شماره روزنامه ۶۰۲۶
|

  • جایگزینی زمین اجاره‌ای به‌جای واردات

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: بیش از ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد و حدود ۸۵‌درصد از آب شیرین کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود. این آماری است که سایت دولت شش ماه پیش در گزارشی اعلام کرد. کارشناسان معتقدند یکی از آسیب‌های جدی در کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون تلاش برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به محدودیت‌های منابع آبی بوده که این سیاست هنوز ادامه دارد.
  • خرید تضمینی گندم به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتن رسید

    دنیای‌اقتصاد‌: از ابتدای فصل برداشت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتن گندم با ارزش حدود ۵۴‌هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اعلام این خبر گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتن گندم با ارزش حدود ۵ همت از کشاورزان ۱۸ استان کشور خریداری شده که به سبب تاخیر در برداشت ناشی از شرایط جوی و بارش، با مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد. به گفته عطاءالله هاشمی، به‌رغم وعده‌‌‌های مکرر مسوولان مبنی بر پرداخت بخش اعظم مطالبات گندم‌کاران، حدود ۵۶ همت کشاورزان طلبکار هستند و به جز ۲.۳ همت پرداختی، ریالی به حساب گندم‌کاران واریز نشده است.
  • ارزآوری صادرات شیرخشک به ۲۵۰ میلیون دلار رسید

    دنیای‌اقتصاد: بنابر آمار سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار شیرخشک به بازار‌‌‌های هدف صادر شده است. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی با اعلام این خبر گفت: بنابر آمار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۲۰‌هزار تن شیرخشک تولید شد، در حالی که ۷ تا ۸‌هزار تن در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیاوش سلیمی از دپوی ۵۰‌هزار تن شیرخشک در کارخانه‌ها خبر داد و گفت: صادرات شیرخشک با کندی در حال انجام است که با اصلاح ارزش پایه صادرات به‌دنبال توسعه صادرات هستیم. سلیمی ادامه داد: با اصلاح ارزش پایه صادراتی و توسعه صادرات امکان کاهش دپوی شیرخشک مانده در کارخانه‌ها و بهبود شرایط نقدینگی و پرداخت مطالبات دامداران وجود دارد. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: بنابر آمار صادرات شیرخشک سالانه ۲۵۰ میلیون دلار ارزآوری دارد که با احتساب کره و شیرخشک به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد.
  • بیش از ۵۰‌درصد پرورش‌دهندگان‌‌‌ قارچ واحدهای کوچک‌مقیاس هستند

    دنیای‌اقتصاد: بنابر آمار ۲‌هزار و ۷۰۰ واحد پرورش قارچ در سطح کشور دارای پروانه هستند. بر اساس این گزارش رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ با اعلام این خبر گفت: بنابر آمار ۲‌هزار و ۷۰۰ واحد پرورش قارچ دارای پروانه هستند که بخشی از آن دارای مجوز نظام صنفی، بخشی مجوز وزارت جهاد و مهندسی کشاورزی هستند که بیش از ۵۰‌درصد سنتی و واحدهای کوچک هستند. به گفته مهدی رجبی، امسال ۱۰ تا ۱۵ واحد پرورش قارچ مدرن به چرخه تولید اضافه می‌شوند که براین اساس تولید۱۰ هزارتن افزایش می‌یابد. برآوردها حاکی از آن است که تولید قارچ تا پایان سال به ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزارتن برسد. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ از توزیع روزانه ۵۰ تا ۶۰ تن قارچ در تهران خبر داد و گفت: با ورود به فصل گرما، تولید قارچ ۱۰ تا ۱۵‌درصد کاهش می‌یابد.
  • برخورد جدی با متخلفان در حوزه تقلبات مواد غذایی

    دنیای اقتصاد: سرپرست اداره‌‌‌کل امور فرآورده‌‌‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از تشدید نظارت‌‌‌های پسینی در زمینه رصد و پایش سلامت غذا، برنامه پایش شاخص‌های ایمنی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی در سراسر کشور خبر داد. عبدالعظیم بهفر در این باره اظهار کرد: نظارت پسینی در راستای رهنمودهای رئیس جمهور شهید، به‌طور هدفمند با رویکرد شناسایی تقلبات و عدم‌رعایت مقررات بهداشتی از جمله فرمولاسیون و برچسب‌گذاری سازمان غذا و دارو از سوی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور به جدیت تداوم خواهد داشت. وی همچنین از برخورد با متخلفان در حوزه تقلبات و عدم‌رعایت ضوابط بر اساس قانون، خبر داد.
  • عبور صنایع غذایی از آستانه تحمل

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: به گفته فعالان صنعت غذایی طی سال‌های اخیر به دنبال افزایش نرخ ارز، سرمایه در گردش واحدها ۵ تا ۶ برابر شده و در این میان از طرف دولت کمک‌های لازم صورت نپذیرفت و البته امکان تامین سرمایه در گردش با شرایط جدید برای تولیدکنندگان وجود نداشت. در حقیقت کمبود نقدینگی تقریبا در همه بخش‌‌‌های صنعت غذا احساس شد.
  • آرد‌شویی؛ شگرد نانوایی‌های متخلف با دو سر سود

    دنیای‌اقتصاد: شاهد هستیم که برخی نانوایی‌‌‌ها علاوه بر استفاده از کارت‌خوان‌‌‌های عادی، تعداد نان مورد نظر مشتری را در کارت‌خوان هوشمند دو برابر ثبت می‌کنند و به این ترتیب هم مبلغ بیشتری از مشتری دریافت می‌شود و هم سهمیه آرد بیشتر از دولت تا در بازار آزاد به فروش برسانند. پیش از این در خصوص طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان بحث‌‌‌های متعددی مطرح شده بود. یکی از مهم‌ترین ابهاماتی که در این زمینه وجود داشت نحوه شناسایی و برخورد با موارد تخلف بود.
  • ارز وارداتی انواع شکر از تالار دوم تامین می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: امسال ارز ترجیحی برای واردات شکر تخصیص نمی‌یابد و ارز این محصول از محل ارز نیمایی تامین خواهد شد. معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر تایید کرد‌: تامین ارز وارداتی انواع شکر از تالار دوم انجام خواهد گرفت. «احمد خانی‌نوذری»، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال‌جاری پرداخت ارز ترجیحی منوط به درج این کالا در فهرست مصوبه هیات وزیران است و کالاهایی که در این فهرست هستند امکان دریافت ارز ترجیحی را دارند.
  • رد پای کارتل‌های بزرگ در قاچاق گسترده آدامس

    دنیای‌اقتصاد: متاسفانه برخی شرکت‌ها و کارتل‌‌‌های بزرگ به‌‌‌صورت قاچاق و در حجم زیاد اقدام به واردات آدامس می‌کنند. دبیر انجمن شیرینی و شکلات با بیان این مطالب و بیان اینکه واردات آدامس به کشور ممنوع است، گفت: اطلاعات زیادی از چگونگی قاچاق آدامس در اختیار داریم که آن را به نهادهای مختلف مسوول با مستندات انعکاس داده‌ایم اما متاسفانه از پیگیری‌‌‌های ما نتیجه‌‌‌ای حاصل نشده است و روند قاچاق آدامس همچنان ادامه دارد.
  • چالش‌های تولید صنعتی نان

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: «نان در کشور ما هنوز صنعتی نشده است» این جمله، برگرفته از نظرات تعداد کثیری از فعالان این عرصه است؛ هرچند که بنا بود تا پایان برنامه پنجم توسعه ۴۰درصد نان کشور به روش صنعتی تولید شود، اما تا به امروز این رقم در کل کشور از ۱۲درصد تجاوز نکرده است. به گفته این فعالان مسوولان به‌عنوان متولی اصلی در امر فرهنگ‌سازی مقصر هستند. این عده اعتقاد دارند در گذشته با وجود آسیاب‌های آبی و بادی و نانوایی‌های سنتی، کل فرآیند تولید نان به شیوه سنتی و به دور از هرگونه تکنولوژی انجام می‌شد؛ اما امروز با وجود کارخانه‌های مدرن و تولید صنعتی آرد همچنان در نانوایی‌ها به شیوه سنتی پخت می‌شود.
  • قیمت‌‌‌‌گذاری دستوری؛ سراب تولید

    میر‌اسلام تیموری/رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی
    در قیمت‌گذاری دستوری آنچه ملاک است اطلاعات پیشینی شرکت‌هاست در حالی که قیمت تمام شده یک کالا برمبنای واقعیت‌های زمان تولید آن محاسبه می‌شود. تحولات اقتصادی و افزایش هزینه‌ها بالاخص در اقتصاد ایران در مقاطع مختلف سال رخ می‌دهد ولی قیمت محصولات یک بار در ابتدای سال و البته با تاخیر تعیین می‌شود. مواردی از جمله افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های مختلف که طی سال دیده نشده است، آن حداقل سود را نیز می‌بلعد ولی چون قیمت تعیین شده است هیچ نهاد و سازمانی خود را مسوول و پاسخگو در مقابل زیان و عدم‌النفع تولیدکننده نمی‌بیند!
  • نظارت سختگیرانه سازمان غذا و دارو بر واحدهای تولیدی غذایی و آشامیدنی

    سرپرست اداره کل امور فرآورده‌‌‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از نظارت سختگیرانه این سازمان بر واحدهای تولیدی غذایی و آشامیدنی به منظور اطمینان از رعایت کامل ضوابط و دستورالعمل‌ها سخن گفت. به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو؛ عبدالعظیم بهفر با اشاره به اقدامات قانونی سازمان غذا و دارو در حوزه نظارت بر محصولات غذایی، اظهار کرد: نظارت‌‌‌های این سازمان ‌بر واحدهای تولیدی غذایی و آشامیدنی و محموله‌‌‌های وارداتی اعم از ماده اولیه و فرآورده نهایی بادقت دنبال می‌شود. وی افزود: طی سال گذشته به ۴۸۸۴ مورد شکایت در حوزه فرآورده‌‌‌های غذایی رسیدگی شده بود و از مجموع نظارت‌های صورت گرفته در این حوزه حدود ۵۱۰۰ مورد از واحدهای متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند. سرپرست اداره کل امور فرآورده‌‌‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بر اساس نظارت‌‌‌های سازمان غذا و دارو ۲۶۶ واحد تولیدی غیرمجاز در سال گذشته شناسایی و بیش از ۱۷۰‌هزار قلم کالای قاچاق کشف شد.
  • افزایش عرضه شیرخشک آپتامیل ۳

    روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: شیرخشک آپتامیل ۳ به دلیل ارتقای کیفیت آن با دشواری دسترسی روبه‌رو شده بود، توسط شرکت تولیدکننده نه تنها در دسترس است بلکه به قدر کافی ذخیره شده است. به گزارش ایفدانا، روابط عمومی سازمان غذا و دارو با اعلام این مطلب آورد: مراجعه‌کنندگان از روز شنبه با مراجعه به داروخانه‌ها به سهولت می‌توانند آن را تهیه کنند. روابط عمومی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه با پیگیری‌های مستمر اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل هیچ نوع عدم‌دسترسی در مورد شیرخشک‌‌‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: والدین می‌توانند با خیال آسوده محصول جدید شرکت آپتامیل ۳ را تهیه و مصرف کنند.
  • عوارض مصرف بی‌رویه مکمل‌‌‌ها

    سرپرست دفتر نظارت و پایش محصولات سلامت محور سازمان غذا و دارو درمورد عوارض مصرف بی‌رویه مکمل‌ها هشدار داد. زهرا جهانگرد اظهار کرد: باتوجه ‌‌‌به نیاز بدن به ریزمغذی‌ها و با نگاهی به سبد غذایی خانوار و کاهش سرانه مصرف برخی از اقلام حاوی ریزمغذی‌ها، تجویز به‌‌‌صورت شکل دارویی فرآورده مکمل از سوی متخصصان مرتبط صورت می‌گیرد. وی افزود: تجویز مکمل‌ها بر مبنای بار بیماری‌ها و گزارش آزمون‌های کلینیکی و پاراکلینیکی قابل‌‌‌پیش‌بینی است. سرپرست دفتر نظارت و پایش محصولات سلامت محور سازمان غذا و دارو با اشاره به ترویج مصرف بی‌رویه مکمل‌ها از روش‌های تبلیغاتی مختلف در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و بسترهای دیگر، تصریح کرد: در برخی از موارد و با توجه به نگاه انتفاعی و اقتصادی شرکت تولیدکننده به بازار رقابتی مصرف، القای مصرف غیرقابل‌‌‌اجتناب به نظر می‌رسد.
  • قیمت‌گذاری دستوری؛ چالش بزرگ تولیدکنندگان

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: اقتصاد ایران در نیم‌قرن اخیر همواره در گیر و دار مفهومی ‌‌‌به نام «قیمت‌گذاری دستوری» بوده است. گرچه این مفهوم در دوره‌‌‌های مختلف و با ادبیات گوناگون از جمله قیمت‌های تکلیفی، قیمت‌های توافقی و قیمت‌های عادلانه بیان شده است ولی در این نیم قرن اخیر و در هر شرایطی اعم از اینکه اوضاع اقتصادی در بهترین شرایط بوده یا اینکه به دلایل مختلف از جمله تحریم و جنگ، اوضاع اقتصادی نابسامان بوده است؛ این مفهوم از صحنه اقتصاد کشور بیرون نرفته است. نکته مهم اینکه این موضوع در اوایل دهه ۵۰ و در اوج درآمد‌‌‌های نفتی کشور مطرح شد و پای بازرسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌‌‌ای را برای کنترل قیمت‌ها به عرصه اقتصاد گشود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر