پارک علم و فناری آذربایجان شرقی جزو پنج پارک برتر کشور است

دنیای اقتصاد-تبریز: سعید جعفری راد، در نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در سال جاری شعار اصلی پارک علم و فناوری تلاش برای توسعه فیزیکی اراضی پارک بود که طی ۲۰ سال اخیر اقدامی جدی برای این موضوع انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: توسعه شهرک ۸۰۰ هکتاری منطقه شهرک قاسم سلیمانی به نام شهرک فناوری و دانش بنیان، توسعه ۳۵ هکتاری شهرک حاج قاسم سلیمانی، توسعه ۲۰۰ هکتاری مجتمع عصر انقلاب از اقدامات مهم انجام شده بخش عمرانی است.

وی افزود: پارک علم و فناوری استان نزدیک ۲۰ مرکز نوآوری داشت که متمرکز شدیم تا این مراکز را بیشتر در داخل صنایع تخصصی و در مرکز استان مستقر کنیم.

وی بیان کرد: ۴۵۰ متر مربع در شرکت ماشین سازی در اختیار پارک علم و فناوری برای تولید و نوسازی ماشین‌های جدید در اختیار شرکت‌های گرفته است و همچنین قراردادهایی را با صنایع مختلف کشاورزی، کارخانه‌ی سن ایچ و .... امضا کرده‌ایم.

جعفری راد اضافه کرد: تاسیس مراکز رشد و کارآفرینی در مجموعه ماشین سازی می‌تواند در نوسازی ماشین آلات این شرکت کمک کند که شرکت‌های دانش بنیان علاقه مند برای فعالیت در این حوزه در این مرکز مستقر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد دپارتمان تجاری سازی، فروش، توانمندسازی و فروش در پارک علم و فناوری برای ما بسیار مهم است که در این راستا ما برای فروش‌های داخلی و خارجی برنامه ریزی کرده‌ایم و در این راستا با پنج کشور همسایه و با سه کشور هم اقلیم هستیم که با همه‌ی آن‌ها مذاکره کرده و سپس کارگزار خود را از تعیین کرده لیست محصولات را به زبان انگلیسی تهیه کرده و در اختیار کارگزاران قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا دفتر نمایندگی در کشور چین تاسیس کنیم از این رو آموزش زبان چینی و روسی را برگزار کردیم تا کارکنان شرکت‌ به راحتی بتوانند ارتباط برقرار کرده و محصولاتمان را به فروش برسانند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، عنوان کرد: ۷۰ درصد شرکت‌های فعال در پارک و علم و فناوری استان مربوط به شرکت‌های قطعه سازی و ماشین سازی است که این شرکت‌ها در شش ماه اول سال ۱.۶ همت فروش داشته‌اند.

وی ادامه داد: ۱۰۳ شرکت دانش بنیان و ۲۳۷ شرکت فناور در پارک علم و فناوری استان وجود دارد که اشتغال پنج هزار و ۵۳۸ نفر در این شرکت‌ها فراهم شده است همچنین طی شش ماهه‌ی اول سال جاری این شرکت‌ها صادراتی به ارزش ۳.۶ میلیون دلار در زمینه قیرهای پلیمری و رنگی و تولید ماشین آلات داشتند.

وی افزود: میزان صادرات شرکت‌های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان در سال گذشته با افزایش بیش از سه برابری نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۹.۵ میلیون دلار رسیده است.