شماره روزنامه ۶۰۲۹
|

  • عکس‌های گمشده نصف جهان کجاست؟

    امیرحسین جعفری- منتشر شدن آرشیو عکس‌های قاجاری که در کاخ گلستان گردآوری‌شده بودند، توسط یک شخص نامعلوم و گردش وسیع آن در فضای مجازی، باعث شد این سؤال در تمامی شهر‌های بزرگ و مجموعه‌های تاریخی پیش آید، که کدام بخش از تاریخ تصویری و مکتوب ایران وجود دارد، که کماکان در ابهام قرارگرفته و با خساست تاریخی در اختیار تاریخ‌پژوهان و مسوولان قرارگرفته است.
  • حشاشین و خیابان خواجه نظام الملک

    امیرحسین جعفری- پس از پخش سریال حشاشین و ممنوع شدن تماشای آن در ایران، استقبال از این سریال افزایش یافت. علاقه به سریال‌های تاریخی و توجه به تاریخ اصفهان، باعث شد شهروندان اصفهانی نیز توجه زیادی به روایت این سریال داشته باشند. فارغ از درست و غلط بودن روایت این سریال، شروع فیلم از اصفهان و نام بردن از این شهر در موارد متعدد، باعث شد این مساله برای شهروندان جالب شود که چگونه می‌توان اصفهان دوران سلجوقی را دوباره بازیافت. در این حین شهروندان به سراغ نخستین نشانه رفتند، نشانه‌ای که نام یک کوچه و خیابان نیز بر آن نقش بسته است. خیابان خواجه نظام الملک در نزدیکی خیابان گلزار شمالی و در شمال اصفهان که منتهی به قبر خواجه نظام الملک، سیاست ورز عهد سلجوقی و نویسنده کتاب سیاست نامه می‌شود. شهروندان اصفهانی هم پس‌ازاین سریال، اگرچه آماری از آن‌ها وجود ندارد اما به‌طور حدس و گمان می‌توان گفت که تردد بیشتری به آن نقطه داشته‌اند.
  • اقتصاد کمرنگ دیجیتال

    لیلی زواره‌ای- اقتصاد دیجیتال اکنون به‌طور میانگین ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشورها را تشکیل می‌دهد، نقش اقتصاد دیجیتال در GDP کشور ایران در سال ۱۴۰۲ به حدود ۷.۹ درصد رسیده ولی در کشور چین حدود ۴۱ درصد است. میانگین رشد بخش اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ درصد و در سال قبل از آن نیز حدود ۱۳ درصد بوده است. برای پیشرفت در این حوزه باید تا پایان برنامه هفتم تمام ساختمان‌های کشور از طریق بستر فیبر نوری به اینترنت متصل شوند. این در حالی است که اکنون یک‌سوم کشور زیرپوشش فیبر نوری قرارگرفته است. در سه‌نقطه کشور ازجمله اصفهان قطب‌های داده در حال راه‌اندازی است و آمادگی تأسیس مزارع پردازش داده نیز وجود دارد. خبر مهم اینکه رسمیت بخشیدن به دارایی‌های دیجیتال در زمره تکالیف وزارتخانه ارتباطات قرارگرفته است. اما سهم اصفهان و سایر استان‌های کشور از اقتصاد دیجیتال فقط در فروشگاه‌ها و تاکسی‌های اینترنتی و البته ارز دیجیتال خلاصه می‌شود؛ چیزی که می‌توان عنوان محترمانه "تجارت الکترونیک" را هم به آن اطلاق کرد.
  • مرمت گنبد مسجد جامع عباسی پایان یافت

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از پایان عملیات مرمت گنبد مسجد جامع عباسی خبرداد.
  • استقرار پایگاه صادراتی «ظریف مصور» در ۵ قاره دنیا

    گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور از جمله مجموعه‌های بزرگ اقتصادی به شمار می‌رود که در بیش از ۴۰ سال فعالیت مستمر خود، عناوین برتر متعددی را در حوزه صادرات به خود اختصاص داده است.
  • نوزایی نمایشگاه کاشی و سرامیک بعد از یک دهه

    محمد گیوی معــاون امور نمایشگاه ها، بــرنـامه‌ریــزی و تـوسعـه بــازار شرکت نمایشگاه‌ بین‌المللی استان اصفهان گفت: این مجموعه در راستای جبران خلاء های موجود در برخی کسب و کارها و افزایش و ارتقای رویدادهای تخصصی در سال ۱۴۰۳، برای احیا و نوزایی چهاردهمین نمایشگاه تخصصی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی اصفهان که آخرین دوره برگزاری آن به سال ۱۳۹۳ باز می گردد، انرژی زیادی صرف کرده است.
  • تایید طرح جامع کلانشهر اصفهان بعنوان نخستین طرح پایلوت کشوری

    رییس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان گفت: مرحله نخست طرح جامع کلانشهر اصفهان با رویکرد نوین بعنوان نخستین طرح پایلوت کشوری به تأیید شورای راهبری کشور رسید.
  • کارآفرینی و جوان‌مرگی شرکت‌ها

    حسین نوریان /مشاور مدیریت استراتژیک
    این روزها فعالان اقتصادی و تحلیل گران صنعت، شتاب تغییر در محیط کسب‌وکار جهانی را با گوشت و پوست خود لمس و احساس می‌کنند، تغییراتی پرسرعت از وضعیت محیطی باثبات به وضعیت کاملا غیرقابل‌پیش‌بینی، از حالت متصلب به شکل‌پذیر، از محیطی جذاب به فضایی ناگوار که دشواری‌های رقابتی آن همواره در حال تشدید است، قبلا اگر اولین سوال بنیان‌گذاران شرکت‌ها این بود که آیا به چشم‌انداز و اهدافمان دست می‌یابیم؟ اکنون این سوال در اولویت پرسش است که آیا می‌توانیم بیش از پنج سال دوام بیاوریم؟ میزان مرگ‌ومیر شرکت‌ها در سال‌های اخیر آن اندازه بوده است که برخی استعاره سال‌های وبا را برای توصیف فضای فعلی به کار می‌برند. اما ازآنجاکه معمولا تاریخ را فاتحان می‌نویسند، تمرکز و تبلیغ بر عملکرد شرکت‌های موفق آن‌قدر زیاد بوده که به‌کلی درس آموخته‌های شکست مغلوبان را به حاشیه رانده است و آمار انحلال، ادغام، فروش و ورشکستی شرکت‌های نوبنیاد در حاشیه شاخص‌های تحسین‌برانگیز رشد چند شرکت موفق قرارگرفته است و اغلب افراد، حتا آن‌ها که دستی بر آتش کسب‌وکار دارند، شیوع جوان‌مرگی سازمانی را کمتر از واقعیت تخمین می‌زنند. بر اساس تحقیق انجام‌شده توسط گروه مشاوران بوستون سرعت از میان رفتن سازمان‌ها نسبت به سی سال پیش، بیش از دو برابر شده است.
  • دست‌اندازهای صادراتی اصفهان زیر ذره‌بین بخش خصوصی

    باران مدرس- دنیای اقتصاد اوایل اردیبهشت سال جاری در گزارش افت رتبه صادراتی استان هشدارهای لازم در خصوص افت صدور میزان کالاهای غیرنفتی اصفهان و سقوط استان به‌جایگاه نهم کشور را ارایه داد. در این گزارش همچنین دست‌اندازهای مسیر صادرات استان معرفی و از اتاق اصفهان به‌عنوان نماینده بخش خصوصی درخواست شد که برای رفع این موانع اقدامات لازم را انجام دهد: اتاق بازرگانی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرجع بخش خصوصی اصفهان و داعیه‌دار حوزه تجارت استان، باید در رفع نواقص فوق کوتاهی نکند. برگزاری نشست‌های متعدد با سفرای کشورهای گوناگون تحت عنوان «بررسی فرصت‌های تجاری...» که اخبار آن به‌وفور روی سایت اتاق اصفهان قابل‌مشاهده است، باید شرکای تجاری اصفهان را افزایش دهد. اینکه چرا تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده، پرسشی است که سال‌هاست بدون پاسخ مانده است. حالا خبر آمده که روند صادراتی استان باهدف شناسایی مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران به‌منظور توسعه مراودات در کارگروه تخصصی کارشناسی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان اصفهان موردبررسی قرارگرفته است. « گویا کاهش اقلام و کشورهای مقصد صادرات»، برآیند این جلسات کارشناسی بوده و ظاهرا مشکل اصلی بی‌رونقی صادرات اصفهان، نوع کالا و انتخاب کشور هدف بوده است؛ اما دست‌اندازهای درشت خروج کالا از استان همچنان پابرجا بوده و در انتظار نیم‌نگاه مسوولان و بخش خصوصی است.
  • ۱۰ هزار میلیارد تومان برای روکش آسفالت راه‌های استان نیاز است

    معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز است تا بتوانیم وضعیت روکش آسفالت راه‌های استان را به سطح نسبی قابل قبول و خوبی تبدیل کنیم
  • گزارشی از پویایی، خلاقیت و موانع پیش رو

    محسن آقابابا/ کارشناس حوزه استارت آپ و فناوری
    سال ۱۴۰۲ برای اکوسیستم استارت‌آپ و فناوری اطلاعات اصفهان، گویی در دودنیای موازی رقم خورد. در یک‌سو، شاهد شور و پویایی و خلاقیت جوانان بودیم که با ایده‌های نوآورانه خود، به دنبال فتح قله‌های موفقیت بودند. در سوی دیگر، چالش‌های متعددی مانند کمبود منابع مالی، عدم‌حمایت کافی از سوی نهادهای دولتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، و فقدان زیرساخت‌های مناسب، گویی کمر به نابودی این نهال نوپا بسته بودند.
  • فیبر نوری در راه اصفهان

    نفیسه زمانی نژاد: در شرایطی که اسماعیل قربانی مدیر مخابرات استان، اصفهان را بعد از تهران ازلحاظ زیرساخت فیبر نوری دومین استان توسعه‌یافته ازلحاظ فیبر نوری در کشور معرفی می‌کند؛ اما همواره اپراتورها از چالش‌ها و موانعی مانند مودم‌های بی‌کیفیت، کمبود نقدینگی، مشکلات تأمین تجهیزات و همکاری نکردن شهرداری‌ها شاکی بوده ضمن آن‌که کاربران آن‌هم از سرعت و کیفیت اینترنت اعلام نارضایتی می‌کنند.
  • تصویب طرح تفصیلی ۱۹ شهر استان اصفهان

    معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طرح تفصیلی ۱۹ شهر استان به تصویب رسیده و در مرحله ابلاغ است.
  • ساخت نوع جدیدی از کیج‌ها برای درمان دیسک بین‌مهره‌ای

    دانش‌آموخته دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به ساخت نوع جدیدی از کیج‌های بین ستون فقرات برای درمان بیماری دیسک بین‌مهره‌ای شده است. کیج‌های ساخته شده در آزمون‌های عملی مختلف ارزیابی و رفتار مکانیکی‌ آن‌ها از طریق چند نرم‌افزار شبیه‌سازی شده است.
  • ارائه «وام مرمت» به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده برای نخستین بار در اصفهان

    معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: وام مرمت و مقاوم‌‌سازی از تسهیلاتی است که در سال جاری برای نخستین‌ بار به ساکنان بافت‌های تاریخی و فرسوده شهر اصفهان تعلق می‌گیرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر