شماره روزنامه ۶۰۱۲
|

  • این عکس صدا دارد!

    دنیای اقتصاد: اینکه می‌گویند بعضی عکس‌ها «صدا» دارند اصلا بیراه نیست. گاهی تصاویری به عنوان برآیند یک اتفاق یا خروجی کامل شخصیت یک آدم از دل حوادث مختلف بر جای می‌مانند که تا مدت‌ها با نگاه کردن به آن، کل داستان در ذهن مخاطب تداعی می‌شود. این تصویر هم یکی از همان‌هاست، عکسی از خداداد افشاریان در آن برنامه جنجالی فوتبال برتر که حالا به بهانه کنار رفتن او از کمیته داوران فدراسیون فوتبال، دوباره در رسانه‌ها و فضای مجازی پرتکرار شده است.
  • جمع شایسته‌ها

    دنياي اقتصاد: مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی برگزار و با حذف ۴ تیم، چهره ۴ تیم نهایی معلوم شد. مهم‌ترین اتفاق این مرحله، حذف تراکتور در تبریز بود که باعث شد هم حمید مطهری هو شود و هم دوباره صحبت از انصراف محمدرضا زنوزی بابت تیمداری به میان بیاید. در میان باقی‌مانده‌های جام به جز سپاهان که برای قهرمانی در لیگ بسته شده بود، سه تیم دیگر به قدری شایسته هستند که همین حالا هم می‌توان به آنها عنوان قهرمان را الصاق کرد.
  • اگر ایران بود چه می‌گفتیم؟

    دنياي اقتصاد: کمتر از سه هفته پیش بود که مدیریت بارسلونا رسما اعلام کرد ژاوی برای فصل آینده هم سرمربی این تیم خواهد بود. درواقع از ژانویه که سرمربی آبی و اناری‌ها اعلام کرد در انتهای فصل تیم را ترک می‌کند، همه در باشگاه بسیج شدند تا نظر اسطوره را عوض کنند. این پروژه در عین تعجب، موفقیت‌آمیز بود، اما حالا احتمال دارد که دوباره ورق برگردد! مگر می‌شود؟
  • بهترین فرم قائدی

    دنياي اقتصاد: در هفته بیست و سوم رقابت‌های لیگ امارات، العین پیش از برگزاری دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا، به مصاف اتحاد کلبا رفت. هرنان کرسپو تصمیم گرفت تا به تعدادی از ستاره‌های تیمش استراحت بدهد، ولی تیم او خیلی زود و در دقایق ابتدایی بازی توسط ستاره ایرانی ببرها غافلگیر شد و مهدی قائدی با به ثمر رساندن تک گل مهم این بازی، برای چهارمین مسابقه پیاپی گلزنی کرد. این پانزدهمین گل قائدی در این فصل بود که یازده گل آن در رقابت‌های لیگ، سه گل در جام حذفی و یک گل در جام ابوظبی وارد دروازه رقبا شده است. قائدی که در فصل ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ توانست در ۴۱ مسابقه برای استقلال، ۱۵ گل و ۹ پاس گل ثبت کند، حالا طی ۳۲ بازی به آمار ۱۵ گل زده، پنج پاس گل و گرفتن سه ضربه پنالتی رسیده و سه بازی دیگر شانس بهبود رکوردش را دارد.
  • عملکرد ناامید‌کننده المپیکی‌ها

    دنياي اقتصاد: در ادامه رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ در ویتنام، ابوالفضل زندی نماینده وزن منهای ۵۸ کیلوگرم ایران در نیمه‌نهایی برابر مهدی حاجی‌موسایی دیگر نماینده کشورمان شکست خورد و به مدال برنز رسید. موسایی هم در فینال مقابل پارک از کره‌جنوبی ۲بریک به برتری رسید و به مدال طلای آسیا رسید. در وزن منهای ۷۴کیلوگرم امیرسینا بختیاری حذف شد، اما در وزن منهای ۸۷ کیلوگرم محمدحسین یزدانی و مهران برخورداری دو نماینده ایران در فینال به مصاف یکدیگر رفتند که یزدانی توانست عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. این درحالی است که برخورداری نماینده ایران در المپیک ۲۰۲۴ است. نکته اینجاست که ناهید کیانی و مبینا نعمت‌زاده، دیگر نمایندگان کاروان ایران در پاریس هم پیش از این با رقابت‌های قهرمانی آسیا وداع کرده بودند تا زنگ خطر برای تیم ملی تکواندو در المپیک به صدا درآید.
  • عذرخواهی بابت رفتار مربی

    دنياي اقتصاد: مدیران یوونتوس به‌دلیل رفتارهای عجیب‌وغریب ماسیمیلیانو آلگری در فینال کوپا ایتالیا تصمیم به اخراج فوری و زودتر از موعد او گرفته‌اند. گویا طی روزهای اخیر مدیران یوونتوس کل زمان خود را صرف عذرخواهی از مسوولان مختلف بابت رفتار آلگری پس از برد در فینال جام حذفی کرده‌اند! یوونتوس از مسوولان فدراسیون فوتبال ایتالیا بابت زیر سوال بردن حسن‌نیت فابیو مارسکا داور بازی با آتالانتا، عذرخواهی کرده‌اند. در ضمن مائوریتزیو اسکاناوینو، مدیرعامل یوونتوس از گوئیدو واچاگو، سردبیر توتو اسپورت که آلگری تهدیدش کرده بود گوش‌هایش را می‌برد، شخصا معذرت خواسته است. منابع «لاپرس» نیز می‌گویند آلگری چند ست نورپردازی آنها را شکست. مدیران یوونتوس عقیده دارند رفتارهای آلگری ضربه بزرگی به وجهه این باشگاه زده است.
  • واقعا «لالیگایی» باش!

    دنیای اقتصاد: در فاصله سه هفته به پایان مسابقات لیگ برتر، استقلال در صدر جدول و نزدیک‌تر از هر زمان دیگری به کسب عنوان قهرمانی قرار دارد. در این فضا طبیعی است که گروه زیادی از هواداران استقلال، چشم بر برخی کاستی‌های جواد نکونام، سرمربی این تیم ببندند؛ از سبک بازی آبی‌ها گرفته تا نوع رفتارها و مصاحبه‌های خودش، از اختلافاتش با مدیران باشگاه گرفته تا شمار زیادی از چهره‌های رسانه‌ای بعضا بی‌ارتباط با باشگاه استقلال که با ابتکار جواد گرد این تیم جمع شده‌اند. خیلی از هواداران فقط و فقط جام می‌خواهند و حاضرند در این مقطع زمانی هر چیز دیگری را نادیده بگیرند، اما طبیعتا رسالت رسانه‌ها چیز دیگری است.
  • به سمت تاریخ‌سازی؟

    دنیای اقتصاد: پرسپولیس در جدول رده‌بندی یک امتیاز کمتر از استقلال دارد و طبیعتا در فاصله سه هفته به پایان فصل، شانس دوم قهرمانی به شمار می‌آید؛ مخصوصا از این جهت که مسابقات باقی‌مانده قرمزها هم روی کاغذ دشوارتر از حریف سنتی است. با این حال اگر پرسپولیس در این فصل موفق به کسب عنوان قهرمانی شود، اوسمار ویرا در این تیم تاریخ‌ساز خواهد شد، چرا که او بعد از یحیی گل‌محمدی، به دومین سرمربی پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر تبدیل می‌شود که از میانه‌های فصل هدایت سرخ‌پوشان را بر عهده می‌گیرد و موفق به کسب عنوان قهرمانی می‌شود. در این میان تازه تفاوت‌هایی هم هست؛ اینکه یحیی در لیگ نوزدهم تیمی را از گابریل کالدرون تحویل گرفت که با سه امتیاز اختلاف در صدر جدول قرار داشت و کمی بعدتر هم انصراف عجیب سپاهان از حضور در بازی با پرسپولیس، به‌شدت قهرمانی قرمزها را تسهیل کرد. در نقطه مقابل اما اوسمار در حالی پرسپولیس را تحویل گرفت که این تیم با ۲ امتیاز اختلاف نسبت به صدرنشین، در رده سوم قرار داشت.
  • انتظارش را نداشتیم

    دنیای اقتصاد: اول از همه باید این موضوع را روشن کنیم که لیگ برتر ایران علنا در تولید و معرفی استعدادهای جدید در یک بن‌بست مطلق به سر می‌برد. وضعیت به قدری نگران‌کننده است که ستاره‌های غیرمنتظره امسال، جملگی بالای ۲۴ سال دارند که در فوتبال روز دنیا سن پختگی یک بازیکن به حساب می‌آید. با این تفاسیر قصد معرفی چند چهره موفق لیگ بیست و سوم را داریم که کمتر کسی درخشش آنها را پیش‌بینی می‌کرد. البته در این فهرست جمع و جور یک بازیکن ۲۰ ساله هم حضور دارد که خب پیش از این هم نامش را شنیده بودیم، ولی در نهایت میانگین سنی ۵ پدیده این فصل لیگ چیزی در حدود ۲۵ سال است که واقعا امیدوارکننده نیست.
  • یک قدم مانده بود تا مرگ!

    دنیای اقتصاد: وجه تمایز فوتبال که هیجان آن را نسبت به ورزش‌های دیگر دوچندان کرده، این است که با اتفاقی در کسری از ثانیه سرنوشت یک تیم و شاید عده زیادی انسان تغییر می‌کند. اگر کسی به اعجاب‌انگیز بودن فوتبال ایمان نداشت، بهتر است چند ثانیه نفس‌گیر از دقیقه ۸۶ بازی تاتنهام و منچسترسیتی را تماشا کند و بعد از استرس و دلهره حرف بزند!
  • یک روز حیاتی و حیثیتی

    دنیای اقتصاد: مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی امروز برگزار می‌شود تا تکلیف چهار تیم نهایی این رقابت‌ها مشخص شود. شاید با حذف استقلال و پرسپولیس، کمی از هیجان این مسابقات کاسته شده باشد اما بازهم باید جام حذفی را جدی بگیریم. از ساعت ۱۸:۴۵ آلومینیوم که در مرحله قبل با شکست مدافع عنوان قهرمانی دست به کار بزرگی زد، در یزد به مصاف چادرملو می‌رود. تنها نماینده دسته یک در این مرحله که دست بر قضا یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر هم هست. ۱۵ دقیقه پس از شروع این بازی نوبت به جدال لیگ برتری‌ها می‌رسد. در تبریز تراکتور در جستجوی کسب جام به مصاف مس رفسنجانی می‌رود که با محرم نویدکیا احیا شده و گل گهر هم در سیرجان مقابل هوادار می‌ایستد تا یک بار دیگر مسعود شجاعی برابر استاد یونانی‌اش قرار بگیرد. از ساعت ۱۹:۳۰ هم سپاهان در اصفهان میزبان ملوان است. نبردی که اگر منتج به حذف زردپوشان شود، شاید باعث رفتن زودهنگام ژوزه مورایس شود زیرا این آخرین فرصت کامیابی او با تیم پرستاره‌اش است.
  • یک زمین‌‌‌خوردگی عجیب

    دنیای اقتصاد: آن‌‌‌طور که رسانه‌ها گزارش دادند، فصل برای وینگر پرسپولیس به پایان رسیده است. گویا سعید صادقی چند روز قبل و هنگامی که به استراحت می‌‌‌پرداخت، در خانه شخصی خود از ارتفاع به زمین افتاده و به همین دلیل مچ پای او دچار مصدومیت شده است! این بازیکن از پایش سی‌‌‌تی‌‌‌ اسکن گرفته و منتظر است که پزشکان بعد از بررسی این عکس میزان مصدومیت او را مشخص کنند. با این حال گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها حاکی از آن است که مچ پای صادقی دچار شکستگی شده و اگر این‌گونه باشد، تا انتهای فصل توانایی بازی برای سرخ‌‌‌پوشان را ندارد. بازیکنی که فصل قبل با کلی امید و آرزو راهی پرسپولیس شد، اما امسال فرم چندان خوبی نداشته و تنها ۳ گل به ثمر رسانده که دوتای آنها برابر استقلال تاجیکستان بوده است!
  • شایعه مهم در مورد استقلال

    دنیای اقتصاد: دیروز فضای رسانه‌‌‌ای فوتبال ایران در تسخیر یک شایعه مهم قرار داشت؛ اینکه باشگاه سانتاکلارا پرتغال سند تسویه‎‌‌‌حساب با استقلال را در ماجرای انتقال محمد محبی به فیفا ارائه نکرده و از همین رو ممکن است آبی‌‌‌ها به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌‌‌ای، از حضور در فصل آتی مسابقات آسیایی محروم شوند. در چنین حال و هوایی، مصطفی زارعی، مدیر کمیته صدور مجوز حرفه‌‌‌ای به خبرگزاری تسنیم گفته است: «بررسی مدارک همچنان ادامه دارد و فعلا چیزی مشخص نیست. نتایج نهایی ۱۰ خردادماه به صورت رسمی اعلام خواهد شد.» همچنین تا عصر روز گذشته برخی مسوولان باشگاه استقلال هم این زمزمه‌ها را از اساس تکذیب می‌‌‌کردند.
  • عنوان چشمگیر برای شهاب

    دنیای اقتصاد: کمتر هوادار پرسپولیسی می‌توانست تصور کند شهاب زاهدی بعد از جدایی زمستانی از این تیم و حضور در لیگ ژاپن، چنین درخشش خیره‌‌‌کننده‌‌‌ای داشته باشد. با این حال زاهدی در ۱۱ بازی اولش برای آویسپا فوکوئوکا ۶ گل زده و ۲ پاس گل داده است. در این میان بعضی از گل‌‌‌های او از جمله گل ۷۰ متری‌‌‌اش به گامبا اوزاکا واقعا تماشایی بوده‌‌‌اند. این درخشش، با تحسین و توجه رسانه‌های بومی هم همراه شد و از جمله دیروز یک سایت ژاپنی با نام بردن از زاهدی به عنوان ارزشمندترین بازیکن این فصل لیگ ژاپن به تمجید از او پرداخته است. در بخشی از گزارش سایت «فوتبال‌‌‌زون» ژاپن آمده: «از نظر تاثیرگذاری، شهاب زاهدی مهاجم تیم ملی ایران و تیم آویسپا فوکوئوکا در صدر بهترین بازیکنان این فصل لیگ ژاپن بوده است. از ۱۳ امتیاز آویسپا، زاهدی روی ۱۱ امتیاز آن تاثیر داشته است و هیچ بازیکنی این همه تاثیر روی بازی‌های تیم خود نداشته است.»
  • پرش سه‌گام

    دنياي اقتصاد: با پیروزی یک‌بر‌صفر استقلال برابر فولاد، آرایش جدول لیگ برتر مشابه هفته‌های گذشته باقی ماند؛ استقلال با ۶۰ امتیاز و یک امتیاز برتری نسبت به پرسپولیس در رده نخست قرار دارد و سرخ‌پوشان هم در کمین لغزش این تیم هستند تا جایگاه نخست را در اختیار بگیرند. حالا فقط ۳ بازی دیگر تا پایان فصل باقی مانده و داغ‌ترین بحث فوتبال ایران این است که در نهایت کدام تیم جام قهرمانی یکی از فشرده‌ترین ادوار لیگ برتر ایران را بالای سر خواهد برد؟ اگرچه فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و همه مسابقات، مخصوصا در هفته‌های پایانی فصل دشواری‌های خاص خودشان را دارند، اما مرور شرایط سرخابی‌ها در نفس‌های پایانی کورس، خالی از لطف نیست.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر