شماره روزنامه ۶۰۲۰
|

  • ۶ فکت از گزارش محرمانه گروسی

    دنیای اقتصاد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌‌ای ایران که پیش از نشست پیش‌‌روی شورای حکام منتشر کرد، مدعی شده است که ایران ذخایر اورانیوم غنی‌‌شده خود را تا سطح نزدیک به درجه تسلیحات افزایش داده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این خصوص نوشت بر اساس گزارش محرمانه روز دوشنبه رافائل گروسی، ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به سطوح نزدیک به درجه تسلیحات افزایش داده است که به زعم غرب، این اقدام آخرین تلاش تهران برای اعمال فشار بر طرف مقابل است.
  • تنفس‏‌مصنوعی به مستاجرهای پایتخت

    دنیای‌اقتصاد، صدیقه نژادقربان: فرمول موجرها برای تعیین وزن اجاره‌‌‌‌بهای ماهانه و پول پیش در معادله اجاره‌‌بهای درخواستی به شکل معنادار تغییر پیدا کرده است.
  • عوامل تغییر فاز بازار ارز

    روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار دو روز گذشته افزایشی شده است. این در حالی است که از روز‌های انتهای فروردین ماه روند کلی بازار ارز و طلا کاهشی بوده است. به عقیده برخی از کارشناسان، بازار‌های ارز و طلا با کف قیمتی خود دیدار کرده و اکنون نرخ‌ها در حال تعدیل است. در این میان بازگشایی بازار طلا و بازگشت خریداران به این بازار را نیز می‌توان به عنوان یک عامل افزایشی در نرخ ارز و طلای روز‌های اخیر معرفی کرد. اما در سمت سیاسی بازار به‌نظر می‌رسد به غیر از نزدیکی نشست شورای حکام، ریسک سیاسی دیگری در بازار وجود ندارد.
  • کنترل قیمت‌ها با ابزار واردات

    دنیای اقتصاد-گروه بازرگانی: گمرک ایران آخرین آمار واردات کالاهای اساسی را منتشر کرده‌است. بر اساس این آمارها، در دو ماه نخست سال‌جاری، بیش از ۴‌میلیون ‌تن کالای اساسی به ارزش ۲‌میلیارد و ۳۷۴‌میلیون دلار وارد کشور شده‌است. رقمی که نسبت به مدت مشابه در سال‌۱۴۰۲، بیش از ۲۶‌درصد از نظر وزن و ۱۷‌درصد از نظر ارزش رشد داشته‌است. بر اساس گزارش گمرک، بیشترین افزایش وزنی و ارزشی در بین واردات کالاهای اساسی در این مدت مربوط به واردات گوشت قرمز سبک گرم، کنجاله سویا و شکر و بیشترین کاهش در ارزش، مربوط به واردات گندم، جو و روغن‌های خوراکی بوده‌است.
  • پایان تلخ مدیر چینی

    اوایل ماه مه، «کیو جینگ»، مدیر روابط عمومی شرکت چینی بایدو، که یک موتور جست‌‌‌وجو و از غول‌‌‌های تکنولوژی این کشور است، اظهاراتی را در فضای مجازی مطرح کرد که با موجی از انتقادات، به‌‌‌ویژه از سوی جوانان مواجه شد. خانم جینگ در صحبت‌‌‌های بحث‌‌‌انگیزش از فرهنگ سخت‌کوشی و تقدم کار بر زندگی دفاع کرده و برای کارکنانی که از سبک مدیریتی‌‌‌اش انتقاد داشتند، خط و نشان کشیده بود. ویدئوی صحبت‌های او در زمان کوتاهی وایرال شد تا جایی که او به ناچار از سمتش کناره‌‌‌گیری کرد. کاربران فضای مجازی او را به نادانی و عدم‌آگاهی متهم می‌‌‌کنند. اما فقط او نیست که از سخت‌کوشی بیش از حد حمایت می‌‌‌کند. سال‌‌‌هاست که مدیران شرکت‌های چینی، به‌‌‌ویژه در حوزه تکنولوژی، کارکنان را به کار زیاد و تقدم آن بر زندگی تشویق می‌‌‌کنند؛ دیدگاهی که حالا توسط نسل جدید کارکنان به چالش کشیده می‌شود. آیا فرهنگ سخت‌کوشی در چین رو به افول است؟
  • طول عمر موبایل‌های هوشمند به هفت سال رسید

    دنیای اقتصاد: هر کالا و محصول مصرفی تاریخ مصرف دارد و موبایل‌های هوشمند هم از این روند مستثنی نیستند. اساسا کالاهای دیجیتال و آنچه با تکنولوژی قرابتی داشته باشد، به خاطر ماهیت به‌روز و در تغییر تکنولوژی در معرض زوال است. با این اوصاف چندان دور نیست روزی که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در موبایل‌های هوشمند متوقف می‌شوند و دیگر استفاده از اپلیکیشن‌های جدید و البته سپرهای حفاظتی پیشرفته‌تر امکان‌پذیر نباشد.
  • FIT۲۱؛ پیروزی یا آغاز درگیری؟

    دنیای اقتصاد: صنعت کریپتو هفته گذشته با تصویب لایحه ایجاد مقررات برای بازارهای دارایی‌های دیجیتال، با ۲۷۹رای موافق در مقابل ۱۳۶رای که دموکرات‌ها برای به ثمر رسیدن آن مجبور شدند از خطوط حزبی عبور کنند، بزرگ‌ترین پیروزی خود در سیاست آمریکا را ثبت کرد.
  • فقط ۱۰ هزار خانه خالی

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران آمار ارائه‌شده در خصوص تعداد خانه‌‌‌های خالی شهر تهران را که از سوی مرکز آمار منتشر شده غیرقابل استناد اعلام کرد. به گزارش «ایسنا»، حمیدرضا صارمی دیروز در نشستی که با موضوع «خانه‌‌‌های خالی شهر تهران» برگزار شد، اعلام کرد: همه ابزارهای موجود برای شناسایی خانه‌‌‌های خالی در سال گذشته را به کار گرفتیم و تعداد خانه‌‌‌های خالی شناسایی‌شده به ۱۰ هزار واحد نیز نرسید.
  • قالیباف امروز برای نامزدی در انتخابات تصمیم می‌گیرد

    با تشکیل نخستین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس و تعیین هیات رئیسه و اعضای آن تکلیف یکی از مهم‌ترین فراکسیون‌های مجلس مشخص شده است. این جلسه روز یکشنبه تشکیل شد و ۲۱۲ منتخب فرم عضویت خود در این فراکسیون را پرکردند. ترکیبی که اگرچه متشکل از نمایندگانی از امنا، پایداری و جریان قالیباف است، اما به نظر می‌رسد می‌تواند انتخاب محمد‌باقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس را آسان‌تر از پیش کند. در این میان شاید انتخاب موسی غضنفرآبادی با حداکثر آرا‌ به عنوان رئیس موقت فراکسیون انقلاب اسلامی و شکست محمود نبویان دیگر نامزد این مقام از او نخستین پیام برای افزایش شانس قالیباف برای ریاست مجلس باشد.
  • اولویت چینی‏‏‌ها؛ سفر یا خرید؟

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: باوجود بحران‌های اقتصادی چین به‌‌‌ویژه در بخش مسکن که در این دو سال اخیر به اوج خود رسیده و منجر به کاهش قدرت خرید و عدم‌سرمایه‌گذاری در این بخش شده است و همچنین به‌رغم افزایش فشارهای اقتصادی و در نتیجه پایین آمدن قدرت خرید و معیشتی چینی‌‌‌ها، شاهد رشد و افزایش چشمگیر گردشگری به‌‌‌ویژه «گردشگری داخلی» بوده‌‌‌ایم که باتمام فشارهای اقتصادی، «سفرها» نه‌تنها برقرار است بلکه در مقایسه با گذشته افزایش هم یافته است.
  • سرقت رسانه‌ای مفاخر ایران

    دنیای اقتصاد: استقبال گسترده از تولید یک فیلم درباره زندگی مولانا و شمس تبریزی،‌ سر یک زخم کهنه را در بسیاری از محافل هنری ایران باز کرد. در بیش از دو دهه اخیر کشورهای همسایه تلاش کرده‌اند تا شماری از مفاخر و مشاهیر بزرگ تاریخ ایران را به خود منتسب کنند و هویت تازه برایشان رقم بزنند.
  • بازگشت به عصر تهدید هسته‌ای؟

    محمدحسین باقی: بحران بین روسیه و اوکراین ابعاد جدیدی یافته است. از یک‌سو، غرب می‌کوشد اوکراین را به جدیدترین تسلیحات مجهز سازد. «ایگور کوستیوکوف»، رئیس اداره کل ستاد مشترک روسیه در مقاله‌‌‌ای نوشت که ناتو حدود ۸۰۰تانک و بیش از ۳۰‌هزار پهپاد به اوکراین داده است. از سوی دیگر، روسیه تهدید کرده که ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند. برخی این تهدید را «بلوف» و «باج‌گیری» هسته‌ای می‌نامند و عده‌ای هم می‌گویند نباید از کنار این تهدید، بی‌توجه گذشت. در این پرونده از «باشگاه اقتصاددانان»، ابعاد مختلف تهدید هسته‌ای روسیه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
  • اصرار بر الزامات اداری، به قیمت از دست دادن استعدادها

    مترجم: منا اختیاری
    در حالی که بسیاری از شرکت‌ها، از جمله والمارت، خواستار بازگشت کارکنان به محل کار شده‏‏‌اند، دو گزارش جدید بر احتمال تغییر شغل مدیران ارشد به خاطر این درخواست، تاکید دارد. طبق یافته‏‏‌های این تحقیقات، با اعمال سیاست‏‏‌های بازگشت به دفاتر کار، این احتمال وجود دارد که بسیاری از مدیران ارشد به دنبال یافتن شغل تازه‏‏‌ای برآیند. احتمال اینکه مدیرانی که مسوول اجرای سیاست‏‏‌های بازگشت به محل کار هستند، به‌دلیل همین سیاست‏‏‌ها، خودشان شرکت را ترک کنند بیشتر از بقیه کارکنان است. این یافته‏‏‌ تحقیقات تازه‏‏‌ای است که مدیران عامل را غافلگیر می‌کند، چرا که آنها نگران این بودند که کارکنان جوان‏‏‌تر در برابر بازگشت به دفتر کار مقاومت کنند.
  • نزاع انسان جاهل و عقلایی در مدل‌های اقتصادی

    دنیای اقتصاد-کیوان حسین‌وند: علوم موجود، همگی بر پایه عناصر خاصی از تجربه انسانی بنا شده است که این عناصر، نظریات و مدل‌های تحقیقی آن علم را توسعه داده‌اند. در برخی از این علوم، همواره سطحی از انتزاع وجود دارد که در هر سطحی از آن انتزاعات، باید درجه‌ای از تطابق با واقعیت و تامین‌پذیری وجود داشته باشد. نکته قابل توجه آن است که به نظر می‌رسد این سطح از تطابق با واقعیت، تنها توسط فروض پایه‌ای آن علم خاص به‌دست نمی‌آید و براساس رویکردی که بعضی از صاحب‌نظران دنبال می‌کنند، در صورتی درجات تطابق بالاتری حاصل می‌شود که از عناصر سایر علوم، فروض سایر علوم و حتی نظریات سایر علوم در تعیین فروض و ارتقای تئوری‌های یک علم دیگر بهره برد (بولدینگ، ۱۹۵۶).
  • تغییر معادله وام‌گیری خانوار

    دنیای اقتصاد: آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال جدید، سهم خانوار از میزان کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها کاهشی حدودا ۴ درصدی داشته است. این درحالی است که اوج سهم خانوار از تسهیلات بانکی حدود ۱۹‌درصد بود که در بهمن سال گذشته تحقق یافته بود. به نظر می‌رسد که عوامل مختلفی از جمله ورود به سال جدید و تعطیلات ابتدای سال هم در این موضوع دخیل بوده اما شاید بحث کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به سبب سیاست‌‌‌های کنترل ترازنامه و همچنین سخت‌‌‌تر شدن کار پلتفرم‌‌‌های تسهیلات‌یار بر این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. دیگر عاملی که می‌توان برای این موضوع برشمرد، تامین مالی ابتدای سال بنگاه‌‌‌هاست.معمولا در ابتدای سال بنگاه‌‌‌ها سفارش‌‌‌هایی را برای تامین مواد اولیه خود در طول سال ثبت می‌کنند که این موضوع نیاز به نقدینگی آنان را در ابتدای سال افزایش می‌دهد و همین موضوع هم از دیگر عوامل نیاز به تسهیلات در ابتدای سال توسط بنگاه‌‌‌هاست.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر