شماره روزنامه ۶۰۱۷
|

  • وعده توخالی «بیمه دیابتی‌ها»

    مصوبه شورای عالی بیمه و ابلاغیه آن درخصوص «پوشش بیمه نوار تست قند خون»، هنوز اجرایی نشده است و افراد دارای دیابت در تعقیب و جست‌وجوی «داروخانه‌های مجری مصوبه بیمه» هستند. ماه گذشته برای افراد دارای دیابت نوع یک، پیامکی با محتوای «پوشش بیمه خاص» ارسال شد که حکایت از آن داشت که «نوار تست قندخون تحت پوشش بیمه قرار گرفته است». از آنجا که دیابتی‌های نوع یک لازم است در طول روز حداقل ۵ بار قندخون خود را با نوارهای تست چک کنند، با توجه به تعداد نوارهای موجود در هر بسته، مصرف ماهانه هر فرد دیابتی نوع یک، حداقل ۳ بسته نوار تست قند خون است.
  • پنج ضلعی مخل فضای کار

    دنیای اقتصاد: بهبود محیط کسب‌وکار از نظر فعالان اقتصادی در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل قبل از آن یعنی پاییز، به سمت بدتر‌شدن رفته‌است. نکته قابل‌توجه در بررسی شاخص محیط کسب‌وکار به تفکیک مولفه‏‏‏‏‌های پیمایشی و سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف حاکی از آن است که از بین سه اتاق، این شاخص در اتاق بازرگانی، بیشترین تغییر به سمت بدتر‌شدن وضعیت را در فاصله دو فصل داشته‌است، درحالی‌که شاخص کسب‌وکار به‌طور کلی ۰.۵۳‌درصد به سمت بدتر‌شدن وضعیت پیش رفته‌است، این شاخص از نظر فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق بازرگانی، به میزان ۱.۱۵‌درصد در فاصله دو فصل بدتر شده‌است. شاخص محیط کسب‌وکار از نظر فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق اصناف ایران، ۰.۰۹‌درصد به سمت بدتر‌شدن رفته‌است. وضعیت محیط کسب‌وکار از نظر فعالان اقتصادی اتاق تعاون ایران اما‌ به میزان ۱.۶۱‌درصد بهبود داشته‌است.
  • پشت‌صحنه استقبال از برقی‌ها

    دنیای اقتصاد: دومین ثبت‌‌نام خودروهای وارداتی در شرایطی دیروز پایان یافت که برخی خبرها از استقبال زیاد متقاضیان برای خرید وارداتی‌های برقی حکایت دارد. مهلت ثبت‌نام هفت خودروی برقی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای برقی که با تنها شرطِ تعریف حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه ۱۰۰میلیون تومانی در این حساب، ممکن شده بود، دیشب به پایان رسید و برخلاف فروش قبلی برقی‌ها، این بار ظاهرا خبری از تمدید نیست. در این دوره، استقبال از خودروهای برقی یادآور دور اول ثبت‌نام از محصولات وارداتی است.
  • طلای ۳‌هزار دلاری می‌آید؟

    دنیای اقتصاد: به گفته کارشناسان بازارهای جهانی، در روز‌های اخیر شیب کاهشی فلز زرد موقتی بوده و مقامات آمریکایی از پافشاری بر نرخ بهره در سطح ۵.۵ درصدی دست خواهند کشید. دست شستن پاول از ادامه سیاست‌های انقباضی از اواخر سال ۲۰۲۳ واکنش‌های مثبتی را از سوی بازارها به دنبال داشت، اما با انتشار گزارش‌های اقتصادی این کشور، تحلیلگران ادعا کردند که در صورت تداوم رفتار سینوسی تورم، چرخه ضد تورمی بار دیگر به حرکت در می‌آید.
  • قوی‏‏‌ترین منطقه در توریسم جهان

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: پیش‌بینی گردشگری سازمان ملل نشان می‌دهد توریسم بین‌المللی تا پایان سال ۲۰۲۴ نه‌تنها به‌‌‌طور کامل بهبود خواهد یافت، حتی فراتر از سطح پیش از کرونا در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید و خاورمیانه در حال حاضر توانسته مراحل رشد و توسعه گردشگری خود را بیش از همه مناطق جهان طی کند و به‌‌‌عنوان قوی‌‌‌ترین منطقه توریسم جهان عمل کند.
  • راهنمایی برای مدیران میانی جدید

    نویسنده: Gloria St. Martin-Lowry مترجم: منا اختیاری
    ماهیت مدیریت میانی، یعنی درک چشم‏‏‌انداز وسیع‏‏‌تر بخش رهبری ارشد سازمان و تبدیل آن به دستورالعمل قابل اجرایی که اعضای تیم بتوانند از آن استفاده کنند. این کار نیازمند حفظ تعادل ظریفی است که شما می‌توانید با طی مراحلی به آن دست یابید و به مدیر میانی قدرتمندی تبدیل شوید.
  • روایت تاریخی فرار از فقر

    دنیای اقتصاد: فهم چرایی شکست برخی ملت‌ها در مقابل توفیق برخی دیگر در رسیدن به رفاه و تمول، سال‌هاست که یکی از مسائل مورد بررسی محققان و متفکران است و بخش جدایی‌ناپذیر‌ کنکجاوی‌های افراد عادی را تشکیل می‌دهد. راینر زیتلمن، مورخ، جامعه‌شناس، نویسنده و فعال بخش خصوصی است که به واسطه آثار خود در زمینه اقتصادسیاسی شناخته می‌شود. پیش از این او ۲۶جلد کتاب منتشر کرده است. یکی از نکات قابل توجه آثار او تمرکز بر تهیه مستندات تاریخی و تجربی است که موجب شده بیشتر مورد توجه و ارجاع قرار بگیرند. او در تازه‌ترین کتاب خود با نام «چگونه ملت‌ها از فقر فرار می‌کنند: ویتنام، لهستان و خاستگاه‌های رفاه» سراغ این سوال دیرینه رفته و تلاش کرده از نظرگاه خود به این سوال پاسخی درخور بدهد. این کتاب تعادل خوبی میان اعداد مربوط به اقتصاد کلان، روایت‌های افرادی که در آن دوره‌ها زندگی می‌کرده‌اند، ارجاع به ادبیات دانشگاهی و داده‌های نظرسنجی برقرار می‌کند و به زبان‌ ساده، توضیحی درباره آنچه واقعا در این کشورها اتفاق افتاده است، ارائه می‌دهد.
  • دوچرخه‌‌‌‌‌‌های جایگزین «بیدود» آمد

    دنیای‌اقتصاد: دوچرخه‌‌‌های «سفر در شهر» بعداز ۲۲ ماه بار دیگر به معابر تهران برگشتند اما با «برند دیگر» و «رنگ متفاوت» از اولی.
  • ردیابی تراکنش‌ها روی نقشه ایران

    دنیای اقتصاد: گزارش فروردین ماه شاپرک نشان می‌دهد که طی مدت یک‌ماهه فروردین ۱۴۰۳، ارزش حقیقی تراکنش‌‌های شبکه شاپرک نسبت به فروردین سال گذشته کاهش ۹.۴ درصدی داشته است. براساس اطلاعات این گزارش، ارزش تراکنش‌‌های این شبکه در اولین ماه بهار رقمی حدود ۹۷۲.۸‌هزار میلیارد تومان بوده است. در این بین حدود ۶‌درصد از این تراکنش‌‌ها از طریق ابزار پذیرش اینترنتی، ۳‌درصد از طریق ابزار موبایلی و ۹۱‌درصد هم از طریق کارت‌خوان‌‌های فروشگاهی بوده است.
  • تشدید ابهامات بورسی

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بورس تهران یک هفته پرفراز و نشیب معاملاتی را پشت‌سر گذاشت و به‌خاطر سانحه‏‏‏‏‏‏‌ ناگواری که در هفته گذشته به‌وقوع پیوست، در روزهای دوشنبه و چهارشنبه معاملات بورس تهران تعطیل شد. دامنه‌نوسان در بازار سهام به‌خاطر شرایط اضطراری حادث‏‏‏‏‏‏‌شده در معاملات سهام به مثبت و منفی ۲‌درصد و در دادوستدهای صندوق‌های سهامی به مثبت و منفی ۴‌درصد کاهش پیدا کرد. در هفته‌ای که گذشت، هر سه نماگر اصلی بازار با افت همراه شدند و برای چهارمین هفته متوالی، شاخص‌کل بورس تهران کاهش ارتفاع داشت.
  • بی‌اثری مشوق‌های پولی در رشد جمعیت

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‌الملل: در واکنش به سقوط نرخ زاد و ولد در کشورهای مختلف، بسیاری از سیاستمداران به‌دنبال تخصیص منابع مالی به منظور اجرای سیاست‌‌‌هایی هستند که به افزایش تمایل زنان به فرزندآوری منجر شود. به‌عنوان مثال، دونالد ترامپ وعده داده است که در صورت بازگشت به کاخ‌سفید، پاداش‌‌‌هایی را به این منظور در نظر خواهد گرفت؛ کره‌جنوبی نیز در حال بررسی پرداخت نقدی به ارزش ۷۰‌هزار دلار به ازای هر فرزند است. اما اغلب این تلاش‌‌‌ها به دلیل درک نادرست سیاستگذاران از ریشه این معضل، به احتمال زیاد شکست خواهد خورد.
  • محدوده طلا تا پایان ۲۰۲۴

    دنیای اقتصاد: بر اساس آخرین سخنان سیاستگذاران فدرال رزرو در ماه‌های اخیر در صورتی که تورم سالانه در این کشور در مسیر دلخواه پاول قرار نگیرد، اتخاذ سیاست‌های انبساطی در ماه‌های آتی دور از انتظار نخواهد بود. بر این اساس فلز زرد که به داد‌ه‌های تورمی آمریکا چراغ سبز نشان داده بود، با برآوردهای جدید سیاستگذاران به مسیر نزولی هدایت شد. با احتمال افزایش نرخ‌ها در ماه‌های آینده، شاخص ارزی زیان‌های هفته اخیر را جبران کرد و بار دیگر در حال نزدیک شدن به کانال ۱۰۵ واحدی است.
  • رشد قیمت خودرو از تورم تولید جا ماند

    دنیای اقتصاد: تورم سالانه بخش صنعت در سال ۱۴۰۲ هرچند نسبت به سال قبل از آن کاهشی شده، با‌این‌حال در بخش خودرو، تورم روندی فزاینده در بازه زمانی تحت بررسی داشته است، آن هم در شرایطی که قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی از حدود ۱۳ ماه پیش تا به امروز فریز شده است. طبق اعلام مرکز آمار ایران، تورم سالانه بخش صنعت در سال ۱۴۰۲ و نسبت به سال قبل از آن، ۱.۸درصد کاهش پیدا کرده، هرچند در حالت تفکیکی، بخش‌های مختلف از جمله خودروسازی رفتاری متفاوت از یکدیگر را (در تورم سالانه) بروز داده‌اند.
  • افزایش ۶۰‌درصدی تولید نفت

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: به‌‌‌‌‌‌رغم تحریم‌های شدید ایالات‌متحده، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری شهید‌ایران توانست با موفقیت تولید و صادرات نفت را احیا و موقعیت این کشور را در بازارهای جهانی تثبیت کند. زمانی‌که رئیسی در ماه اوت ۲۰۲۱ روی کار آمد، تولید نفت ایران به دلیل تحریم‌های دوباره اعمال‌شده توسط دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور سابق، کاهش و از ۳‌میلیون و ۸۵۰‌هزار بشکه در روز به حدود ۲‌میلیون بشکه افت کرده‌بود.
  • سقف انتخابات بر مسکن جهان

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: بازارهای مسکن عمده کشورها در سال‌جاری میلادی، دست‏‏‌کم با «سه ریسک ضدرونق» روبه‌رو است که برآیند احتمالی این جهت‏‏‌دهنده‏‏‌ها به «رفتار معامله‏‏‌گران ملکی و سرمایه‌گذاران ساختمانی»، دو سناریوی بعید و محتمل را برای «قیمت مسکن ۲۰۲۴» قابل پیش‌بینی می‏‏‌کند. مقاله‏‏‌ای در شماره جدید «تجارت‏‏‌فردا» تحت عنوان «در بازار مسکن چه می‏‏‌گذرد؟»، این ریسک‏‏‌های سه‌گانه را مورد بررسی قرار داده است. یکی از آنها، «سایه سنگین انتخابات» است که کشورهای مختلف با پوشش جمعیتی ۴۰درصد از کل جمعیت جهان را در برمی‌گیرد. مواجهه بازارهای مسکن ۲۰۲۴ با انتخابات‏‏‌های ریاست‏‏‌جمهوری به صورت «احتیاط سرمایه‌گذاران ملکی» و «پرهیز از خرید تا بعد از اعلام نتایج» خواهد بود. در این حالت، «بازار اجاره» با افزایش تقاضا روبه‌رو می‏‏‌شود و چشم‏‏‌انداز قیمت مسکن «غیرافزایشی» و نبض معاملات خرید نیز «در فاز متفاوت از رونق» است. «تلاش دولت‏‏‌ها و سیاستگذاران پولی» برای مهار تورم با ابزار نرخ بهره نیز «ریسک برای رونق مسکن» محسوب می‏‏‌شود. «رشد کند اقتصادها» نیز عامل دیگری برای تقویت سناریوی محتمل «مسیر غیرصعودی مسکن» است. بخش‏‏‌هایی از مقاله «تجارت‏‏‌فردا» را در زیر بخوانید:

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر