اندازه شناسی مهم‌ترین مسئولیت بخش اوزان و مقیاس‌های سازمان استاندارد است

دنیای اقتصاد-تبریز: خانه زر افزود: در آستانه یک صدمین سالگرد سازمان ملی استاندارد، مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس سازمان ملی استاندارد ایران وظایف متعددی را در دستور کار داریم که این نشان دهنده اهمیت اوزان و مقیاس‌ها در کشور است. رئیس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با بیان این که اندازه شناسی، اوزان و مقیاس یک موضوع حاکمیتی است از مدیران کنترل کیفی استان خواست حداکثر دقت و توجه را در این امر داشته باشند و به عنوان بازوهای اجرای سازمان ملی استاندارد در واحدهای تولیدی تسلط کامل بر استانداردهای این حوزه علی الخصوص دو استاندارد ملی ۱۶۳۸۱ و ۲۱۷۵۹ در زمینه کمیت فرآورده ها و نیز الزامات برچسب گذاری محصولات را داشته باشند.

خانه زر ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته طرح پایش کمیت در سراسر کشور از سال گذشته شروع شده و در آینده از ظرفیت و پتانسیل موجود در مدیران کنترل کیفی واحدهای تولیدی برای ادامه طرح استفاده خواهد شد و برگزاری این دوره های آموزشی در راستای افزایش آگاهی و تسلط بیشتر مدیران کنترل کیفی بر نحوه ارزیابی و پایش الزامات نشانه گذاری و کمیت فرآورده های تولیدی می باشد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اقدمات مهم صورت گرفته در حوزه اندازه شناسی حذف "رواداری" بوده است که این تکلیف سازمانی مورد تاکید ریاست سازمان ملی استاندارد ایران می باشد.

خانه زر در ادامه اعلام کرد: واحدهای تولیدی ملزم به نشانه گذاری وزن خالص محصولات بدون رواداری هستند و کارشناسان استاندارد در بررسی میزان کمیت محصولات، با نمونه برداری به تعداد ۱۲۵ عدد اقدام به بررسی وزن خالص محصولات نموده و با استفاده از فرمول های آماری و در نظر گرفتن حد مجاز رواداری مربوطه، وجود یا عدم وجود کم فروشی را اعلام می نمایند.