شماره روزنامه ۶۰۱۷
|

  • رشد اردیبهشتی اکران

    دنیای اقتصاد: بعد از پنج روز عزای عمومی به‌مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش، از دیروز چراغ سینماها با نمایش فیلم‌های کمدی و غیرکمدی روشن شد. ابتدا تصور می‌شد که دست‌کم اکران فیلم‌های کمدی از دوشنبه هفتم خردادماه آغاز شود اما از صبح دیروز سایت‌های عرضه بلیت سینماها، امکان رزرو سالن‌ها برای تماشای فیلم‌های کمدی و غیرکمدی را فراهم کرده‌اند و فروش بلیت‌ها به روال عادی خود بازگشت.گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد که تا پیش از ظهر دیروز، دست‌کم ۵هزار و ۵۰۴ مخاطب در ۱۰۰۹ سانس برای تماشای فیلم در اولین روز بازگشایی سینماها بلیت خریده‌اند و استقبال مخاطبان روندی فزاینده دارد.
  • جبهه‌گیری کن لوچ مقابل جشنواره اسرائیلی

    دنیای اقتصاد: سینما فونیکس لندن که یکی از قدیمی‌ترین سینماهای بریتانیاست، میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم «Seret» شده است که با حمایت اسرائیل برگزار می‌شود اما گروه‌های هم‌بستگی طرفدار فلسطین و همچنین گروهی از کارکنان و مدیران این سینما، خواستار عدم برگزاری این رویداد سینمایی به دلیل ارتباط جشنواره با وزارت فرهنگ اسرائیل و سفارت اسرائیل در بریتانیا شده‌اند. ساختمان این سینما که در شمال لندن واقع شده اخیرا با گرافیتی قرمزی که روی آن نوشته شده «به شست‌وشوی هنری نه بگو» پوشیده شده و انتظار می‌رود تظاهرات و اعتراضات ضد‌اسرائیلی مقابل آن برگزار شود. کن لوچ و مایک لی، دو کارگردان سرشناس بریتانیایی، هر دو به طور مستقل در گفت‌وگو با گاردین تایید کردند در پی برگزاری این جشنواره از سمت خود به عنوان حامیان سینما فونیکس استعفا داده‌اند.
  • ترجمه شعرهای شمس لنگرودی به فرانسوی

    دنیای اقتصاد: ترجمه فرانسوی مجموعه‌ای از اشعار محمد شمس لنگرودی با ترجمه فریده روا در فرانسه منتشر شد. انتشارات اِرِس که ناشر شعرهای شمس لنگرودی است، در معرفی این کتاب نوشته است: شمس لنگرودی یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های معاصر ادبیات ایران است. او در شهری در کنار دریای خزر متولد شده و در حال حاضر در تهران زندگی می‌کند. از او تاکنون ۲۷ مجموعه شعر و دو رمان و چندین کتاب تحقیق منتشر شده که از جمله کتابی پیرامون تاریخ شعر مدرن است. در پایان ناشر اضافه می‌کند که تا‌کنون ۶۵ کتاب شعر از همه زبان‌ها به چاپ رسانده است و در نظر دارد که در آخر ماه مه امسال سه کتاب شعر دیگر به کتاب‌فروشی‌ها عرضه کند: اشعار شمس لنگرودی از ایران، اشعار فرناندو پسوای پرتغالی، و اشعار سانتانای ژاپنی.انتشارات اِرِس در سال ۱۹۸۰ تاسیس شده و ناشر تخصصی کتاب‌های علوم انسانی با موضوعات حقوق، آموزش، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی است. در سال ۲۰۰۸ بخش پو و پسی (شعر و روان‌شناسی) به آن اضافه شده که به چاپ شعر اختصاص دارد. تاکنون ۶۵ کتاب شعر در این بخش چاپ شده؛ اشعاری از همه زبان‌ها، همه‌دوره‌ها و هر سبکی. مشخصه این بخش چاپ شعر کوتاه و دوزبانه است.
  • اقدام قضایی ترامپ علیه کارگردان ایرانی

    ایسنا: وکلای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، با ارسال نامه توقیف و انصراف به تهیه‌کنندگان فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی، در تلاش برای جلوگیری از اکران این فیلم در ایالات متحده هستند.این اقدام قضایی تیم حقوقی ترامپ در پی اولین نمایش جهانی فیلم «کارآموز» در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن صورت گرفته است. فیلم «کارآموز» که در آن سباستین استن در نقش ترامپ بازی می‌کند در حالی در کن رونمایی شده که پیش از آغاز نمایش با پیامی مبنی بر سلب مسوولیت و تخیلی بودن وقایع همراه بوده است.
  • غروب ابدی مترجم جوان

    دنیای اقتصاد: نیلوفر امرایی، مترجم و روزنامه‌نگار، در ۳۶سالگی درگذشت. او دچار بیماری زمینه‌ای بود و دیروز صبح به دلیل افت شدید قند از دنیا رفت. این مترجم درطول دوران فعالیتش بیشتر روی حوزه کودک و نوجوان تمرکز داشت و در این زمینه آثار زیادی از او منتشر شده است. نیلوفر امرایی فرزند اسدالله امرایی، مترجم و نویسنده نامدار، بود و فوتش با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. او با انتشارات «دنیای اقتصاد» نیز همکاری داشت. در ادامه برخی آثار این مترجم جوان را به بهانه غروب ابدی‌اش معرفی کرده‌ایم.
  • بزرگداشت احمد عربانی در شب‌های بخارا

    دنیای اقتصاد: آیین رونمایی و جشن امضای کتاب مجموعه آثار کارتون و کاریکاتور احمد عربانی در قالب سلسله شب‌های بخارا با عنوان «شب احمد عربانی» امروز یکشنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.در این مراسم یونس شکرخواه، علی دهباشی، مجید کاشانی، اردشیر رستمی، هادی حیدری و نادره رضایی و درباره آثار این هنرمند سخنرانی خواهند کرد.همچنین در این مراسم از کتاب مجموعه آثار کارتون و کاریکاتور احمد عربانی با عنوان «کتاب عربانی» که به کوشش هادی حیدری و توسط نشر مُدام منتشر شده است، رونمایی می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در «شب احمد عربانی» می‌توانند ساعت ۱۷ به تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان نجات‌اللهی، چهارراه ورشو، تالار فردوسی مراجعه کنند.
  • نمایش مستندی درباره پدر ویراستاری نوین ایران

    دنیای اقتصاد: مستند «سبز بن‌دار» به کارگردانی منوچهر مشیری درباره‌ زندگی استاد احمد سمیعی گیلانی مترجم و نویسنده ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی سه‌شنبه ۸ خرداد در موزه سینما به نمایش در‌می‌آید. در این برنامه منوچهر مشیری، پدرام اکبری، دکتر الوند بهادری و مهرداد فراهانی حضور دارند و درباره این مستند صحبت خواهند کرد. تصویربرداری این مستند که در ابتدای شیوع بیماری کرونا متوقف شده بود پس از وقفه دو‌ساله در شهرهای تهران و رشت به پایان رسید. زنده‌یاد احمد سمیعی گیلانی که به پدر ویراستاری نوین ایران نیز معروف بود، یکی از مفاخر حوزه ادبیات ایران به‌شمار می‌رفت که آثار تالیفی و ترجمه‌ای زیادی از او به جا مانده است. این پژوهشگر دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ درگذشت. علاقه‌مندان برای تماشای این مستند می‌توانند ساعت ۱۷ به سالن فردوس موزه سینما مراجعه کنند.
  • ترکش‌های AI بر صنعت انیمیشن

    دنیای اقتصاد: کمتر از یک هفته از گزارش «دنیای اقتصاد» درباره تکلیف ناممکن برنامه هفتم توسعه برای تولید ۷۳۰۰ ساعت انیمیشن گذشته و حالا خبرها از تعدیل نیروی گسترده در بزرگ‌ترین کمپانی انیمیشن‌سازی جهان به گوش می‌رسد. استودیوی پیکسار که اوایل سال ۲۰۰۶میلادی رسما با دیزنی ادغام شد، تصمیم گرفته به‌زودی ۱۴درصد از کارمندانش را اخراج کند. این درحالی است که سال پیش نیز دیزنی-پیکسار در دو نوبت ۸ و ۱۰درصد از کارکنانش را تعدیل کرده بود. افزون بر این در دوران کرونا نیز همین کمپانی تعدادی از نیروهای انسانی‌اش را اخراج کرده بود. فعالیت استودیوی عظیم پیکسار از این پس با تنها ۱۱۲۵ نفر ادامه پیدا خواهد کرد. اما اخراج بیش از ۳۰۰ نفر در کمتر از دو سال چه دلیلی دارد؟
  • حمایت کیت بلانشت از مردم فلسطین با لباس ویژه

    مهر: پیامی که کیت بلانشت با حضور خود روی فرش قرمز کن آورد، روشن و واضح بود. وی با لباسی روی فرش قرمز ظاهر شد که ابتدا شبیه یک لباس مشکی ساده به نظر می‌رسید. اما وقتی بلانشت حرکت کرد، پشت لباس که سفید به نظر می‌رسید، دیده شد و او دامن پشت لباسش را کمی بلند کرد تا نشان دهد دارای آستری سبز است که روی فرش قرمزی که پس زمینه این رنگ‌ها بود، کاملا تداعی‌کننده پرچم فلسطین شد و این امر تداعی شد که بلانشت برای ادای احترام به پرچم فلسطین این رنگ‌ها را انتخاب کرده است.
  • «مافیای قجری» روی صحنه عمارت ارغوان

    دنیای اقتصاد: نمایش «مافیای قجری» به کارگردانی فاطیما جودکی از دوشنبه ۷ خرداد در عمارت ارغوان روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: بازی از آنجا آغاز می‌شود که مافیای قجری تصمیم خود را عملی کرده و شهر در تب‌وتاب است. سادگی شهر! ... هر کدام در پی حذف دیگری ... یا یک طرف یا بی‌طرف. برنده‌ بازی کیست؟ اولین بازی مافیا و شهروند به زبان تئاتری در دوران قاجار...!» مجتبی طباطبایی، مهران باقری، فهیمه معین، نغمه آقازاده، رضا شفایی، مرضیه گل‌محمدی، محمدحسن هاشمی، علی کاظم‌پور، محمدرضا نصیری، زهرا شجاعی و فاطیما جودکی در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند. نادر خسروی دراماتورژ و مشاور کارگردان این اثر نمایشی است. نمایش «مافیای قجری» به نویسندگی نیکو جودکی هرشب ساعت ۲۱:۱۵ در سالن شماره ۱ عمارت ارغوان به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، بعد از چهار‌راه رازی، بن‌بست زیبا، روی صحنه می‌رود.
  • اهدای بوکر بین‌المللی به نویسنده آلمانی

    دنیای اقتصاد: «کایروس» نوشته جنی ارپنبک، ترجمه‌شده از آلمانی توسط مایکل هافمن، به عنوان برنده جایزه بوکر بین‌المللی ۲۰۲۴ انتخاب شد. به این ترتیب ارپنبک به نخستین نویسنده آلمانی و هافمن به نخستین مترجم مرد برنده این جایزه ادبی تبدیل شدند. جایزه ۵۰هزار پوندی بوکر بین‌المللی به طور مساوی بین این نویسنده و مترجم تقسیم خواهد شد. «کایروس» روایتگر رابطه‌ای است که در جریان فروپاشی آلمان شرقی شکل گرفته است. «کایروس» چهارمین رمان ارپنبک به شمار می‌رود. دومین رمان او که با عنوان «پایان روزها» منتشر شد در سال ۲۰۱۵ به عنوان برنده جایزه «داستان خارجی مستقل» انتخاب شد. «برو، رفت، رفته است» که به عنوان سومین رمان او منتشر شد نیز در سال ۲۰۱۸ به فهرست نامزدهای اولیه بوکر بین‌المللی راه یافت. ارپنبک و هافمن در جریان مراسمی که در «تیت مدرن» واقع در لندن برگزار شد به عنوان برگزیدگان امسال معرفی شدند.
  • اصغر فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد

    دنیای اقتصاد: هیات داوران جشنواره ترایبکا ۲۰۲۴ با ترکیبی از چهره‌های مشهور معرفی شدند. امسال، دیوید او. راسل، سلما بلر، اصغر فرهادی، کیم کاترال و فرانچسکا اسکورسیزی از جمله چهره‌هایی هستند که در بخش‌های مختلف از جمله فیلم، بازی و داستان‌سرایی صوتی به انتخاب برندگان شرکت‌کنندگان ترایبکا می‌پردازند. فیلم‌ها، پروژه‌ها، فیلم‌سازان، داستان‌نویسان و بازیگران برنده هر بخش در مراسم ویژه جشنواره ترایبکا در ۱۳ ژوئن اعلام می‌شوند.
  • درگذشت سازنده پیشکسوت سازهای ایرانی

    دنیای اقتصاد: فرمان مرادی، سازنده پیشکسوت و برجسته سازهای ایرانی، درگذشت. این هنرمند که زاده پنجم خرداد ۱۳۲۶ در کرمانشاه بود، علاوه بر ساخت و مرمت سازهای مختلف، دستی در نوازندگی سازهای مختلف از جمله‌ سه‌تار، تار و تنبور داشت. او فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۴۹ و در مرکز حفظ و اشاعه‌ موسیقی سنتی آغاز کرد. بعدها سرپرست و مدرس کارگاه سازسازی این مرکز شد. مرادی در ساخت تنبور نیز از راهنمایی‌‌های علمی استاد الهی، نوازنده‌ تنبور، بهره گرفت. او چندین نوع سه‌‌تار، تنبور، کمانچه و تار طبق الگوی اساتید گذشته‌ این سازها یا به صورت ابتکاری می‌‌ساخت.
  • شوک در آسمان فرهنگ

    دنیای اقتصاد: اعلام پنج روز عزای عمومی از سوی مقام معظم رهبری،‌ پس از انتشار خبر شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش در سانحه هوایی و سوگواری عمومی به‌دنبال این فاجعه، تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور در یک هفته آینده تعطیل شد. روز گذشته همزمان با اعلام سوگواری عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور به مدت ۷روز تعطیل است.»
  • راه‌اندازی ۳۰ موزه در استان‌ها

    بیش از دو دهه است که پروژه توسعه موزه ملی و طرح میدان مشق روی زمین مانده است و خبری از اجرایی شدن آن به گوش نمی‌رسد. بودجه و اعتبارات وزارت میراث‌فرهنگی کفاف حفاظت از آثار و بناهای تاریخی را نمی‌دهد و از ۱۲ موزه منطقه‌ای، دو موزه خلیج‌فارس در بوشهر و موزه خراسان به مرحله بهره‌برداری رسیده که آنها هم هنوز به طور کامل تکمیل نشده‌اند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر