شماره روزنامه ۶۰۲۶
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۳۴ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۵۹۳۴

  • سیگنال‌های ارزندگی در بورس؟

    دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی: معاملات بورس تهران در هفته گذشته در شرایطی به پایان رسید‌ که هر سه نماگر اصلی بازار سهام با کاهش ارتفاع همراه شدند. ریزش‌های شاخص‌های سهامی در هفته گذشته که غالبا ناشی از در تیررس قرارگرفتن مجدد بازار از سمت ضربات و زخم‌های تصمیمات خلق‌الساعه سیاستگذار بود، سنگین‌ترین ریزش نماگرهای سهامی در مقیاس هفتگی را در ماه‌های اخیر رقم زد. در هفته‌ای که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران، ۲.۸۵‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد و نهایتا در پله‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار‌واحدی، کار خود را به اتمام رساند. شاخص هم‌وزن اوضاع و احوال به‌مراتب آشفته‌تری را تجربه کرد و فشار فروش در کلیت بازار، موجب شد تا این شاخص در هفته معاملاتی گذشته، با افت ۴.۵‌درصدی همراه شود. گفتنی است که بعد از افت ۶.۶۳‌درصدی شاخص مذکور در هفته منتهی به ۲۱تیر ماه سال‌جاری، نزول هفته قبل این شاخص، سنگین‌ترین ریزش هفتگی این شاخص در ۲۸ هفته معاملاتی اخیر محسوب می‌شود.
  • افت قیمت دلار در وقت اضافه

    دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز: در حالی که نرخ شاخص‌های ارزی در بازار روز چهارشنبه گذشته در حال افزایش بود، در بازار فردایی روز‌های پنج‌شنبه و جمعه دمای بازار ارز کاهش یافت. بازار ارز در روز چهارشنبه به روند مثبت جدید خود ادامه داد و قیمت شاخص‌های ارزی رشد چشمگیری را در این روز ثبت کردند، اما در فضای نیمه‌تعطیل معاملات روز‌های پنج‌شنبه و جمعه بخشی از این رشد قیمت‌ها جبران شد. تحلیلگران بر این باورند که با وجود نیرو‌های افزایشی چشمگیر در بازار، بانک مرکزی سعی دارد با بازارسازی از شدت این رشد قیمت‌ها بکاهد و شرایط بازار را کنترل کند.
  • تکمیل پازل پولی ترکیه

    دنیای اقتصاد-گروه بازار پول و ارز: نرخ بهره ترکیه با افزایش ۲.۵درصدی به ۴۵درصد رسید. این اولین افزایش نرخ بهره در سال جاری بوده و گفته می‌شود که احتمالا آخرین افزایش در این سال نیز خواهد بود. بانک مرکزی این کشور از ژوئیه سال گذشته تاکنون طی ۸ مرحله نرخ بهره را افزایش داده است و حالا گفته می‌شود که این نرخ نقطه‌ پایانی برای سیاست‌های انقباضی است. : بر اساس اعلام این نهاد اقتصادی، تا زمانی که نشانه‌هایی از کاهش نرخ تورم مشاهده نشود، نرخ بهره در سطح فعلی خود باقی خواهد ماند.
  • با یمنی‌ها صحبت کنید

    دنیای اقتصاد-گروه دنیا: رویترز گزارش داد که مقام‌های چین از همتایان ایرانی خود خواسته‌اند تا به حوثی‌های یمن برای توقف تهدیدات دریایی فشار بیاورند؛ چراکه ممکن است روابط تجاری پکن-تهران دستخوش آسیب شود. خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع و یک دیپلمات آگاه در ایران نوشت که چنین درخواستی از سوی مقامات چین در طول چندین نشست با مقامات جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.
  • پرش آمریکا از مانع رکود

    دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز: گزارش اخیر وزارت بازرگانی ایالات‌متحده از رشد ۳.۳ درصدی اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ حکایت دارد. این گزارش بیان می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی‌ها را مبنی بر رشد ۲ درصدی اقتصاد نادیده گرفت و ۱.۳ درصد بیشتر رشد کرد. این درحالی است که این رقم در فصل گذشته (فصل سوم) ۴.۹ درصد و در مدت مشابه سال گذشته ۲.۶ درصد گزارش شده است. کارشناسان معتقدند که داده‌های منتشر شده احتمال وقوع رکود در این کشور را که قبل از آغاز سال جاری از آن سخن به میان آمده بود، رد کرد.
  • عامل تاخیر در خدمات بانکی

    دنیای اقتصاد: بانک‌ها در ایران برای بسیاری به عنوان بهشت کاری تلقی می‌‌‌شود. همین موضوع هم باعث شده که همواره تقاضای زیادی برای استخدام در این نهادهای پولی از سوی عموم جامعه وجود داشته باشد. بر اساس آمار منتشر شده از مبادی مختلف، بانک‌های دولتی در ایران با در اختیار داشتن حدود ۱۱۴‌هزار نفر نیروی کار و ۱۰۳۶۱ شعبه، حدود ۵۰‌درصد از نظام بانکی در ایران را در اختیار دارند. ۵۰‌درصد دیگر توان نظام بانکی در ایران هم در اختیار بانک‌های خصوصی و خصوصی|‌شده قرار دارد که البته بعضا بسیاری از این بانک‌ها توسط نهادهای عمومی غیردولتی (مانند بنیاد مستضعفان و...) اداره می‌‌‌شوند. این درحالی است که بر اساس محاسبات دنیای اقتصاد، به‌طور میانگین ۱۰ نفر به ازای هر شعبه بانکی مشغول به‌‌‌کار هستند اما بعضا کیفیت خدمت‌رسانی بالا نیست. حال سوال اساسی اینجاست که نظام بانکی در ایران واقعا به چه تعداد کارمند نیاز دارد تا بتواند خدمات خود را بهتر ارائه دهد؟ آیا اصلا نیازی به افزایش تعداد نیروی کار هست؟
  • چگونه تیم‏‏‌های کاری مطمئن به خود ایجاد کنیم؟

    مترجم: سید‌حسین علوی‌لنگرودی
    دو تیم کاری را در نظر بگیرید که در حال رقابت با هم برای انجام بهتر یک پروژه هستند و یکی از آنها از اعتماد به ‏‏‌نفس بیشتری نسبت به تیم دیگر برخوردار است. در این حالت، اعضای تیم دارای اعتماد به ‏‏‌نفس بیشتر، مطمئن هستند که شانس خیلی خوبی برای برنده‏‏‌ شدن دارند و در نتیجه تصمیم‏‏‌های درست‏‏‌تری می‏‏‌گیرند و به شکلی یکپارچه‏‏‌تر و منسجم‏‏‌تر باهم کار می‌کنند. در طرف مقابل، تیمی قرار دارد که اعضایش اعتماد به ‏‏‌نفس شکننده‏‏‌ای دارند و در مورد توانایی‏‏‌هایشان دچار تردید هستند. درنتیجه آنها نمی‌توانند کارها را به ‏‏‌درستی انجام دهند. در چنین شرایطی به طور حتم برد با تیم دارای اعتماد به ‏‏‌نفس بالاتر است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر