شماره روزنامه ۶۰۳۰
|

  • آغاز جنگ جهانی تولید تراشه

    در شهر «دورهام» در قلب کارولینای شمالی، سابقا یک کارخانه تولید لوله سرامیکی قرار داشت که الان از بیرون بیشتر شبیه به یک انبار بزرگ است، اما داخل آن دارد به یک مرکز بزرگ و پیچیده برای تولید تراشه‌های کامپیوتری تبدیل می‌شود. این مرکز متعلق به شرکت «پراگماتیک» است که دفتر مرکزی‌‌اش در کمبریج مستقر است. فضای تاسیسات به قدری بزرگ است که قرار است در آینده ۸ خط تولید دیگر نیز به آن اضافه شود. آنها امیدوارند طی یک دهه آینده، بیش از ۱۰۰ کارخانه تولید تراشه در سراسر جهان احداث کنند.
  • استارت «تاکسی پاک» در تهران به همت بخش خصوصی

    دنیای اقتصاد: نوسازی تاکسی‌‌‌های فرسوده با کرمان موتور رسما آغاز شد. با تحویل اولین سری از تاکسی‌‌‌های برقی به سازمان تاکسیرانی تهران، ‌‌‌ نوسازی تاکسی‌‌‌های فرسوده با کرمان موتور رسما آغاز شد.
  • نمایشگاه صنعت مالی در ابتدای دولت جدید

    به گزارش دنیای اقتصاد، نخستین نشست شورای سیاستگذاری شانزدهمین رویداد بین‌المللی صنعت مالی ایران با حضور نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، بیمه مرکزی، بانک مرکزی و معاونت فناوری ریاست جمهوری به میزبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.
  • اثر نمایشگاه‌ها بر رشد صنعت

    مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب گفت: هر مقدار که بتوانیم عدد ۱۷۰ عنوان موضوعی نمایشگاه‌‌‌های کشور را به‌هزار موضوعی که اصناف و انجمن‌‌‌های مختلف و... متولی آن هستند؛ نزدیک‌‌‌ کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که رشد و ارتقا رخ دهد. نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی بتن آماده ، قطعات بتنی و صنایع وابسته ایران که در تاریخ ۲۹ خرداد تا ۱ تیر ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد؛ با حضور عباس تقدسی‌‌‌نژاد مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب، محمد حلاجیان مدیر شرکت فرجاد تجارت، محرم کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌‌‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی، مدنی نایب‌رئیس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن‌‌‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن و قطعات بتنی، سایر مدیران حوزه قطعات بتنی و ساخت‌‌‌وساز و اصحاب رسانه برگزار شد. عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب در این نشست مطرح کرد: در کشور سالانه قریب به ۱۷۰ موضوع نمایشگاهی برگزار می‌‌‌کنیم. از نظر تعداد نمایشگاه‌های بسیاری برگزار می‌شود اما از لحاظ موضوع محور موضوعات محدود است. وی افزود: هر مقدار که بتوانیم عدد ۱۷۰ را به‌هزار موضوعی که اصناف و انجمن‌‌‌های مختلف و... متولی آن هستند نزدیک‌‌‌کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که رشد و ارتقا رخ دهد.
  • فرصت‌‌‌های از دست‌رفته حمل‌ونقل ریلی

    سیدطه‏‏‌حسین مدنی/ رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند
    حمل‌ونقل یکی از بخش‌‌‌های مهم اقتصاد است که به اذعان برخی کارشناسان، به همراه مسکن حدود ۸۰‌درصد گردش مالی کشورها را به خود اختصاص داده است. جدا از اهمیت کلی این بخش از اقتصاد، تمرکز بر شکل و نوع حمل‌ونقل از جمله ریلی یا جاده‌‌‌ای و توجه به مزایا و معایب آنها هم بسیار مهم است.
  • آیا xAI ماسک می‌تواند OpenAI را کنار بزند؟

    در عرصه هوش مصنوعی هر روز اتفاقات جدیدی می‌‌‌افتد. در چند هفته اخیر، شرکت ابری هوش مصنوعی «کورویو» (CoreWeave) و استارت‌آپ هوش مصنوعی فرانسوی H مبالغ زیادی به جیب زده‌‌‌اند. اما روز ۲۶ مه باز هم نوبت ایلان ماسک بود. استارت‌آپ این میلیاردر حوزه تکنولوژی xAI نام گرفته و اعلام شد که با ۶ میلیارد دلار تامین سرمایه، ارزش کلی آن به ۲۴ میلیارد دلار رسیده است. سرمایه‌‌‌گذارانش هم عبارتند از چند غول سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر در سیلیکون ولی و یک صندوق سرمایه‌‌‌گذاری مرتبط با خاندان سلطنتی عربستان. این پشتوانه محکم، xAI را از نظر مالی در موقعیت خوبی برای رقابت با مدل‌سازانی مثل OpenAI، خالق چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی و همچنین شرکت «آنتروپیک» قرار می‌‌‌دهد. آیا ماسک می‌تواند با این سوپراستارها رقابت کند؟
  • عملیات نجات شرکت ورشکسته

    هیچ قانون کلی برای موفقیت شرکت‌ها وجود ندارد. گاه استراتژی‌‌‌های کاملا متضاد در دو شرکت رقیب، نتیجه‌‌‌ای مشابه می‌دهند. اما آنچه قطعا اهمیت دارد، حفظ توازن و تعادل در کسب و کار است. در شماره‌‌‌های پیش، داستان یک شرکت آمریکایی خدمات دیالیز به نام هلدینگ مراقبت‌‌‌های کلیوی توتال (Total Renal Care Holdings) را شرح دادیم که در آستانه ورشکستگی بود. مدیرعامل بلندپرواز آنها، ویکتور چلتیل به دنبال سلطه سریع بر بازار، چنان بر تعداد واحدهای عملیاتی افزود که دیگر امکان مدیریت آنها وجود نداشت. در این شرایط، چلتیل اخراج شد و عملیات نجات شرکت با مدیرعامل جدیدی به نام کنت تیری کلید خورد.
  • راهکار رونق وام کم بهره

    به تازگی پژوهشکده پولی و بانکی گزارشی منتشر کرده که درآن به موضوع وضعیت قرض‌الحسنه در کشور پرداخته و راهکارهایی را برای تقویت این موضوع ارائه کرده است. تسهیلات قرض‌الحسنه معمولا یکی از اصلی‌‌‌ترین منابع تامین مالی برای خانوارها در کشور، به دلیل نرخ بهره کم آن، محسوب می‌‌‌شوند. از طرف دیگر هم منابع قرض‌الحسنه در بانک‌ها به دلیل صفر بودن نرخ سپرده، یکی از سالم‌‌‌ترین منابع محسوب می‌‌‌شوند. در نتیجه گسترش و تقویت آن می‌تواند به بهبود شرایط خانوارها و همین‌طور بانک‌ها منجر شود.
  • رقابت شانه به شانه بانک‌‌‌های خارجی برای جذب بیشتر مشتریان در ترکیه

    چابک آنلاین: تاریخچه بانکداری در ترکیه قدمتی دیرینه دارد اما در سال ۱۸۴۸ اولین بانک دولتی ترکیه به نام «دولت عثمانی بانکاسی» تاسیس شد. سال ۱۸۶۳ نیز صندوق خیرخواه با هدف کمک به کشاورزان در این کشور تاسیس شد. این صندوق در سال ۱۸۸۸ تبدیل به بانک زراعت شد که این بانک به عنوان مدرن‌ترین بانک ترکیه شناخته می‌شود. بانک مرکزی ترکیه در سال ۱۹۲۴ تاسیس شد که تاسیس این بانک در دهه ۱۹۳۰ منجر به اصلاحات بانکی گسترده برای افزایش ثبات و کارآیی سیستم بانکی شد.
  • پرداخت ۲۰۰ همت تسهیلات به بخش کشاورزی در ۱۴۰۲

    مهر: سرپرست بانک کشاورزی گفت: تسهیلات بخش کشاورزی در سال گذشته ۲۰۰ همت بود و پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تسهیلات افزایش پیدا کند. وهب متقی‌نیا، سرپرست بانک کشاورزی در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران آگروفود، بزرگ‌ترین رویداد تجاری در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی، ماشین‌‌‌آلات و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران گفت: هفته گذشته مرحله سوم مطالبات گندم‌کاران به مبلغ ۳۰.۳ همت پرداخت شد. او افزود: هر زمان منابع مالی مورد نظر تامین و به بانک واریز شود، به طور میانگین ۱.۵ روز بعد پول به حساب گندم‌کاران پرداخت می‌شود. سرپرست بانک کشاورزی در ادامه با اشاره به تسهیلات بخش کشاورزی اعلام کرد: تسهیلات پرداخت‌شده در سال گذشته ۲۰۰ همت بود و پیش‌بینی می‌شود امسال تسهیلات افزایش پیدا کند.
  • «چکنو»؛ وثیقه تسهیلات خرد شد

    مهر: «چکنو» بانک صادرات ایران (نخستین چک امن دیجیتال) به عنوان وثیقه تسهیلات خرد پذیرفته می‌شود.به گزارش روابط‌‌‌عمومی بانک صادرات ایران، این بانک با هدف تسهیل کار مردم در ارائه تسهیلات، الکترونیکی شدن خدمات بانکی، توسعه استفاده از چک امن دیجیتال و ارتقای امنیت و سرعت در مبادلات پولی و بانکی، امکان‌پذیرش چکنو به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات خرد تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان را فراهم کرد.
  • بررسی عملکرد بانک رفاه در دیوان محاسبات کشور

    ایلنا: در ادامه سلسله نشست‌های بررسی عملکرد شرکت‌های بزرگ دولتی در دیوان محاسبات کشور این بار عملکرد بانک رفاه کارگران مورد رسیدگی قرار گرفت. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، در این نشست سیداحمدرضا دستغیب به اهداف این نهاد نظارتی در برگزاری مستمر جلسات بررسی عملکرد شرکت‌های دولتی پرداخت و اظهار کرد: این نشست‌‌‌های تخصصی و کارشناسانه، دستاوردهای خوبی به همراه داشته و در ماه‌‌‌های اخیر شاهد رفع مشکلات برخی از شرکت‌ها بوده‌‌‌ایم. او با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در بانک رفاه کارگران اظهار کرد: این بانک روند رو به رشدی را در پیش گرفته و امیدواریم در سنوات آینده نیز شاهد ارائه خدمات گسترده‌تری به کشور باشیم.
  • چند ضامن برای تسهیلات ازدواج لازم است؟

    بازار: دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفت: متقاضیان برخوردهای سلیقه‌‌ای و خارج از ضوابط قانونی در بحث ضامن تسهیلات تکلیفی را می‌توانند گزارش دهند.محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفت: پرداخت تسهیلات تکلیفی ازدواج، فرزندآوری و... که در قانون هم به آن اشاره شده مورد تاکید بانک مرکزی قرار گرفته و تاکید شده که برای پرداخت این نوع تسهیلات یک ضامن کافی است.
  • فرصت تجاری تغییرات اقلیمی

    بیش از نیمی از مشاغل هنوز فرصت تجاری ایجاد‌‌شده توسط تغییرات آب‌‌و‌‌هوایی را درک نکرده‌‌اند.
  • الفبای تغییر صنعت بسته‌بندی

    آیا باندینگ می‌تواند جایگزین مناسبی برای برچسب‌‌‌زدن و تکنیک‌‌‌های بسته‌‌‌بندی سنتی منابع فشرده باشد، و از چه جهاتی کارآمدتر از گزینه‌‌‌های سنتی است؟

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر