰۱۷
|

  • باید‏‏‌ها و نبایدهای مسکن حمایتی

    دنیای اقتصاد-گروه شرکت‌های ساختمانی: ساخت مسکن حمایتی برای اقشار و دهک‌‌‌های پایین جامعه همواره یکی از چالش‌‌‌های اساسی و دغدغه اصلی دولت‌‌‌ها به شمار می‌رود، این درحالی است که به گفته فعالان این حوزه، برخی از کشورهای توسعه‌یافته با ابتکاراتی توانسته‌‌‌اند به میزان قابل‌توجهی این مشکل را رفع و رجوع کنند. به طور مثال طی سال‌های اخیر در مالزی، حداقل هفت طرح مسکن دولتی مانند طرح خانه دوستانه مردمی ‌‌‌و طرح اجاره به مالکیت برای گروه‌‌‌های کم‌‌‌درآمد و با درآمد متوسط در دسترس قرار گرفته است.
  • سهم صنایع جانبی فولاد در «رشد»

    دنیای اقتصاد: صنعت فولاد جزو یکی از صنایع استراتژیک در کشور به‏‏‏‏‌شمار می‏‏‏‏‌رود. این صنعت قادر است به همراه خود کسب و کارهای جانبی بسیاری ایجاد کند که زمینه‏‏‏‏‌ساز اشتغال‌زایی، درآمدزایی و ارزآوری بیشتر برای کشور شده‏‏‏‏‌اند؛ بنابراین ضروری به نظر می‏‏‏‏‌رسد که با پر و بال دادن به بخش‌خصوصی زمینه گسترش این صنایع جانبی را در این صنعت به وجود آورد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، فرهاد فرمانی، کارشناس فولاد در یک پنل تخصصی با عنوان «فولاد و صنایع جنبی» در نمایشگاه کرمان آیدکس ۲۰۲۴ درباره کسب و کارهای جانبی این صنعت عنوان کرد: صنایع فلزات اساسی، آهن و فولاد و صنایع وابسته به آن به عنوان گروه صنایع سرمایه‏‏‏‏‌ای و واسطه‏‏‏‏‌ای – سرمایه‏‏‏‏‌ای نقش بسیار مهمی در فرآیند صنعتی شدن کشورها می‏‏‏‏‌توانند ایفا ‏‏‏‏‌کنند. این گروه از صنایع نه تنها در نظام اقتصادی تعیین‏‏‏‏‌کننده سرعت انباشت سرمایه هستند، بلکه به عنوان ابزاری قاطع موجب شکل‏‏‏‏‌گیری و بسط فناوری در تمامی ابعاد صنعت و سایر بخش‏‏‏‏‌های اقتصادی و در نهایت اقتصاد ملی می‏‏‏‏‌شوند.
  • قاچاق؛ رقیب قدرتمند کالای داخلی

    دنیای‌اقتصاد: یکی از موانعی که تولید داخل را با چالش و تنگنا مواجه کرده، قاچاق گسترده کالا به کشور است که در طول سال‌های اخیر تولید ملی را هدف قرار داده است. در این بین صنعت لوازم خانگی نیز بیشترین ضربه را از این پدیده دریافت کرده و قاچاق حالا رقیب قدرتمندی برای تولیدکنندگان داخلی شده است.دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» موانع جدی مسیر تولید در ایران را تشریح کرده و از قاچاق به عنوان یکی از جدی‌ترین آنها یاد کرده است.
  • تبعات خلأ آمار برای شرکت‌های ساختمانی

    دنیای اقتصاد: تامین مسکن حمایتی برای اقشار هدف –متقاضیان خانه‌‌‌دار شدن که در دهک‌‌‌های پایین درآمدی قرار دارند- همواره مساله کلیدی دولت‌‌‌ها بوده است؛ در برخی مقاطع سیاست‌‌‌هایی همچون ساخت مسکن روی زمین دولتی به عنوان جواب این سوال در نظر گرفته شده است. با این حال، این نوع ساخت‌وسازها به علل مختلف از جمله اصرار بر رعایت قیمت دولتی و همچنین هزینه‌‌‌های بالای این مدل تولید مسکن در کنار منابع محدود بانکی برای افزایش سقف تسهیلات ساخت، اثرگذاری این سیاست را پایین آورده است.
  • صنایع معدنی هرمزگان در بن‌بست پایانه‏‏‌‏‏‏‌ مکانیزه‏‏‌

    دنیای اقتصاد- بندرعباس: مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) گفت: به علت نبود پایانه‌‌‌‌‌‌‌های مکانیزه‌‌ تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی، سرعت متوسط سیر واگن‌‌‌‌‌‌‌های حمل‌‌‌‌‌‌‌کننده این مواد به حدود ۳.۵تا ۴ کیلومتر درساعت رسیده است.
  • عامل توسعه کیش

    دنیای اقتصاد-کیش: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: رفع مشکلات کلان جزیره کیش در سایه همدلی و همکاری تمام ذی‌نفعان دست یافتنی است.
  • نقد سیاست مسکن حمایتی

    یاسر امامی/ مدیرعامل شرکت توسعه و عمران بهناد بنا
    حضور مداوم و موثر شرکت‌های ساختمانی بخش خصوصی می‌تواند راهکار جدی برای تامین مسکن حمایتی و ارزان‌قیمت قلمداد شود. البته این موضوع بار‌‌ها در جلسات وزیر راه و شهرسازی عنوان شده است، اما حضور این بخش نیازمند ارائه معافیت‌‌های مالیاتی و تسهیلات ویژه و خاص است. بسیاری از کشور‌‌های موفق در این حوزه توانسته‌‌اند با راهکار‌‌هایی بخش خصوصی را وارد این فعالیت کنند. به طور مثال کشور ترکیه با ارائه معافیت مالیاتی یک دوره سه یا چهار ساله توانسته در این بخش پیشتاز باشد. البته شرط این معافیت‌‌ها به این گونه است که شرکت‌های بخش خصوصی باید در پروژه‌‌های حمایتی دولت شرکت کنند و تامین مالی دراین حوزه انجام دهند. تجربه به خوبی نشان داده این معافیت‌‌ها می‌تواند انگیزه‌‌ای برای بسیاری از شرکت‌ها قلمداد شود.
  • مدیرعامل جدید فولاد کاوه جنوب کیش

    دنیای‌اقتصاد- بندرعباس: طی حکمی از سوی مدیرعامل شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس، جواد حاتمی به عنوان مدیرعامل جدید و عضو هیات‌مدیره شرکت فولاد کاوه جنوب کیش منصوب شد.
  • «فولاد خراسان» صادر‌کننده برتر خراسان رضوی شد

    دنیای‌اقتصاد – مشهد: در مراسمی با حضور استاندار خراسان رضوی از شرکت مجتمع فولاد خراسان به عنوان صادرکننده برتر استان تجلیل شد. به گزارش روابط عمومی مجتمع فولاد خراسان، تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲، در مشهد برگزار شد و سرپرست معاونت بازاریابی و فروش فولاد خراسان به نمایندگی از مدیرعامل این شرکت، لوح سپاس و‏‌تندیس یادبود صادرکننده نمونه استان را دریافت کرد. در بخشی از این مراسم فعالان حوزه بازرگانی خارجی استان دغدغه‏‌ها و مشکلات پیش روی صادرکنندگان را مطرح کرده و خواستار همنوایی بیشتر میان سیاست‏‌های تجاری و ارزی و تعادل میان این دو حوزه و ‏‌تسهیل سیاست‏‌های صادراتی برای صنایع و ‏‌بازرگانان شدند.
  • هشدار در مورد فروش دلاری لوازم خانگی

    سخنگوی اتاق اصناف ایران با اشاره فروش دلاری برخی از کالا‌‌‌‌‌ها در بازار گفت: تمامی معاملات باید بر اساس پول رایج کشور صورت بپذیرد؛ به همین خاطر فروش هرگونه کالا با ابزار پرداختی جز پول ملی تخلف است. به گزارش بازارنیوز، مهدی امیدوار پیرامون اقدام برخی واحد‌‌‌‌‌های صنفی فعال در حوزه لوازم خانگی مبنی بر فروش دلاری محصولات خود اظهار کرد: این اقدام تخلف است؛ لذا، در صورت مشاهده آن برای بار نخست به واحد صنفی متخلف تذکر داده می‌شود، اما با تکرار مجدد این امر در دفعات بعدی، واحد صنفی مدنظر پلمب می‌‌‌‌‌شود. در این میان بعضا مواردی هم وجود دارد که در همان دفعه نخست با تشخیص مقام قضایی حکم پلمب آن فروشگاه صادر و سپس توسط مجریان امر اجرا می‌شود.
  • رشد تولید و صادرات لوازم‌‌‌خانگی در سال‌های اخیر

    وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: صنعت لوازم‌‌‌خانگی در سال‌های اخیر توانسته به لحاظ تولید و صادرات برخی اقلام رشد کند، اما در عرصه حضور در بازارهای جهانی نتوانسته به لحاظ کیفیت، قیمت قابل رقابت و تنوع محصول صادراتی حضور چشمگیری داشته باشد. به گزارش «ایرنا»، وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به گزارش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «وضعیت قرمز صادرات لوازم‌‌‌خانگی/ لوازم خانگی ایرانی: گران‌‌‌تر از برندهای برتر دنیا»، اعلام کرد: بررسی روند صادرات لوازم خانگی کشور طی یک‌‌‌دهه اخیر (۱۴۰۱-۱۳۹۰) نشان می‌دهد حجم صادرات انواع محصولات اعم از یخچال‌‌‌فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی با روندی افزایشی همراه بوده است.
  • بزرگ‌ترین برند تولید تلویزیون در جهان

    دنیای‌اقتصاد: تلویزیون از اصلی‌‌‌ترین کالا‌‌های لوازم خانگی است و کمپانی‌‌‌های بسیاری در سراسر دنیا اقدام به تولید جعبه جادو می‌کنند. کمپانی‌های بزرگ سازنده لوازم الکترونیکی مانند سامسونگ و ال‌جی سهم بسیار بزرگی از بازار را در اختیار دارند، همچنین تلویزیون‌های مارک سونی هم پس از این برند‌ها جایگاه بسیار خوبی بین کاربران جهان دارند. بزرگ‌ترین فروشنده تلویزیون در جهان شرکت سامسونگ است که ‌درصد سهم فروش زیادی از بازار را در دست دارد و پس از آن ال‌جی و سونی تعقیب‌کننده‌های این برند بزرگ هستند. البته برند‌های چینی مانند تی‌سی‌ال و شیائومی هم به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند اما راه زیادی برای رسیدن به سه قطب بزرگ تلویزیون‌سازی دارند.
  • ردیابی تراکنش‌ها روی نقشه ایران

    دنیای اقتصاد: گزارش فروردین ماه شاپرک نشان می‌دهد که طی مدت یک‌ماهه فروردین ۱۴۰۳، ارزش حقیقی تراکنش‌‌های شبکه شاپرک نسبت به فروردین سال گذشته کاهش ۹.۴ درصدی داشته است. براساس اطلاعات این گزارش، ارزش تراکنش‌‌های این شبکه در اولین ماه بهار رقمی حدود ۹۷۲.۸‌هزار میلیارد تومان بوده است. در این بین حدود ۶‌درصد از این تراکنش‌‌ها از طریق ابزار پذیرش اینترنتی، ۳‌درصد از طریق ابزار موبایلی و ۹۱‌درصد هم از طریق کارت‌خوان‌‌های فروشگاهی بوده است.
  • تامین مالی شرکت‌ها با عرضه خصوصی اوراق بدهی

    بشیر قبدیان/ غزل البرزیان/ کارشناسان بازار سرمایه
    به طور کلی تامین مالی بنگاه‌‌‌‌های تجاری از طریق انتشار اوراق بدهی، از دو روش عرضه عمومی و عرضه خصوصی قابل انجام است. در عرضه عمومی هر فردی می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذار به خرید اوراق بهادار بپردازد؛ در حالی که در عرضه خصوصی تنها سرمایه‌گذاران منتخب یا گروهی از سرمایه‌گذاران که واجد شرایط مشخصی هستند، مجاز به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار هستند.
  • الهام‌‌‌بخشی صنعتی در غبار حوادث

    محمدحسین بابالو
    هرچند دوران پرتنشی را سپری می‌‌‌کنیم ولی شواهد امر نشان می‌‌‌دهد که تغییر خاصی در رویکرد مدیریتی کشور حاصل نشده بلکه برخی امور با شتاب بیشتری در حال انجام است. توجه به ‌سازوکاری برای حل و فصل ارزهای اخذ‌شده با نرخ ترجیحی در سال‌‌‌های ابتدایی تحریم همچنین توجه به واردات از مسیر تولیدکننده با محوریت مواد اولیه دو رویکردی است که در روزهای اخیر بدنه اجرایی وزارت صمت عملیاتی کرده که نشان از واقع‌‌‌بینی در شرایط پیچیده فعلی دارد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر