شماره روزنامه ۶۰۲۷
|

  • روسیه؛ میانجی جدید ایران و اعراب

    دنیای‌اقتصاد: خبرگزاری‌های داخلی به نقل از محمد جمشیدی مشاور رئیس‌جمهور ایران گزارش دادند که بحرین از طریق روسیه درخواستی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران ارسال کرده است. مقامات بحرینی پیش‌تر گفته بودند که منامه پس از سال‌ها تنش به دنبال بهبود روابط با تهران است.الجزیره نیز ۷ ژوئن در گزارشی نوشت: اظهارنظر جمشیدی روز جمعه پس از چند سیگنال علنی مقامات بحرینی مبنی بر آمادگی برای احیای روابط با ایران پس از سال‌ها تنش بین دو کشور، منتشر شد. جمشیدی گفت: بحرین از طریق روسیه پیامی برای عادی‌سازی روابط با ایران ارسال کرده است.منامه در سال ۲۰۱۶ به دنبال افزایش تنش بین عربستان سعودی و ایران، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. بحرین همچنین ایران را به دست داشتن در تظاهرات ضد دولتی که در سال ۲۰۱۱ این کشور را فرا گرفت، متهم کرده بود. اما عربستان سعودی روابط خود با ایران را به عنوان بخشی از توافقی که سال گذشته با میانجی‌گری چین انجام شد عادی کرد.
  • شهرک‏‏‌غرب به جای زمین ۹۹ساله

    دنیای اقتصاد-هاجر شادمانی: شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مصوبه‌‌‌ای که اواخر پارسال به تصویب رساند، در حالی ضوابط مربوط به طراحی و ساخت مسکن‌‌‌های حمایتی را تعیین کرده که در این مصوبه، یک علامت سوال بزرگ همراه با یک نقص مهم، دیده می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این مصوبه که با عنوان «دستورالعمل عمومی طراحی و ساخت طرح‌‌‌های مسکن حمایتی»، اسفند پارسال به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری رسیده و خرداد ماه امسال به استانداران و شهردار‌‌‌ی‌‌‌ها ابلاغ شد، دربردارنده ضوابطی است که سازندگان مسکن حمایتی در ساخت‌وسازهای مسکونی از سوی دولت و شهرداری‌‌‌ها باید مبنای کار خود قرار دهند.
  • رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران؛ مفید یا مخرب؟

    دنیای اقتصاد-محدثه علیزاده: رفتارهای هیجانی و سرمایه‌گذاری بر پایه احســـاســـــات در بازارهای سهام اصولا مخرب و وحشتناک توصیف می‌شود؛ اما آیا ممکن است گاهی تصمیمات هیجانی مفید باشند؟ وال‌استریت‌ژورنال در یادداشتی با اشاره به پژوهش‌های علوم رفتاری به بررسی این مساله پرداخته است.
  • اجماع واشنگتن هنوز کار می‌کند

    کیوان حسین‌وند: اصلاحات اقتصادی و تجاری از نوع تجسم یافته در اجماع واشنگتن برای دهه‌ها از دایره مد آکادمیک خارج شده‌است، با این حال هنوز مطالعات زیادی وجود ندارد که به‌طور قانع‌کننده‌ای کارآمدی این اصلاحات را رد کند. در این گزارش، با تعریف اصلاحات تاکیدی اجماع واشنگتن به‌عنوان یک جهش گسسته و پایدار در شاخص آزادی اقتصادی و با شناسایی ۴۹مورد اصلاح عمومی در مجموعه کل اصلاحات از ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۵ برای ۱۴۱کشور استفاده می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که میانگین اثر مرتبط با این اصلاحات طی دوره‌های ۵ و ۱۰‌ساله مثبت و قابل‌توجه است.
  • «فیوز ارزی» برق صنایع قطع است

    دنیای اقتصاد-زینب طاری: بازهم تابستان و قصه تکراری قطع برق صنایع پرمصرف؛ صنایعی که قربانی ناترازی صنعت برق شده‌اند و حالا هم قراراست وزارت نیرو مشابه سال گذشته مصرف برقشان را به ساعاتی از شبانه‌روز محدود کند؛ هر چه هست اعمال محدودیت‌های برق عدم‌‌‌النفع‌‌‌های سنگینی برای صنایع بزرگ به همراه دارد و صنایع می‌‌‌کوشند تا با روش‌های مختلف این عدم‌النفع را به حداقل برسانند؛ از مهم‌ترین راهکارها برای صنایع، خرید برق تجدیدپذیر از تابلو سبزها در بورس انرژی است که با ابلاغیه وزارت نیرو استفاده از این برق برخلاف برق فسیلی مشمول اعمال محدودیت‌ها نمی‌شود و از طرفی صنایع پرمصرف با یک اجبار قانونی در استفاده از این برق مواجه هستند؛ به این معنا که بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان باید در سال‌جاری ۲‌درصد برق مصرفی‌شان را از محل منابع تجدیدپذیر تامین کنند؛ بنابراین از یکسو صنایع به برق در پیک مصرف به شدت نیاز دارند و از سوی دیگر اجرا نکردن قانون مذکور جرایم بسیار سنگینی در قبوض به همراه دارد.
  • مسافرت به خانه‌ بدون اینترنت

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: جایی در میانه کوه‌‌‌های زاگرس «خویه» قرار گرفته است؛ روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری و مرکز دهستان میانکوه موگویی! راه رسیدن به خویه ساده نیست، جاده کوهستانی خاکی کوه‌‌‌های متعدد را در زاگرس دور می‌‌‌زند تا در نهایت به خویه برسد. همین ویژگی باعث شده کمتر گردشگری مسیرش به خویه برسد، مگر آنها که به شکل حرفه‌‌‌ای اهل سفر هستند و به دنبال روستاهای کمتر شناخته شده!
  • استفاده پنهانی از هوش مصنوعی

    مترجم: منا اختیاری منبع: forbes
    کارکنان نمی‏‏‌خواهند مدیران بدانند که آنها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ حتی هنگامی‏‏‌که ابزار هوش مصنوعی خود را به محل کار می‏‏‌برند. مدیران عامل زیاد از هوش مصنوعی مولد حرف می‏‏‌زنند و آن را یک تکنولوژی متحول‌کننده می‏‏‌نامند و امیدوارند بهره‏‏‌وری را به‏‏‌شدت افزایش دهد. تنها یک مشکل وجود دارد: بسیاری از کارکنان می‏‏‌ترسند به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی اعتراف کنند؛ چون می‏‏‌ترسند جایگزین‏‏‌پذیر به نظر برسند.
  • زنگ خطر اقتصاد کشاورزی

    ترکیبی از عوامل، زمینه افول رشد بخش کشاورزی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ فراهم کرده است. تغییرات اقلیمی همچون بسیاری از مناطق جهان بخش کشاورزی ایران را طی سال‌های اخیر هدف قرار داده است. در فقدان نظام سیاستگذاری کشاورزی روشن و روزآمد که توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره‌‌‌وری را در این بخش هدف قرار دهد، تولید غذا در همه اشکال آن اعم از باغداری، تولید گوشت و محصولات پروتئینی، دانه‌‌‌های روغنی، کشاورزی و... تحت‌تاثیر قرار گرفته است.
  • جا ماندگان جهان از «سیاست صنعتی»

    دنیای اقتصاد- فاطمه صالحی: سیاست‌های صنعتی جدید، پیچیده و متنوع‌اند و برای اجرا به ظرفیت دولتی بالا نیاز دارند. اما براساس آخرین محاسبه رتبه بوروکراتیک و ظرفیت اجرایی، ایران و خاورمیانه در مرتبه پایینی قرار دارند و زیرساخت اجرای این سیاست‌های جدید در این مناطق فراهم نیست. در نتیجه معمولا چنین سیاست‌هایی به دلیل هزینه‏‏‌های اجرای بالا مورد غفلت واقع می‌شوند. در عصری که گسل‏‏‌های اقتصادی با سرعتی سرسام‏‏‌آور تغییر می‌کنند و ابرقدرت‏‏‌های نوظهور، قواعد بازی را از نو می‏‏‌نویسند، یک عنصر کلیدی در معادله پیچیده توسعه، همچنان در سایه‏‏‌روشن‏‏‌های بحث‏‏‌های علمی و راهروهای قدرت باقی مانده است؛ ظرفیت اجرایی دولت. این واژه برای بسیاری تداعی‏‏‌گر کاغذبازی‏‏‌های بی‏‏‌پایان و میزهای پر از پرونده است، ولی در واقع اینطور نیست؛ ظرفیت اجرایی دولتی می‏‏‌تواند کاتالیزور تحولات عظیم اقتصادی باشد. در این گزارش، به کنکاش در لایه‏‏‌های پنهان این نیروی شکل‏‏‌دهنده به سرنوشت ملت‏‏‌ها می‏‏‌پردازیم.
  • شارژ بازار خودرو با نیم‌سوزها ؟

    دنیای اقتصاد: واردات خودروهای برقی و هیبریدی «کارکرده» در حالی در قالب قانون بودجه امسال ابلاغ شده که هنوز تکلیف ورود خودروهای دست‌دوم بنزینی مشخص نیست و با گذشت حدود یک سال از تصویب قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه آن هنوز ابلاغ نشده است. طبق آنچه در بند ت تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ آمده، واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی مجاز است و وزارت صمت باید ظرف یک ماه آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به هیات وزیران ارسال کند. طبق این قانون که به‌تازگی ابلاغ شده، «در [راستای] اجرای ماده (۹) قانون هوای پاک به منظور کاهش آلایندگی شهرها، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و برقی - بنزینی (هیبریدی) با عمر کمتر از پنج سال، مجاز است».
  • روابط دیجیتال با مشتریان واجب‌تر از نان شب

    مترجم: سیدحسین علوی‌لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com
    امروزه ما شاهد روندی هستیم که شرکت‌ها و کسب‌وکارها را به سمت مشتری‌محوری هر چه بیشتر سوق می‌دهد و نام‌های بزرگ و پرآوازه دنیای کسب‌وکار روز به روز دیجیتال‌تر می‌شوند. «برایان سیلوس» تحلیلگر ارشد دیجیتال و نویسنده و برنده جوایز پرشمار، ضمن معرفی کردن این تغییر و تحولات به‌عنوان آشفتگی جهانی، معتقد است آنچه بیش از هر چیز دیگری در آینده اهمیت دارد این است که بدانیم تکنولوژی‌های جدید قرار است چه بر سر تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها بیاورند؟ قرار است چه فرصت‌هایی از دل این تکنولوژی‌های دگرگون‌کننده بیرون آید و چگونه می‌توان و باید با این تغییر و تحولات سازگاری پیدا کرد و از دل آنها مزیت‌های رقابتی متعددی را استخراج کرد؟
  • بالا گرفتن انتقادات بین‌المللی از اسرائیل

    ارتش اسرائیل در مواجهه با انتقادات بین‌المللی از جنگ و حمله اخیرش به ساختمان مدرسه سازمان ملل که به عنوان پناهگاه در «نصیرات» استفاده می‌‌شد، از عملیات خود کاملا دفاع و ادعا کرد که نیروهایش گروهی متشکل از ۳۰ شبه‌‌نظامی را که از سه کلاس درس به عنوان پایگاه استفاده می‌کردند، هدف قرار داد.
  • کشورهای نوظهور در توریسم ۲۰۲۴

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: شاخص جهانی توسعه سفر و گردشگری ۲۰۲۴ «مجمع جهانی اقتصاد»، از تغییر در وضعیت توسعه این بخش به سمت کشورهای نوظهوری رونمایی کرده که تا چند سال پیش سهم چندانی در اقتصاد توریسم جهان نداشته است. این شاخص از رویش مقاصد گردشگری به معنای کشورهای دارای وزن در رشد اقتصاد جهانی توریسم خبر می‌‌‌دهد که حاصل دو علت مهم تغییرات اقتصادی و ژئوپلیتیک جهان و دیگری محصول تغییر سبک سفر گردشگران در عصر پساکرونا است که به سمت مقاصد کمتر شناخته‌شده و جدید در حال حرکت هستند.
  • جایگزینی زمین اجاره‌ای به‌جای واردات

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: بیش از ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد و حدود ۸۵‌درصد از آب شیرین کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود. این آماری است که سایت دولت شش ماه پیش در گزارشی اعلام کرد. کارشناسان معتقدند یکی از آسیب‌های جدی در کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون تلاش برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به محدودیت‌های منابع آبی بوده که این سیاست هنوز ادامه دارد.
  • تست جهانی سکونت در تهران

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: نهاد مشاوره اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه آکسفورد با عنوان «آکسفورد اکونومیکس» در جدیدترین گزارش خود، ۱۰۰۰ شهر بزرگ یا نامدار از ۱۶۳ کشور را بر اساس شاخص «کیفیت زندگی» مورد سنجش قرار داده است که «درآمد خانوارها، هزینه مسکن، نابرابری اجتماعی، امید به زندگی و سرعت اینترنت» معیار سنجش شهرها در شاخص کیفیت زندگی قرار گرفتند. در این شاخص، شهرهای سوئیس و فرانسه بیشترین سهم را از لحاظ شاخص کیفیت زندگی در جهان به‏‏‌دست آوردند. د‌رمقابل آنچه در این سنجش شهری شاهد بودیم اینکه در بین شهرهای ریز و درشت جهان، «تهران» رتبه ۷۴۵ را در شاخص کیفیت زندگی کسب کرده است که در واقع این امر هشداری به سیاستگذاران شهری درباره اثر مخرب تورم مسکن و اقتصاد بر رفاه و رضایت شهروندان است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر